Jag behöver era åsikter!!

P

prallan

Om denna tråd ligger fel, ber jag om ursäkt, jag är osäker på vart det bör ligga! Jag har ett sto som jag är rädd om. Hon går på bete som var sagt att det skulle vara ett stobete, men en valack som alla vet är 100% att inte klättra på stona får gå med. Nu vill några andra släppa sin valack. De säger att den är säker mot stona, men det vet ju inte jag, jag känner inte den. Ska jag ge med mig och låta dem släppa den? Ska jag stå på mig att den inte ska komma in, det är bara jag som har en åsikt i frågan, samt så finns det andra valackhagar i närheten, eller ska jag flytta min eftersom det är bara jag som är emot. Det finns inga stobeten i närheten.

Sv: Jag behöver era åsikter!!

men de andra lär väl också vara rädda om sina hästar eller? och de godänner? hur många ston är det?

Kan meddela att i de allra flesta fall är det stoet som skadar valacken, med sparkar och dylikt.
Då skulle jag mer vara rädd för att ha mitt sto med ett helt gäng sura brunstiga ston...

Det är mitt sto, ett dräktigt som (som inte brunstar) och ett sto som ingen bryr sig om..
Mitt sto är riktigt sliskig när hon brunstar..:eek:

Sen vet jag inte om du har missat det, men massor av ston blir förstörda av valacker, och blir infertila.

nej jag har inte missat det, men långt ifrån alla valacker klättrar. Vi har 14 hästar varav tio valacker. Ingen klättrar. Däremot en vi hade för ca fem år sen gjorde det.

Jag jobbar i ett travstall där det finns ca 30 travare. De går blandat ston och vallacker i hagarna och det är inga problem. och inte verkar de vara rädda för at stona ska bli infertila heller.

Senast ändrad:

Jag har aldrig hört om valacker som gör så men däremot klapphingstar.. Vad jag har sett så brukar valacker inte bry sig om stona på det viset ;)
Men om du känner dig väldigt osäker så kan du ju fråga om de kan flytta sin häst till en annan hage eftersom det finns flera.

Min ena valack betäcker mer än gärna ston, han är väldigt hingstig runt ston specillet när han går på bete i flock och han är inte klapphingst.Än på 9 år ha de aldrig blitt nån bebis men han försöker tappert.. De jobbigaste är bara att alla ston bli så för bajat kär i han så de e svårt att få han ur hagen å inte resten :D dock är han en väldigt uppvaktande herre som gärna gosar me sina tjejer :love: har aldrig varit me om några skador på varken honom eller stona ... han hoppar bara när dom verkligen visar att dom vill .

Skadorna märker ni när ni försöker få ett sto dräktigt..:grin:

Mina två ston tvingar stackars valack att försöka. Oh han försöker och försöker, men det går inte. :D Nej, man ska ta det lugnt bara, de är som de är - naturliga, tror inte du ska vara orolig faktiskt. I de flesta fall går det ju bra. Släpp ihop dem ba`
Boel

Hade en valack som vid 8 års ålder glatt började klättra på ston, hade inte visat minsta tendens innan. Har träffat flera valacker som gladeligen betäcker. (antar att det är anledningen till att ytterst få uppfödare låter sina ston gå med valacker, de är helt enkelt inte beredda att ta risken att ha en klättrande valack på sina avelsston)

TS: Jag hade inte accepterat en valack till i hagen, är det sagt att det ska vara ett stobete så anser jag att det ska vara det också. Varför kan inte valacken gå i en hage med andra valacker?

Om det från början var sagt att det var ett stobete tycker jag att du ska stå på dig. Lite märkligt också att man kan säga att en valack är "100% stosäker" - det hade jag kunnat säga om min också, fram till 15 års ålder då han klev på ett ponnysto som backade upp honom i ett hörn...:crazy:
Ska man vara helt säker på att inte få några betäckningar ska man ju inte släppa ston och valacker tillsammans. Jag förstår om du är extra orolig om du har ett sto som blir "slampigt" vid brunst.

Tycker också du ska stå på dig och förklara för dem varför du valt ett sto-bete från första början. Visst det är möjligt att det går att prova och se om det funkar, men man kan ju inte övervaka dom hela tiden, så om du känner dig osäker så säg ifrån.

Det låter som jag har väldigt... oromantiska valacker i mitt område :D
Men som sagt tycker jag att TS ska stå på sig eftersom det finns andra valack-hagar runt omkring..

Sen vet jag inte om du har missat det, men massor av ston blir förstörda av valacker, och blir infertila.

Berätta gärna mer!!

Detta har jag aldrig hört förrut. asså, jag säger inte emot dig utan vill veta mer!

Hur exakt skadar det stoet att "ha sex"? Hur blir de infertila av det?

Berätta gärna mer!!

Detta har jag aldrig hört förrut. asså, jag säger inte emot dig utan vill veta mer!

Hur exakt skadar det stoet att "ha sex"? Hur blir de infertila av det?

de får t.ex in massa bakterier och jox, vilket kan leda till inflammationer, samt att en del hästar är milt sagt osmidiga när de betäcker, vilket kan resultera i sårskador...

Men vad är då skillanden från att betäcka ett sto med en hingst? Okej att man kan tvätta pillesnoppen på hingsten, men sår kan ju ändå uppstå.

visst man kan göra insemination, men om man ska göra det naturligt menar jag.

För att få en hingst godkänd tas diverse bakterieprover. En valack kollas aldrig, så man vet inte vad de bär på, vilket kan vara en hel del om han har "klättrat runt"

Mkt bättre kontroll på hingstarna (iaf på seriösa stationer), men visst händer det olyckor även då. Har en bekant som tvingades avliva sitt sto efter en betäckning pga vårdslös hingst (stoet gick sönder så mkt att det inte gick att rädda)...

Min ena valack betäcker mer än gärna ston, han är väldigt hingstig runt ston specillet när han går på bete i flock och han är inte klapphingst.Än på 9 år ha de aldrig blitt nån bebis men han försöker tappert.. De jobbigaste är bara att alla ston bli så för bajat kär i han så de e svårt att få han ur hagen å inte resten :D dock är han en väldigt uppvaktande herre som gärna gosar me sina tjejer :love: har aldrig varit me om några skador på varken honom eller stona ... han hoppar bara när dom verkligen visar att dom vill .

Vi behövde heller inte dela på valacker och ston så länge de låg i hårdträning. Men var det något sto som skulle gå ner i varv för att sedan gå i avel så blande de vi inte denna med valacker. Tävlingstona visade nämligen ingen eller väldigt lite brunst.

Mvh

Tora

flera utav stona han gått me har blivit dräktiga ;) dock me riktiga hingstar. Dom har inte sett nått fel på dom heller av att han hoppat på dom . Men jag vet att risken finns å berättar alltid för stoägarna att han gärna " betäcker " så får dom själva avgöra om dom vill ha dom tillsammans.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: tessan.g
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix