Jag behover rad!!

Ramona

Trådstartare
Jag ska kopa en aldre hast. Har hittat ett par stycken som verkar vara intressanta, men priserna skiljer sej MASSOR!!
Det jag letar efter ar en hopp-hast som gar gatt minst 1.30. Ar utbildad dressyr och som ar mycket lattriden och en riktigt auto-pilot hast. Sitt och styr, typ.

Det gor ingenting om den ar gammal (12-20 ar), har bpjprovsreaktioner mm mm, fa garna vara lite trasig. Jag ska inte tavla 1.30 med hasten, utan den ska fungera som en sjalvfortroende-byggare, och aven hjalpa mej att bli av med min da och da kommande hopp-radsla. Den kommer mest att promenera ut med unghastar, samt "tranas" lite pa banan (ingenting seriost). Kanske gora nagon klubbtavling i dressyr, eller 60 cm hoppning.

Jag har hittat ett flertal, men priserna skiljer sej fran den billigaste pa 15.000:- till den dyraste pa 160.000:-. En "aldre" hast som tavlat pa den nivan ar inte frisk i benen....det gar inte att fa tag pa nastan...och det kraver jag heller inte. Men hur kan det skilja 145.000:- pa 2 stycken hastar som mer eller mindre ar samma sak numera, dvs hopp-hastar som inte kan tavla pa hog niva langre.

Vad ar ett rimligt pris for en sadan hast?? Jag trodde att jag skulle fa betala runt 25.000-35.000:-. Har jag varit helt ute och lullat runt i mina prisplaner?

men det är ju stor skillnad på 12 och 20 år... och en häst som tävlat 1.30 behöver inte vara dålig i benen... vet att det finns hästar som vid runt 15 års ålder fortfarande är i toppkondis, säkerligen finns det äldre också och en som är 12 är ju inne i bästa perioden i livet... Ska du ha en sån häst som du beskriver för den summan du skriver får du nog leta efter just en som är runt 20, inte 12... ;)

och man ska ju inte rida på en trasig häst eller? även om det inte påverkar dig så kan ju hästen ha ont? :crazy:

Jag köpte för ett år sedan en häst på 20 år, går msv dressyr, hoppat 160 cm när han var yngre då gick han en bana på 130cm utan problem.
Inkl all utrustning man kan tänka sig betalade jag 5000kr.

Men det är jätte skillnad på en häst som är 12 och en som är 20 år. 12 åringen är i sina bästa år medans 20 åringen oftast börjar bli gammal.

och man ska ju inte rida på en trasig häst eller? även om det inte påverkar dig så kan ju hästen ha ont? :crazy:

Nej, givetvis inte. Jag letar inte efter nagon som ar sa halt att den knappt kan ga, utan efter kanske efter en hast som har nagon senskada, sa att den maste ta det lugnt, och med lite omvard och tender loving care, kan trana (trana mej!!) ett par ganger i veckan.

Jag vet att det ar stor skillnad pa 12 och 20, skulle egentligen kunna tanka mej en yngre hast, men tyvarr vill jag ha for mycket utbildning an vad jag har pengar for...och darfor ar jag villig att kopa gammalt, och kanske lite halvskadat....eller en hast som har nagon olat.

Har du kvar honom fortfarande??
Kan du tanka dej att salja?? Jag koper honom!!! Det ar precis vad jag letar efter....betalar garna lite mer an 5000kr!!

Vilken tur du hade som fick tag pa en sadan hast. Jag vill ha!!! :love: :cool:

MEn herregud människa!! Du bor ju på Irland, där måste det ju finnas massvis med jakthästar som inte är så dyra och dom brukar ju hoppa allt!!

Visserligen brukar ju inte dressyren vara mkt att hurra för men hoppa kan dom :)

jag köpte ett sto på 20 år, tävlad 1.30 hoppning med flefria rundor, fälttävlan, vart på strömsholm. tävlad tom MSV dressyr, utbildad i piaff, piruetter m.m.
en otroligt snäll häst och pigg och framåt.
kommer j ihåg exakt, men runt 13.000 inkl utrustning.
värd varenda krona.

MEn herregud människa!! Du bor ju på Irland, där måste det ju finnas massvis med jakthästar som inte är så dyra och dom brukar ju hoppa allt!!

Ok....jag forsorjer mej som HASTHANDLARE!! Tror du inte att jag letat runt hela Irland??!! :confused:
Om du kanner till Irland sa bra, sa kanske du aven vet att man har inte har nagon samveete alls nar det kommer till sina tavlingshastar, och jakthastar ar ju andraklassens hast, sa de ar annu mindre varda.
Har gar 80% av tde aldre tavlingshastarna pa smartstillande fore tavling, garna sprutor rakt in i blodet! De resterande 20% ar nervblockerade, sa de kanner inte smartan langre!!

Varfor ar detta? Jo, for alla hastar pa Irland som klarar en veterinarbesiktning exporteras till andra lander, tex Sverige!! Sa kvar har irlandarna de hastarna som ar mycket duktiga, men som inte klarar en veterinarbesiktning.

Och som alla duktiga hastar sa finns det kopare till dem, vilket innebar att priserna pa Irland ligger pa flera hundratusen svenska kronor, aven fast hasten bara kan promenad-ridas, ga i skrittmaskinen och tavlas!!

En senskada har man inte sa mycket respekt for, utan den tas omhand pa basta mojliga satt, om det skulle vara sa att hasten tillslut blir sa dalig att den inte kan ridas langre, slaktas den. Valdigt fa hastar ar forsakrade, sa man skickar hasten till kottslakt!

Och precis som du sager, dressyr ar ingenting irlandarna ar duktiga pa. En jakthast kan ju knappt en galoppfattning, glom byten eller ens styra riktigt!

Hur skulle jag kunna veta att du var Hästhandlare!!! :confused:

Monaghan var jakthäst på Irland, Han hade man inte sagt nej till.
Supreme Rock är en Irländsk jakthäst!
Spelar det dig någon roll att jakthästarna anses vara mindre värda??
Då borde dom vara billigare oxå och är man någotsånär ryttare kan man väl utbilda hästen i dressyr.

Nej , jag har inte ens varit på Irland, men har träffat massvis med hästar därifrån (även jakthästar) som har varit väldigt trevliga individer trots att dom räknas som andraklassens häst.

Nu blev jag väldigt nyfiken eftersom du bor på samma ställe som två av mina irländare kommer ifrån!!

Mina två var födda hos Mr William Leahy, är det nära dig??

Herregud!! Lever du???

Ja ditt gamla skrälle till häst, hur kan du bara med att visa dig på samma banor som mina förstaklassens hästar :rofl:

*skäms* ja det gör jag verkligen. Både lever :D och känner mig verkligen olycklig när jag travar fram på den oerhört slöe och skabbige fux damen..

NOT

:rofl:

Ah, nu fattar ni inte vad jag menar!! Typiskt!! :crazy:

Jag ska forklara sa bra jag kan. Att kopa en relativt ung hast som jagat ar HELT OK! Under 8 ar hade jag satsat pa en hast som jagat och gjort lite av varje. Ju mer de jagat, ju mindre lyssnar de pa ryttaren. Anledningen ar val helt enkelt att ute pa jakt rider man inte, man bara sitter pa hastryggen och foljer med. Hastarna lar sej att folja efter andra hastar. De allra flesta jakthastarna ar mycket lugna och snalla och inte alls tittiga, men manga utav dem ar inte det minsta forsiktiga och bryr sej inte om ifall de river en hel mur full i stora stenar!!
Ofta ar det sa att de hastarna som jagas, inte ar "bra" for nagonting annat....inte har ett fint steg eller hoppar tillrackligt bra for att tavla banhoppning. Nu handlar detta inte om hastarna som "turist-stall" har. Da de hastarna har som uppgift att ta hand om turisterna ute pa jakten och sedan saljas till dem.
En duktig jakthast ar mycket svar att fa tag pa...och egentligen ar det inte en jakthast jag vill ha....en sadan har jag redan. Det ar en hopphast jag letar efter. En som vet allt om hoppning, dvs en aldre tavlingshast.

Visst ar jag hasthandlare, men jag har aven egna hastar, som inte saljs. Jag tavlar i hoppning och falttavlan, med bra resultat. Kanske hasthandlare inte har speciellt bra rykte runt om i varlden - men man ska inte dra alla over en och samma kam!!

Jag ar hasthandlare, visst, och som hasthandlare maste man vara extra forsiktig med de hastarna som man har, fodra dem speciellt bra osv, for ingen koper en hast som inte ser helt ok ut. Dessutom kommer de inte tillbaka om hasten inte uppfyllde alla kraven de hade. Jag har manga kunder som kommer tillbaka. Bade ponny och storhast kunder.

Vet inte varfor vissa har sa dalig attityd till handlare?? :confused:

Och Willie Leahy kanner jag mycket val, det ar min sambos farbror!! De hastarna som Leahy's har ar inte bara jagade, utan de far aven ga pa Connemara-trailen, tavla i hoppning osv. Dessutom ar de allra flesta under 7 ar gamla!! For de aldre ar salda. Willie ar en av Irlands storsta handlare, och dessutom varldens storsta Connemara-ponny uppfodare.

Har du varit dar sa att du vet vart dina hastar kommer ifran?? :)

Att du inte vill salja honom ar en grej. Det fattar jag.

Att du inte vill salja honom till nagon som kommer salja honom vidare ar ocksa forstaeligt.
Men skulle jag ta samre hand om mina hastar for att jag var hasthandlare. Jag skrev klart och tydligt att hasten var till mej sjalv!! Ar jag en samre manniska for att jag ar hasthandlare??
Nu vill jag att du forklarar dej, for jag ar lite forolampad av ditt uttalande!! :mad: :cry:

Jag ska förklara...
Hästhandlare är ett folk i sig som jag litar 0 på!
Du har säkert egna hästar som du inte säljer men iom att du är just hästhandlare så har du ett eget intresse av att tjäna pengar på att sälja/köpa hästar och vad säger att om du skulle få ett bra bud på honom att du inte skulle sälja honom??
Jag säljer aldrig till en hästhandlare och helt ej till större ridskola så är det!
Ska du imp från sverige så bör du nog hålla tyst om att du är just hästhandlare!

Nä jag har inte varit på Irland, tyvärr. Dock har min syster bott där en massa år tidigare.

Båda mina hästar kom från Leahy och har faktiskt tom pratat med honom om den ena :D En mycket fin stor fux herre med en vacker bläs som hette Shamrock! Han gick *** fälttävlan och var mycket mycket fin, tyvärr så avled han i sviterna av tarmvred endast 9år gammal :cry:

Den andre jag hade hette Kermit och hans mamma hette Queens of Clubs, han var född hos Leahy och en tjej som jobbade hos honom köpte med honom tillbaka hem till hennes hemland, Danmark. kermit blev en mycket mycket fin häst som startade *** klass som 8 åring och tyvärr även han dog i unga år av en tumör :cry:

Båda hästarna var underbara terränghästar och hade mkt bra gång. Och jag själv har varit på väg många gånger över till Leahy för att hitta en "ny". Nu har jag dock köpt en Irländska i England så just nu är det inte aktuellt.

Men jag har i alla fall inga som helst problem med hästhandlare och har nog faktiskt köpt alla mina hästar av sådana :)

Du ska aka over till Leahy's bara for att se hur det ser ut och se vart dina hastar kommer ifran! De ar lite speciella dar uppe, har lite speciell hasthallning. :) Ak dit!

Om du själv är hästhandlare borde du ju ha mycket större koll på hästpriser än andra här? Och också förstå att priset för en 12-årig frisk välutbildad häst kan skilja flera hundra tusen mot en 20-årig häst med böjprovsreaktioner? :confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
A
Ekonomi & Juridik Skriver från ett utlänskt tangentbord, så inga å, ä och o da det blir for omstandigt.. Tillhor den hastlosa gruppen av manniskor som...
Svar
1
· Visningar
1 527
Senast: Zephira
·
Övr. Hund vi har antligen borjat tavla igen. Har ar de flesta tavlingar innomhus (tack och lov da det ar for varmt ute just nu) och pagar hela...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Hej! Jag star infor att skaffa min forsta hast :) Har ridit hela mitt liv och haft hastar 'som min egen' men aldrig agt nagon med...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: Soppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama