Jag är så himla bra... *L*

Kalaspinglan

Trådstartare
Stort grattis till mej!!!! :)

Jag är så glad över att jag aldrig skrikit och gapat och tjatat på min hund. För idag när jag verkligen verkligen verkligen behövde det där lilla extra, så behövde jag inte ta i för kung och fosterland.

Jag var ute och gick med honom i motionsspåret här hemma (belyst och bra, där jag bor finns liksom inga gatulampor). Hade honom lös, men under uppsikt, eftersom jag var den enda som parkerat bilen på parkeringen.

Efter ett tag kommer ganska snabbt bakifrån en tant med en lös hund joggandes. Min hund blev förståss jätteglad över att det kom en potentiell buskompis springandes, men jag var väl inte lika överförtjust eftersom hunden siktade in sig på oss. Jag sa i vanlig samtalsvolym "Shumba, hit", men han hade slagit dövörat till. Så jag harkar mig och säger med djup och lite högre röst "Shumba, HIT" och då kommer han, med skamsen uppsyn väl medveten om att han varit busig. Jag berömde honom högljutt och busigt, och vi fortsatte som ingenting hade hänt. Jag hörde att tanten ropa på sin hund, jag tror det inte var några problem för henne heller.

Men jag är så glad att jag inte, som så många andra, behöver skrika och tjoa och gorma på sin hund för att de ska lyssna. Om jag harklar mig så vet han att "shit.. nu menar matte allvar".

Sv: Jag är så himla bra... *L*

Grattis till Er!

Visst är sånt hundliv underbart!! En glad och lyhörd hund. Kan inte bli bättre.

Men jag ger en eloge till dem som orkar ha sitt hundliv annorlunda.

:bow:
Hoppas att mitt hundliv också kommer att vara så efter "invänjningsperioden" med fodervovven:D

TACK! Ja, det är verkligen underbart!!!

Men vad menar du med "Men jag ger en eloge till dem som orkar ha sitt hundliv annorlunda"?

Antar att G_A menar att du förtjänar en eloge eftersom du tog tag i problemet och nu kan ha en lös hund utan bekymmer, för det ger jag dig aíaf en eloge för!

Grattis!! Har följt era små bekymmer med lina osv, jättekul!!:bow: :bow:

//E

Nä, läste igen, hon menar nog att folk som INTE pallar ta tagi bekymrena kan ju ha så kul med det där... Hur kul är det med en för evigt koppeldömd hund..?

Vad jag lägger mig i, förlåt G_A..

//E

Ja, jag menar alla dessa som går med sin dragande, skällande hund dag ut och dag in. De måste ju vara jättetråkigt att ha en sådan. Var finns nöjet?

Jag skulle faktiskt inte orka ha en hund som måste gå kopplad jämt/ofta. Det skulle bara bli en belastning istället för glädje. Koppla på och koppla av. Nä, en lydig hund som kan gå lös och fungerar överallt är det enda som gäller.

lady_vip skrev:
Nä, läste igen, hon menar nog att folk som INTE pallar ta tagi bekymrena kan ju ha så kul med det där... Hur kul är det med en för evigt koppeldömd hund..?

Vad jag lägger mig i, förlåt G_A..

//E

Det är lugnt! :D

Jag har inte heller fattat det där...? Varför ha en sån hund? Varför ha hund öht..?

Säger som du, var finns nöjet idet?? Likaså kan jag inte heller förstå folk som har totalt socialt obegåvade hundar, som inte kan sköta sig bland folk... Det har ju ett samband :)

Sen går de och beundrar alla med lydiga hundar, "ah, vi behövde inte gå valpkurs, Mirre kunde sitt redan när han kom"...

//E

Tack! :-)
Ja, det är verkligen skönt att det funkar nu. Jag har ju fortfarande långlina ibland när jag är ute och går eller joggar med honom, framför allt i situationer där jag är lite osäker på honom (exempelvis i motionsspåret) men ändå vill att han ska få känna sig lite "lös och ledig". Jag tror också mycket beror på att jag tränat så mycket inkallning när han leker med sina kompisar, men släpper iväg honom igen efteråt = inkallning betyder inte alltid att bli kopplad och tråk...

"En lydig hund är en lycklig hund..." ;-)

Nej, jag förstår inte heller nöjet. Men troligtvis förstår man inte vikten av att vara tydlig och konsekvent i början, sedan är allt så invant att de knappt reflekterar över det - eller inte mäktar med att ta tag i det.

Precis.

De berömmer en för att man har en sådan lydig hund, en sån skulle man ha, hör jag ofta. Men sen orkar de själva inte ta tag i sin egen hundträning. De kan ju få en lydig hund, om de bara tränar lite varje dag. Orkar man inte det, så kan man ju knappast orka ha hund.
Har man en lydig hund, så blir ju allt såå mycket enklare.

Men mycket handlar nog om att de inte kan hund och inte heller vill lägga så mycket pengar som kurser faktiskt kostar.

Idag mötte jag tex en dam med två små J.R och de började skälla och kasta sig emot oss så fort de såg oss på ca 40 m håll. Ägaren höll bara i dem medans vi började närma oss. Hon stirrade blint på mina hundar (farliga djur :smirk: ) som gick fot och var tysta (WOW! :D :angel: ) medans hennes hängde i kopplet, de tystnade dock precis när vi passerade varann. Men återupptog skällandet när de var en meter bakom. Då hör jag henne säga Nej, nej, nej. Jag passar på att vända mig om när en av mina står och nosar. Då sitter hon där och lockar/avleder dem med godis, samtidigt som hon säger nej. När den ena var tyst i en halvsek, så tryckte hon i den godis och berömde.

Var såå nära att gå fram och ge henne lite tips. Ångrar att jag inte gjorde det.

Grattis! :smirk:
min hund kommer bara vissa dagar ;) när man ropar då. Ibland när det kommer fram någon hare eller så jagar hon dom såklart (hon är inte så stor) och när man ropar på henne kommer hon bara ibland vissa dagar. men GRATTIS :banana:

Ja, varför gjorde du inte det - egentligen? Jag skulle nog bli ganska glad, förutsatt att det presenteras på ett trevligt och inte nedvärderande sätt.

Får jag bara tillägga att jag inte gått en enda kurs med min vovve. Vi tog två privatlektioner när han var valp. Annars har jag använt mitt sunda förnuft och valt ut vissa personer jag litar på att fråga om råd vid behov. Anledningen till att jag inte gått kurs har egentligen enbart varit på grund av lathet, och tillfälligt dålig ekonomi.

Visst är det härligt när det är så...

För längesen när jag var ute och gick med mina. Så mötte jag en person utan hund. Jag ropade på mina hundar, satte dom vid sidan och lät personen gå förbi.
Då säger han - Vad trevligt att vara ute och gå och se hundar som kan vara lösa och lyder. D
Det levde jag på resten av dagen :-)

Ah! I mitt nya område så bara DRÄLLER det av små hundar som gastar och skäller. Mina hundar blir riktigt förvånade och till och med den yngre kommer liksom av sig när hon ser dem. Hon vet som inte vart hon ska ta vägen så hon går bara med mig. Annars brukar hon vifta kraftigt med svansen och gå i passage. Den äldre hunden tittar bort och bara önskar att hon var någon annanstans. Om småhundarna är tysta så tittar hon iaf på dem och viftar lite på svansen. Mina hundar är inget under av lydighet, men här känns det som att jag går med två lydnadschampion eftersom att de alltid är tysta och aldrig drar i kopplet efter andra hundar. (Det sista med reservation för om Lillan sitter och skiter och blir klar precis när de passerar så sprätter hon lite först och sen så kutar hon runt runt mig och vill fram till dem)

Men visst är det skönt att jag iaf ha sån pass lydnad att de kan vara lös efter gångvägarna utan problem. Då kan de få kuta lite trots att jag inte åker med dem till skogen varje dag.

lady_vip skrev:
Jag har inte heller fattat det där...? Varför ha en sån hund? Varför ha hund öht..?

Säger som du, var finns nöjet idet?? Likaså kan jag inte heller förstå folk som har totalt socialt obegåvade hundar, som inte kan sköta sig bland folk... Det har ju ett samband :)

Jag kan inte heller tänka mig att ha en koppelhund. Lydnad är fantastiskt.

MEN däremot vill jag påpeka att man ändå måste ha respekt för att alla inte har lydiga och väluppfostrade hundar av massor med anledningar. Det finns lika många problem som orsaker, men man kan älska sin hund i alla fall! Även om den gapar och skriker på promenader eller har något annat problem...

Kalaspinglan skrev:
Ja, varför gjorde du inte det - egentligen? Jag skulle nog bli ganska glad, förutsatt att det presenteras på ett trevligt och inte nedvärderande sätt.
QUOTE]

Tanken har slagit mig många många gånger, men de hundägarna, som är i störst behov av hjälp, är så extremt glada över att de överlevt ett möte med 2 stora schäfrar så om jag skulle vända och gå efter dem, så är risken att de börjar springa (Har hänt)

Ganska lustigt det där. Jag kan gå med mina, ibland bara en, hund/ar som går perfekt fot vid möten, och de jag möter kan ha hundar som sliter och drar, skäller och morrar, men ändå är det de som tittar livrädda på min/a hundar. Oftast hälsar jag glatt vid mötet, men några är så paralyserade så de hör inte vad man säger.

En gång har jag tom råkat skrämma en tant (med en tibbe) när jag var ute och gick. Jag gick bakom henne och vi skulle tydligen åt exakt samma håll. Jag gick något fortare, så vi kom hela tiden närmare och närmare. Hon såg väldigt stressad ut och tillslut kastade hon sig in i port i ett hyreshus vi precis passerade. Hon smällde igen dörren och höll krampaktigt i dörren.

DET livet måste vara riktigt jobbigt. Att gå runt och vara så rädd. Skulle gärna hjälpa dessa men jag tror inte hjälpen är så välkommen. :crazy:

Absolut, visst kan man det! Men man får ju hoppas att så många som möjligt strävar efter att ha en så lätt och lydig hund som möjligt. Det måste ju vara ett roligare hundägande.

Så tycker jag också.

Känns bara lite spydigt att uttrycka sig i stil med "varför vill man ha en sådan hund - varför ha hund överhuvudtaget?":crazy:

Det finns dom som kämpar och sliter, men ändå inte lyckas. På något sätt måste hundägandets positiva sidor överväga (kärleken till hunden som individ) och därför blir problemet vardag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka