Jag behÖver hjÄlp !

M

maallaan680

Hej allihop !

ska ta det så kort jag kan,
Jag köpte min d-ponny för ca 1 månad sedan från en ridskola i lysekil,
Han blev vet besiktad och han gick igenom fint (vi var med på den)!

Han åt pellets på klubben och ensilage, nu får han betfor och ensilage. så det blev ett ganska snabbt foderbyte, vsste inte att det var så riskfullt som det var !

Men iaf, har lånat min kompis sadel då jag inte fick med någon. så länge ! vi tyckte den satt helt okej bra, på klubben hade han ingen passande sadel så vi tänkte att en månad extra gör väl ingen skillnad. använder den så lite som möjligt, men nu om en vecka eller så så ska vi åka och prova ut en och köpa en ny hos en sadelpassare.

Nu är det så att min ponny fått två små kulor på ryggen, en på ryggraden och en bredvid rygggraden.. ärtformade hårda kulor.. han har inte ont av dom har klämt och känt på dom.
Och så har han fått väldigt ont i ländryggen, när ja klämer sjunker han ihop något så fruktansvärt ! Sadeln ligger ju inte så långt bak.. men kan dom få ont i länden av en sadel som inte passar ?
Eller kan det bero på snabbt foderbyte ?
Kan dom få ont där av annan anledning ?

Vi tycker att han travar jämt, ingen hälta eller något sådant.

Snälla måste ha råd ! Tack !:cry:

Sv: Jag behÖver hjÄlp !

Nu har du ju fått lära dej den hårda vägen men man använder aldrig en sadel som inte passar. Med största sannolikhet kommer både bulorna och smärtan i ryggen från sadeln.

Det första du ska göra är att ta ut veterinär. Hästen behöver förmodligen smärtstillande och kan även behöva annan behandling beroende på vad som orsakar smärtan i ryggen.
Rid inte mer, absolut inte för har hästen ont så ska du inte rida eller belasta hästen på annat sätt som longering eller tömkörning heller.
Ring en duktig veterinär direkt i morgonbitti eller ring till en klinik om du inte vet någon duktig som åker ut.

När hästen har blivit frisk så åk till en sadelutprovare och prova ut en ny sadel. Sadeln ska sedan kontrolleras minst en gång i veckan så att den fortfarande ligger bra och det är inte ovanligt alls att man behöver byta sadel för att hästen ändrar sig.

Ett foderbyte gör inte så att hästen får ont i ryggen utan det ger magproblem med störningar i tarmfloran med risk för kolik som följd.

Har du analys på ensilaget så att du har kunnat göra en korrekt foderstat?

Sv: Jag behÖver hjÄlp !

Håller helt med ovanstående, klassiska sadelproblem som kommer som ett brev på posten när man slarvar med passformen.

Ta ut veterinären och få ett träningsprogram för hästen. När den har läkt i ryggen är det viktigt att man tränar på rätt sätt, så hästen bär sin ryttare korrekt. Går den i fel form kommer ryggen att ta ytterligare stryk, och nu när den redan har haft ryggproblem en gång är det lätt att det kommer tillbaka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 850
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 171
Senast: lillamy73
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 656
Senast: Kingsland89
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka