Men vad tusan?
Tjejen är 16 år, ta det lite lugnt!
Jag tycker att Erika har en del poänger i sitt resonemang. Ingenting, absolut ingetnting, hindrar uppfödaren från att vara generös och hjälpsam i det här.
SKKs kontrakt är heller ingen lag. Man kan komma överens om annat, om båda parterna önskar det. Precis som med exemplet med diskmaskinen så är ju "varan" defekt. Jag förstår att man inte kan lämna garantier på djur, men
när utnyttjas dolda fel-försäkringen? Som Grana skriver, det är svårt att bevisa om skadan är medfödd. Kanske har denna hund ett medfött problem i form av känslighet för inflammationer?
Risken här är att köparen får 40 proc. från uppfödaren som sedan utnyttjar dolda fel-försäkringen och får ut en större summa för hunden än avsett. Det "stör" inte TS, men man kan fundera över etiken i så fall. Återköp handlar väl främst om en frisk hund?
I övrigt skulle jag vilja ge en känga till alla som tar i från tårna ang. TS otur. Självklart är hon ledsen och besviken och undrar hur hon kan göra. Pengar är dessutom för de flesta inte helt oväsentligt. kanske i synnerhet när man är 16 år.
TS - har du möjlighet att få låna pengar av dina föräldrar för köp av en ny hund?
Grana - din otur med hundar till avel som int kan användas kunde också hanteras på ett mer generöst sätt hos uppfödaren, tycker jag.