Jag åt ena hållet-hästen åt andra.

Tättran

Trådstartare
När jag och min 5-åring är ute och vi kommer till en korsning, då vill han jämt gå till höger och jag till vänster.Sen tar jag i tygeln åt vänster och då blir han som en banan i halsen, och går till höger i allafall.Hur ska jag bäst få igenom tygeltagen så man slipper hålla på och tjafsa.

Sv: Jag åt ena hållet-hästen åt andra.

Använd benen för att flytta honom åt det håll du vill. Håll emot på ytter sidan dvs höger, så han inte kan böja halsen utan tvingas flytta på hovarna istället.

Ja, jag får använda benen lite mer ,ibland glömmer man bort dom och tar för mycket i tyglarna. Han är inte riden så himla mycket och kan väl inte alla hjälper så mycket.
Tack.

Du kan träna lite ledande tygelttag och ta hjälp av.
Ledande tygeltag är en början till framdelsvändning.
Du kan träna det i stort set var som helst och detta kan du sen använda när ni ska svänga.
Du rider på ganska korta tyglar och samlar skritten lite.
När det går ganska sakta tittar du över axeln och för samma hand ut och in. Helst i takt med det yttre benet. Om du gör allt med timing så ska hästen flytta yttre benet över det inre. På detta vis kan du tydligt visa åt vilket håll du vill. Om hästen bara böjer på nacken får du håla emot lite i yttertygeln.
Oj det blev långt men hoppas du förstod och lycka till.

femåringar asså..

"min" ponny gjorde också så förra året när han va fem.

men som sagt..ta ett ledande tygeltag åt vänster o hjälp till me högra skänkeln..tvärtom om han vill till vänster o du höger..

men om han inte lyssnar ta hjälp av spöet för att förstärka skänkeln

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 731
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka