Jag behöver era råd!! Omgående!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å

Åsa

En kompis till mig frågade för ca 6 mån. sen om jag kunde ha hennes 6åriga son efter skolan på Fredagar... skulle bli MAX i en timme sa hon. Visst, inga problem, jag har inget emot att hjälpa till, så jag sa ja. (Denna timme blir både 2 och 3 ibland)
Nu ska det här sägas att denna pojke har en del problem. Men jag vet inte om det beror på uppfostran( det kommer vi till sen, läs på) eller om han är lite "sen". Han har fått sluta hos dagmamman för "han tyckte inte om det", och på fritis av samma anledning...


Historia;

Föräldrarna vill inte att han ska växa upp och har alltid gjort allt för honom, tex; Han kan inte klä på sig själv, ta på sig skorna, hade blöja tills han skulle börja skolan, kan inte äta med kniv och gaffel...listan blir lång!

När han är hos mig gör han aldrig som han blir tillsagd, gör sönder grejjor osv. Jag har provat att skälla, prata snällt, särbehandla och allt annat man kan tänka sig, men han ändrar inte på sig! Detta driver mig till vansinne eftersom jag har min son att tänka på med!
Jag vill verkligen inte se efter denna pojke längre, men vill inte stöta mig med min kompis heller... jag måste komma på något bra sätt att tala om för henne att det inte funkar när han är hos mig, utan att göra henne arg eller ledsen, men kan inte komma på något passande sätt... Till allt annat hör också att han är ruggigt allergisk mot en massa tex hästar, och jag hämtar honom i hästkläder eftersom jag jobbar i ett stall...
Snälla, hjälp mig, innan jag blir tokig och stöter mig med min kompis!!!
Om ni undrar över nåt, fråga på!!
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Stackars pojke, synd att han har fått fel föräldrar. Det är absolut inte hans fel, det är föräldrarnas, helt klart. Hade jag varit du så hade jag varit ärlig och sagt att det inte fungerar längre. Du orkar helt enkelt inte längre. Hon kommer säkert att bli jättesur men det får du ta. Man står sig själv närmst. Nu hoppas jag att skolan han går på har fått upp ögonen, och anmält till sitt "barnteam" där man tar upp olika barns behov. Jag jobbar själv inom förskolan och så här ska det inte gå till. Stå på dig säg upp bekantskapen, det får kosta.
Lycka till.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Jag börjar tänka i dina banor... problemet är att lärarna i skolan inte känner till hemmagrejjorna som jag gör... tror inte att min kompis direkt säger att ; jo, hej, det är så att jag inte vill att min son ska växa upp, så jag matar honom hemma och han får gå i blöjor...!

Dom har plockat upp på att han somnar på lektionerna och har komenterat hans diet ( vilken är under all kritik!! Ingen frukt eller grönsker) och har pratat med mamman, men längre än så verkar det inte gå...
Hon har pratat med mig om hur hon ska kunna ändra på saker, men alla råd faller för döva öron. Jag får väl ta tjuren vid hornen och säga rakt ut att det inte går... hjälp!!
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Åsa skrev:
Han har fått sluta hos dagmamman för "han tyckte inte om det", och på fritis av samma anledning...

Jag tror att både dagmamma och fritis har sagt att det inte funkar, helt enkelt. Och det bör du oxå göra, tycker jag. Då blir du tredje personen som påtalar samma sak. Kanske behövs det bara någon enstaka person ytterligare innan poletten trillar ner hos föräldrarna.

Det som får människor att till slut inse och erkänna sånt de egentligen vill förneka är att andra människor reagerar och säger ifrån! :bow:
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

havreflinga skrev:
Jag tror att både dagmamma och fritis har sagt att det inte funkar, helt enkelt. Och det bör du oxå göra, tycker jag. Då blir du tredje personen som påtalar samma sak. Kanske behövs det bara någon enstaka person ytterligare innan poletten trillar ner hos föräldrarna.

Det som får människor att till slut inse och erkänna sånt de egentligen vill förneka är att andra människor reagerar och säger ifrån! :bow:
Men en dagmamma och fritis kan inte bara säga upp ett barn, de kan påtala problem vilket gör att vissa föräldrar väljer att fly däremot.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

oz_joj skrev:
Men en dagmamma och fritis kan inte bara säga upp ett barn, de kan påtala problem vilket gör att vissa föräldrar väljer att fly däremot.

Ja, det är så jag menar.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Känns som om de behöver proffs-hjälp..
Säg att du inte hinner med, har inte tid...

Skolan borde ta tag i saken om nu inte föräldrarna klarar av det (vilket de inte verkar...).

Jag tycker du ska säga ifrån dig "uppdraget" du gör ju ingen nån tjänst genom att vara snäll tyvärr..
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Du får nog säga som det är, om inte minst för ungens egen skull. Säg att du har gjort ditt bästa men att det inte fungerar längre.
Allergin är ju annars en väldigt bra anledning eftersom han redan har haft ett rejält anfall hos dig. Det är ju inget du vill vara ansvarig för.

Ge henne lite tid att hitta något annat, så kanske hon blir mer förstående.


(Eller säg att din nya bil som du snart ska få, är tvåsitsig!) :angel:

Det är ju helt klart att pojken behöver proffesionell hjälp, vad jag har hört så misstänker jag att det nog ligger någon typ av utvecklingsproblem bakom, som han måste få hjälp med.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Om jag var i din sits så skulle jag göra så här:
Jag skulle ställa samma krav som på dagis.
D.v.s. att 6-åringen var tränad i att äta själv och klä på sig själv.
Jag skulle helt enkelt förklara att jag inte hinner med annat som jag måste göra om pojken inte kan sköta vissa grundläggande saker själv.
Så mamman får helt enkelt ta och träna sin son.
Och tills att träningen är avklarad, så har jag tyvärr inte tid att ta hand om honom.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Jag tycker du ska säga ifrån. Är man riktiga vänner så ska man också kunna ta emot kritik.
Jag tycker verkligen synd om pojken, om detta beteende får fortsätta så kommer han inte få det lätt under sin fortsatta uppväxt.

Du har inga möjligheter att påtala pojkens beteende för ngn tex skolsköterska ? Någon professionel behöver nog hjälpa familjen att ta tag i detta.

Jag förstår din "ångest" gentemot din kompis men som sagt signalera till ngn som kan hjälpa dem och tala om för din kompis att det inte fungerar längre.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Tack för alla svar!! Jag har funderat lite på att ta upp det med någon proffessionell, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig... men för allas trevnad måste jag ju säga ifrån... ska nog skylla på tidsbrist tror jag... för det är i alla fall delvis sant!
Angående pojkens fortsatta uppväxt, finns det nog inte mycket hopp om inte föräldrarna öppnar ögonen, men det verkar inte hända!
Jag blir så frustrerad när min kompis är en underbar människa, men en så fruktansvärt dålig mamma!! Men jag ska ta tag i det!! Får väl bli ett sent nyårslöfte...:crazy:
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

oz_joj skrev:
Men en dagmamma och fritis kan inte bara säga upp ett barn, de kan påtala problem vilket gör att vissa föräldrar väljer att fly däremot.
Jo, i England där barnen går hos privat dagmamma kan barnen sägas upp utan vidare förklaring.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Säg som det är! Använd inga ursäkter. Vill hon inte lyssna och blir sur på dig så får du nog ta det. Du gör henne en stor tjänst genom att vara ärlig! Sen är det upp till henne att ta till sig kritiken eller inte (villket verkar bli fallet). Men jag tycker att du ska vara ärlig och utgå från att hon inte vill lyssna och att hon kanske tom säger upp bekantskapen med henne, då slipper du bli besviken...

Eller, jag skulle säga som det var. Det är ju helt upp till dig vad som känns rätt. Vad du än tar dig för så önska jag dig lycka till!
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

*kl*

Skyll inte på tidsbrist utan säg det som det. Det är bättre att föräldrarna får veta vad felet är desto fortare kanske de får upp ögonen och kan ändra på saker och ting.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Jag hör nog till dem som inte skulle sagt något till mamman om jag inte kände tydligt att jag kunde påverka, att hon i själva verket var totalt omedveten och bara skulle bli överraskad om jag sa nåt. Överlag känns det som om väldigt få människor kan ta till sig råd de fått oombett om deras barn/djur, den enda effekten brukar bli att de ännu mer benhårt håller fast vid sina osunda metoder.

Det enda jag skulle kunna tänka mig att säga är i så fall väldigt försiktigt, typ nåt i stil med "är han lite sen i utvecklingen? han kunde inte äta med bestick/ta på sig ytterkläderna/ etc häromdagen". Ge mamman en chans sålunda att skylla på någon annan faktor än att hennes uppfostran inte funkar för det lär hon inte ta till sig om hon inte är extremt ödmjuk och mogen.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

Åsa skrev:
ska nog skylla på tidsbrist tror jag... för det är i alla fall delvis sant!

Jag håller med ano och mizz. Säg som det är. Om du skyller på tidsbrist kan ju mamman tro att det funkade riktigt bra hos dig, men att du tyvärr fick förhinder.

Ungen (hur jobbig han än är) förtjänar att någon ser och reagerar.

Och varför skulle mamman bli arg bara för att du säger sanningen? Du behöver ju inte vara arg när du säger det. Om hon är en så underbar vän som du säger, kan du väl passa på att betona det oxå, så hon verkligen fattar att det här inte har med er vänskap att göra.
 
Sv: Jag behöver era råd!! Omgående!!

KL

Är inne på samma sak som Havreflinga, du gör dem en gentjänst genom att inte säga sanningen och vem hjälper du? Möjligen dig själv men definitivt inte barnet som verkar behöva hjälp att få utvecklas till en normal, fungerande individ och såsmåningom en bra vuxen människa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 144
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 439
Senast: Destiny_D
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 791
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 798
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp