Jag behöver tips ang. min sits...

Dahlia

Trådstartare
Hej

Jag har ett problem...jag har en defekt i min höft. Pga detta så sitter jag snett i sadeln då jag "lärt mig" att avlasta min onda höft.

Någon som har tips på vad jag ska göra..Jag "sitter över" på vänster hela tiden och jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska korrigera det!

Jag är rädd att jag ska föra över denna snedhet på hästen som jag rider regelbundet...

Tacksam för alla tänkbara tips!:bow:

Sv: Jag behöver tips ang. min sits...

rider du för någon tränare?

Jag har samma problem som trådskaparen och jag rider för flera tränare, som INTE har problem med höften och därmed har svårt att sätta sig in i just min problematik. Vi hade nämligen den diskussionen om att vår ridlägerinstruktör, inte var handikapputbildad (det var ett handikappläger) och därför hade svårt att sätta sig in i vår problematik (instruktörens EGNA ord).

Därför vore det roligt att höra om någon annan har några tips.

Senast ändrad:

rider du för någon tränare?

Ja jag rider för tränare samt på ridskola varje vecka..jag har ridit i ca. 15 år..defekten beror troligtvis på en infektion i höftleden som barn, jag har inte märkt av den tidigare utan enbart de senaste 2-3 åren..Jag går vissa perioder på smärtstillande men oftast hjälper det om jag går regelbundet till kiropraktor..:)

det är som tidigare skribent säger..det är svårt för instruktören att säga hur jag ska korrigera..eftersom dom själva aldrig upplevt problemet. Hur jag än bär mig åt så hamnar jag alltid likadant!:(

Det finns en bok, Ett med hästen av Sally Swift som är känd och ruggigt bra. Hon (liksom jag) hade också problem med skador och beskriver hur man hittar sitsen trots snedheter och svaga muskler på ett sätt som en "frisk" tränare har svårt att beskriva. Jag har lärt mig jättemycket! Mycket bilder och lättläst. Den finns på bokhandeln och på bibblan nästan överallt! :D
En sitstränare med ordentliga bäcken- och ryggskador o bagaget är Maggi von Wachenfeldt, Kinda Häst (en bit utanför Linköping).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 632
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 954
Ridning Hej! Inte helt säker på att det är rätt forumdel, men det handlar mest om min ridning, provar här. Jag märker mer och mer att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 108
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka