Jag är så nöjd med pålla... /lastträning

Amazon

Trådstartare
Efter att pålla blivit rädd för bakbommen/-dörren, har jag börjat om med lastningen från skrach...

Tränade idag och hon var så himla duktig :love:
Idag kunde jag skicka henne halvvägs in i trsp innan hon stannade, och för första gången på lääänge kunde jag dutta till henne lite löst på skanken utan att hon flög ut som en raket.
När hon stannat pekade jag frammåt, smackade och duttade till henne med fingertopparna två ggr och hon gick lugnt framåt.
Tre ggr när jag stod på hennes vänstra sida och tre ggr på högra. Att skicka in henne från hennes högra sida var lite knepigare, men sista gången var det klockrent! Då ville hon nästan inte komma ut igen :rofl:

På söndag kommer det ut en tjej för att hjälpa mig. :bow:
Det ska bli himla spännande att få höra vad hon tycker om mitt upplägg av träningen hittils, och kanske få lite nya tips och idéer.

Ni får gärna hålla tummarna för att det inte ska spöregna på söndag!

Sorry för långt inlägg, men jag är bara så himla glad att det gick så bra idag!!

Sv: Jag är så nöjd med pålla... /lastträning

vad kul!
det är jättebra att hon det gått framåt ju :)
grattis! :D

Tack så mycket!

Med tanke på att jag inte har någon egen trsp, utan måste låna/ hyra av andra, så är jag jätte nöjd över våra framsteg. Tyvär blir det inte att jag kan träna så mycket som jag egentligen velat och skulle ha behövt.
Men vi gör så gott vi kan. Min förhoppning är att vi ska kunna åka med henne igen senast i slutet på maj. :bump:
Är hon inte redo då så får det ta den tid det tar, men det är mitt mål just nu iaf.

jag tror det kommer gå jättebra bara du är lugn och hon litar på dej :)
hur länge hade du haft henne?

Naaaw vad duktig hon är.
Ja tror som Emuliiaa, bara du håller dig lung och hon litar på dig så kommer det gå av bara farten när hon blir säkrare

Jag har haft hästen i lite mer än två år. Jag har inte kunnat kört henne i trsp sedan sent i höstas.
Hon gick in snällt, men när dörrarna bak stängdes sista gången jag försökte köra henne, la hon sig ner och hamnade under den halva mellanväggen. :eek: Det var lite meckigt att få ut pålla igen, men hon låg stilla tills vi fick bort mellanväggen som tur var.

Efter det har hon slängt sig för minsta lilla ljud eller rörelse bakom henne.
Vet igentligen inte vad som utlöste det hela från början, men jag är glad så länge det går framåt.

uppdat.

Nu har jag haft hjälp i två dagar av en tjej, rekomenderad av en mkt kunnig NH-instruktör, som inte kom framåt med lastningen öht.

Sista dagen bad hon mig visa hur jag gjort. Jag förklarade att jag jobbat på samma sätt som henne, med resultatet att det bara har gått bakåt i utvecklingen. Men efter att ha lagt om taktiken totalt så har det gått framåt ganska fort.

Mitt recept var att be!

Jag har bett henne gå in, backa ut, stanna halvvägs osv, fram och tillbaka. Men jag har inte krävt något av henne.
Vill hon inte, så behöver hon inte. Då väntar jag lite och frågar henne igen, och igen om det behövs.

Men jag är noga med våra possitioner. Hon får inte vända sig bort, trycka bogen det mindsta åt mitt håll osv.

Rådet jag fick var att fortsätta som jag gjort, ta det lugnt och be henne göra saker för mig och inte kräva.

Men tjejen var noga med att poängtera att ALDRIG utmana min häst, eller komma i en sittuation som endast kan lösas genom en regelrätt fight. För det skulle nog ingen människa vara säker på att överleva...:eek:

Visst har hon ett hårt psyke och stor integritet, och ärligt talat så har samma tanke även slagit mig någon gång, men att höra det från NH-tjejen var lite tufft...

Så nu vet jag inte riktigt vad jag känner...
Det var ju skönt att höra att hon tyckte jag hade löst lastträningen på ett, för oss, bra sätt. Men det var inte kul att höra att man har en häst som i fel händer riskerar att bli rent livsfarlig.:eek:

Det är ju inte bara jag som hanterar henne, och de som äger stallet jag står i nu har INTE någon koll alls på sitt eget eller hästars kroppsspråk. Och de verkar inte villiga att lära sig heller...
Så nu är jag lite orolig för deras säkerhet. Det kan ju faktiskt uppstå en situation när de omedvetet provocerar min häst. Och jag vill INTE att någon ska komma till skada!

Ska jag "tvångslära dem" eller hädanefter sköta henne helt själv, eller låta dem lära sig av sina misstag och hålla tummarna att det inte är några allvarliga sådanna...!?!

Eller flytta till ett stall med kunnigare folk?

HJÄLP!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka