Jag behöver tipps!

Moreeeno

Trådstartare
Jag tänkte se om någon här kan ha någon idé om följande..
I söndags så var vi iväg och skulle starta sässongens första utomhustävling.
På framridningen märkte jag att han hostade ovanligt mycket.
Väl inne på banan så känns han okoncertrarad o vägrar ut sig på andra hindret.
På framridningen till andrra klassen så början han frusta oavbrutet och slår mycket med huvudet (han slog även med huvudet när ingen satt på).
Han får även in i nästa klass o gör ett dåligt resultat.
Väl hemma så märker vi att han slår med huvudet mycket i gången, samt hostar och frustar mycket.
Vi tillkallade en veterinär som inte kunde hitta något konstigt när hon lyssnade på hans luftvägar, hur han andades samt undersökte strupen.
Hon gav mig tippset att rida honom hårt och se vad som händer.
När jag sitter upp så slår han med huvudet mycket, men när han väl börjar arbeta så är han lugn. Frustar dock.
Nästa dag rider jag ut honom lite lugnare och efter att han travat lite så börjar han frusta oavbrutet en stund. Sedan slutar han och allt är frid och fröjd igen.
Han slår fortfarande med huvudet och verkar irriterad!

Vi har en tid bokad på tisdag då veterinären så gå in i hans nästa samt mun och kolla om det sitter något där.

Här kommer min fråga.. eller mina frågor rättare sagt. Det är så att vi har en tvådagarstävling i helgen..
Har någon nån idé om vad min häst kan ha drabbats av.
Och tycker ni att jag ska hoppa över tävlingen?

Sv: Jag behöver tipps!

Verkar hästen irriterad så är det ju något.

Jag skulle inte tävla om hästen inte var i skick för en tävling!

Min häst skulle tävlats på lördag, men beter sig konstigt under ryttare och får åka till vet imorgon istället...;)

Min beter sig också ungefär sådär nu, jag har dock konstaterat att det är för att han störs något fruktansvärt av de få insekter som börjat komma.

Kan det vara något så enkelt? :)

Tillägg: Läste igen och din häst verkar det vara ganska mycket intensivare med, och min hostar inte. Jag ska nog knipa nu, haha.

Min fick nått i örat och börjar vifta med huvudet och frusta... men hosta gjorde hon inte... Hoppas det är nått enkelt men jag hade hoppat över tävling...

Hur kan man få för sig att tävla om hästen hostar? Jag skulle bli galen om jag var på tävling och en sjuk häst inte skickades hem direkt.

kan det vara pollen allergi? min gamla ponny brukade bli seg, få rinnande ögon, frusta och hosta under vår och sommaren :/ han hade nog ngn pollen allergi, testade ett konstigt näs pulver sprey till hästar som är känsliga för damm och det fungrade super bra^_^ han hostade inte och ögonen slutade rinna. kommer tyvärr inte ihåg vad det hette :( köpte det på falsterbo för måånga år sedan

Han tävlade under tävlingsdagen och dagen efter. Han hostade inget ons o tors.Trotts ridning.
Därför är jag verkligen osäker, men jag antar att det bästa är att vänta o låta veterinären kolla honom innan jag tävlar.
Hambo: Ja han gick igenom utom någon anmärkning. Det var när jag började trava honom som han började hosta några gånger i rad.

Jag kom att tänka på headshaking. Hur länge har du haft hästen?
Eller pollenallergi som någon annan tidigare nämnt.

Hur kan man få för sig att tävla om hästen hostar? Jag skulle bli galen om jag var på tävling och en sjuk häst inte skickades hem direkt.
Ställer samma fråga. Tycker det känns så amatörmässigt och ännu värre att starta ytterligare en klass när ryttaren i fråga själv tyckte att hästen inte kändes riktigt bra i första och hästen vägrade ut sig tidigt i tävlingen.
Tempförhöjning eller rent av feber innan tävling. (togs temp?).
gulan

Vet du varför din häst hostar över huvud taget? Har den ngt kroniskt ej smittsamt som gör att den alltid hostar?

Då du skriver att den "hostar ovanligt mycket"

För mig ska en häst inte hosta alls! Vet man att den fått ngn retning som blivit kronisk tex damm så om man inte sköter det att den kan hosta 1-2 ggr men jag tycker det ligger på ryttaren att se till att det inte går så långt.

Hosta ska aldrig förekomma vid träning och tävling, en häst som hostar är inte i tävlingsmässigt skick.

Hur en vet. kan råda ngn att rida hårt med en häst som hostar låter inte klokt- förljdprblem med hjärtat verkar vara ett okänt begrepp? Vet hästar vars enda symtom var ngn hostning vid körning dag innan start, puls, temp ok. och som drog på sig kroniska problem efter starten...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 098
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 053
Senast: Vogue
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 038
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka