Jag behöver hjälp

A

aurora

jag kommer visserligen försöka hitta någon lämplig person irl som kan hjälpa mig. Men jag frågar här också.

Min hund kan inte vara ensam hemma. Han börjar yla efter en stund.
Han ylar inte då jag far hemifrån och inte heller då jag kommer hem.
Utan grannarna har sagt att han kan sitta och yla långa stunder där mittemellan.

Det är inte det att han blir lämnad långa stunder, högst 2-3 timmar, och det händer väldigt sällan.

Han är 14 månader nu.

Hur ska jag göra för att träna bort detdär.
Jag behöver verkligen hjälp.

Sv: Jag behöver hjälp

Det kanske är det som är problemet, att han inte blir lämnad oftare kanske betyder att han inte är van vid det?

Prova bara korta stunder, gärna i ett eget rum, eller bur. Mer trygghet då.

När han verkar vara lugn, utökar man stunderna han är ensam succesivt. Bara med 1-2 minuter mera per gång. Sen längre stunder.

Kanske har du redan provat detta?

Vår hund var lugnare när han hade musik när vi började träna honom ensam. Då letar de inte efter ljud osv.

Lycka till!

Jag brukar låta vara själv i ett rum en liten stund varje dag. Eller det varierar från 15 minuter till 2 timmar.

Han är alltid lugnt och tyst då. Samma sak om jag lämnar honom i bilen i hans bur, alltid lugn och tyst även om han får sitta där ett bra tag.

Musik eller inte verkar inte spela någon roll, för han ylar oavsett.

När jag lämnar honom så är han aldrig uppspelt eller stressad. Inte heller då jag kommer hem (ja lite glad är han ju självklart).

aurora skrev:
Jag brukar låta vara själv i ett rum en liten stund varje dag. Eller det varierar från 15 minuter till 2 timmar.

Han är alltid lugnt och tyst då. Samma sak om jag lämnar honom i bilen i hans bur, alltid lugn och tyst även om han får sitta där ett bra tag.

Musik eller inte verkar inte spela någon roll, för han ylar oavsett.

När jag lämnar honom så är han aldrig uppspelt eller stressad. Inte heller då jag kommer hem (ja lite glad är han ju självklart).

Hmm, ska se om jag kan komma på ngt mer.
Kanske ska han VETA att du inte finns i huset? Kanske är det bilen, eller dina steg som gör att han vet att du är borta? Prova att gå en liten bit från huset, eller köra (vet inte vad du vanligtvis gör:))

Prova att ta buren ur bilen, och lägg en filt över, så han bara ser frammåt. Kanske inger trygghet?

Är han trött och utmattad när du lämnar honom? Det brukar hjälpa.

Hoppas ngt av detta funkar.:smirk:

Att lämna honom i buren har jag faktiskt funderat över.
Kanske skulle pröva det.

Om jag går till affären och är borta 15-20 minuter så är det lugnt, då ylar han inte.

Själva ylandet kan han börja med ca 20-40 minuter efter att vi lämnat honom ensam.

Har testat lite olika saker innan jag lämnat honom, långpromenad, aktivitetsövningar, ingenting alls, trött, utmattat, pigg osv.

Men som du skrev så skulle jag kanske ta och pröva med buren också.

Tack för att du försöker hjälpa mig! :)

Har även testat lämna honom i ett rum, i halva lägenheten samt i hela. Det har inte gjort någon skillnad.

Ok, då håller vi tummarna för att det går vägen med buren!

Annars får du söka IRL-hjälp :D

Lycka till!

Jag ska prova med buren i helgen.

Har kontaktat en person som jag väntar på svar från. Jag hoppas hon vill och kan hjälpa mig och hunden. :)

Så bra!

Skönt att du gör vad du kan för att lösa problemen! Jag vet allt för många som bara blundar för allt...

Åter igen: lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama