Jag tänkte se om någon här kan ha någon idé om följande..
I söndags så var vi iväg och skulle starta sässongens första utomhustävling.
På framridningen märkte jag att han hostade ovanligt mycket.
Väl inne på banan så känns han okoncertrarad o vägrar ut sig på andra hindret.
På framridningen till andrra klassen så början han frusta oavbrutet och slår mycket med huvudet (han slog även med huvudet när ingen satt på).
Han får även in i nästa klass o gör ett dåligt resultat.
Väl hemma så märker vi att han slår med huvudet mycket i gången, samt hostar och frustar mycket.
Vi tillkallade en veterinär som inte kunde hitta något konstigt när hon lyssnade på hans luftvägar, hur han andades samt undersökte strupen.
Hon gav mig tippset att rida honom hårt och se vad som händer.
När jag sitter upp så slår han med huvudet mycket, men när han väl börjar arbeta så är han lugn. Frustar dock.
Nästa dag rider jag ut honom lite lugnare och efter att han travat lite så börjar han frusta oavbrutet en stund. Sedan slutar han och allt är frid och fröjd igen.
Han slår fortfarande med huvudet och verkar irriterad!
Vi har en tid bokad på tisdag då veterinären så gå in i hans nästa samt mun och kolla om det sitter något där.
Här kommer min fråga.. eller mina frågor rättare sagt. Det är så att vi har en tvådagarstävling i helgen..
Har någon nån idé om vad min häst kan ha drabbats av.
Och tycker ni att jag ska hoppa över tävlingen?
I söndags så var vi iväg och skulle starta sässongens första utomhustävling.
På framridningen märkte jag att han hostade ovanligt mycket.
Väl inne på banan så känns han okoncertrarad o vägrar ut sig på andra hindret.
På framridningen till andrra klassen så början han frusta oavbrutet och slår mycket med huvudet (han slog även med huvudet när ingen satt på).
Han får även in i nästa klass o gör ett dåligt resultat.
Väl hemma så märker vi att han slår med huvudet mycket i gången, samt hostar och frustar mycket.
Vi tillkallade en veterinär som inte kunde hitta något konstigt när hon lyssnade på hans luftvägar, hur han andades samt undersökte strupen.
Hon gav mig tippset att rida honom hårt och se vad som händer.
När jag sitter upp så slår han med huvudet mycket, men när han väl börjar arbeta så är han lugn. Frustar dock.
Nästa dag rider jag ut honom lite lugnare och efter att han travat lite så börjar han frusta oavbrutet en stund. Sedan slutar han och allt är frid och fröjd igen.
Han slår fortfarande med huvudet och verkar irriterad!
Vi har en tid bokad på tisdag då veterinären så gå in i hans nästa samt mun och kolla om det sitter något där.
Här kommer min fråga.. eller mina frågor rättare sagt. Det är så att vi har en tvådagarstävling i helgen..
Har någon nån idé om vad min häst kan ha drabbats av.
Och tycker ni att jag ska hoppa över tävlingen?