jag behöver lite råd angående betäckning

Presto

Trådstartare
Det är så att mitt sto är på betäckning just nu. Hon blev betäckt igår och ska bli betäckt imorgon igen, så ska vi troligtvis hämta henne på lördagen.

Men enligt min ena kompis får hästen absolut inte ridas på 20-30dagar, utan bara ta det lugnt så hon inte tappar fölet. Men enligt min andra kompis (som jag litar på mer) säger att jag får rida henne helt slut om jag vill, så länge hon inte utsätts för stress.

Men så här ser mitt "schema" ut för denna månaden:

7 juni - hämtar Presto
8 juni - nh träning
9 juni - återbesök hos vet.
16 juni - körträning
29 juni - utställning
30 juni - körträning

Jag tycker det känns väldigt mycket för Presto men jag vet ej. Där körträningen o nh träningen är har hon varit 3ggr tidigare och hon är helt kolugn där. Om jag inte kommer på körträningarna får jag betala ändå. Vi har aldrig varit på nh träning innan, men eftersom hon varit i stallet innan är det nog inga problem. Tar max 30 min att åka dit.

Hon har också varit mycket hos vet. och är helt lugn där med, hon ska bl.a. skos. Tar max 30 min att åka dit.

Utsällningen däremot. Varken hon eller jag har aldrig varit på det innan (eller Presto var på det för typ 10 år sen). Dessutom är det lång dit, tar ca. 1,5 timmar med transport. Men då borde det väl vara ganska lugnt med fölet? (om hon har något) med tanke på att det gått så lång tid.

Sen är det ju bara ultraljudet, men vi funderar på att skita i det. Iaf det första. Det spelar inte roll om hon blir dräktig eller inte. (förlåt för min inställning till det hela). Visst, det kommer bli skitkul med ett föl och både Presto o pappan har bra stam. Men jag tycker det bli för mycket med ett ultraljud. Isf tar vi ett senare. Både jag och Presto är väldigt trötta på veterinärer nu etfer att ha åkt in titt som tätt det senaste.

Tycker ni det blir för mycket för henne? Hon är ganska van vid att åka transport mm. vi brukar inte riktigt åka så här mycket. Men hon är lugnet själv och stressar inte upp sig i första taget. Dessutom blir hon helt sprallig när vi kommer till körträning för att hon ycker det är så roligt.

förlåt för långt inlägg, men jag vill bara höra er åsikt om det hela. Är ganska trött efter att jag var på bal igår, så det kanske är lite osammanhängande :angel:

Sv: jag behöver lite råd angående betäckning

Du väljer alltså att betäcka ditt sto, och ändå åka på diverse träningar och utställningar.
Det har jag ingen åsikt om, men att du drar gränsen precis vid att dr-kolla henne med ultraljud övergår mitt förstånd?

Det vore väl trevligt att kunna utesluta tvillingar, som faktiskt kan göra att du förlorar ditt sto, om hon kstar dom i vinter med diverse fellägen som följd?

klart jag kommer göra ultraljud! kanske glömde skriva det. Men jag funderar på att vänta och göra det senare när det inte är så mkt för oss båda. Men kanske på dygn 30-40 eller nått

klart jag kommer göra ultraljud! kanske glömde skriva det. Men jag funderar på att vänta och göra det senare när det inte är så mkt för oss båda. Men kanske på dygn 30-40 eller nått

Och vad ska du göra då om det är tvillingar?

oj, det var nog bra att jag skapade den här tråden :o har nämligen inte tänkt så långt...

Kan man inte ta bort en tvilling om det har gått till dyng 30-40?

Kan tillägga att Presto är 14 år och har fått 3 jättefina föl.

Aldrig att jag hade utsatt mitt dräktiga sto för det programmet. Så mycket kontakt med andra hästar och så mycket resor med transport.

Jag skulle säga att det viktigaste UL är på dag 17. Det är lättast att åtgärda tex tvillingar.

Vill du ha ett föl så låter du hästen gå i lugn och ro hemma. Är du inte så viktigt med föl så är det bara att åka iväg.

Så vad du får bestämma dig för är hur mycket du vill ha föl och hur mycket du är beredd att riskera.

Men ett tidigt UL är absolut att rekommendera.

Mvh

Tora

Och vad ska du göra då om det är tvillingar?

Det undrar jag oxå,med tanke på att det är svårt att klämma tvilling på 16 dagar,måste det väl vara näst intill omöjligt på 30-40 dagar... :crazy:

okej, men när kan man som tidigast gör ultraljud eller vad man ska säga? kanske kan planera in det återbesöket den 9 juni, eller är det för tidigt?

Nu blir det ju jobbigt att välja bort träningarna, men hon kan väl åka på utsällningen?

Tack för att buke finns :bow:

Du kan rida stoet de dagarna men jag skulle stanna hemma från alla träningar. Det är onödigt att utsätta stoet för nya intryck och smittorisker utan låt henne få vara hemma i lugn och ro med lite lagom motion.

Man gör ultraljud dygn 16 och 28.

Skulle definitivt ha låtit bli utställningen om jag var du! Resvägen, nya hästar och smittorisk är att utsätta henne för för stora risker.

Tycker ni att vi ska planera fram vet. besöket också? Det är inget jätteakut

Tycker ni att vi ska planera fram vet. besöket också? Det är inget jätteakut

Det är väl det smartaste, då slår du ju två flugor i en smäll.

Klämma tvillingar görs lämpligast runt 16-18 dagar.

Aldrig att jag hade utsatt mitt dräktiga sto för det programmet. Så mycket kontakt med andra hästar och så mycket resor med transport.

Jag skulle säga att det viktigaste UL är på dag 17. Det är lättast att åtgärda tex tvillingar.

Vill du ha ett föl så låter du hästen gå i lugn och ro hemma. Är du inte så viktigt med föl så är det bara att åka iväg.

Så vad du får bestämma dig för är hur mycket du vill ha föl och hur mycket du är beredd att riskera.

Men ett tidigt UL är absolut att rekommendera.

Mvh

Tora

Jag tycker det inte verkar så farligt, möjligen utställningen, en bit bort.

Det är ju inte så att hästar på seminstationerna inte blir dräktiga för att de kommer till ny miljö och träffar andra ston från halva sverige.

Nästan mindre risk, stationshästarna går ju ofta i samma hage, och på en kurs går man ju inte runt och låter hästarna hälsa och snora på varann.

Jag ska se om vi kan flytta fram vet. besöket till den 23 juni. Jag ska ta och ställa ut henne också, träningarna struntar jag i.

Att vara iväg och åka transport med all den stress det innebär 6 gånger i månaden på ett sto som man vill skall vara och förbli dräktig är ju klart onödig.

Problemet är att seminstationen/betäckningstationen brukar vara svår att komma undan ifrån. Att åka och träna, ställa ut och liknade är ju helt frivilligt.

Bara för någon månad sedan så fick ett stall nära oss hem något virus. Det var bara en häst som hade varit ute och tränat och det var den som blev sjuk först. Nu blev ju inte alla hästarna sjuka men hade jag haft ett dräktigt sto i det stallet så hade jag inte varit glad.

Så visst finns det risk med att åka iväg någonstans. Den är ju inte så hög men nog allt finns den där.

Jag åker tex inte gärna iväg med en dräktig häst till klinik om det absolut inte är nödvändigt.

Sen har jag varit med om dräktiga travston som har tävlat och de har fött föl året därpå utan problem. Men jag personligen skulle aldrig utsätta mitt sto för det.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 877
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 984
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka