Jag är orolig för fiskekrokar

Singoalla

Trådstartare
Jag är med i några hundgrupper på Facebook, och för några veckor sedan var det en kvinna som berättade att hennes hund hade svalt en fiskekrok (hon kanske finns här på Buke också?). Hon berättade att han hade tuggat i sig någonting på promenaden som såg ut som en bit torkat kött, som någon alltså lagt ut med en fiskekrok i. Tydligen är det fler hundar som drabbats i samma område och polisen har fått in flera anmälningar av privatpersoner som hittat kött med krokar i. Hon hade upptäckt det först när hunden hade kräkts upp kroken, som lyckligtvis hade lagt sig åt rätt håll och därmed inte gjort någon skada. Jag blev chockad när jag läste det, men har fattat först nu i efterhand att jag faktiskt är rädd för att det ska hända min lilla skruttas :( Jag släpper honom ofta lös i hundrastgårdar här i innerstan, och jag tänker att om det någonstans finns någon idiot som skulle göra någonting så vidrigt, så är sannolikheten ganska stor att det skulle kunna inträffa här. Och om jag var en idiot som ville skada hundar så hade jag nog valt parker i stan och kanske framför allt hundrastgårdar. När lillen springer runt i gladan ro och nosar i gräset och rekar efter smarriga pinnar och tappat hundgodis i rastgårdarna så känner jag mig på spänn. Den här historien satte verkligen ett spår i mig.

Vad säger ni, är min rädsla helt obefogad? Eller måste man vara försiktig när det finns sånna puckon lösa på gatorna? :confused:

Rädslan är inte obefogad, men jag tror inte att man ska sluta rasta sin hund i rasgård bara för att det hänt saker på andra ställen. Jag vill nog tro att risken är större att din hund blir förvandlad till ett lapptäcke av någon annans lösa mördarmaskin än att han sväljer fiskekrokar i hundrasgården.

Om du är väldigt orolig så finns det ju inget som hindrar att du går ett par varv i rastgården innan du släpper hunden och kollar av om du ser att det ligger något där som verkar suspect.

I värsta fall kan man ju ha på munkorg när man släpper hunden lös, om man vill vara säker på att den inte ska käka saker. Känns lite överdrivet och tråkigt kanske men är ju en säkerhet.
Jag skulle blivit nojig. Jag är glad att jag bor på landet där husen är glesa och folk inte hittar på såna dumheter.

Fast det händer tyvärr grejjer på landet också, när jag bodde i skånelandet så var det någon i området som tyckte man kunde bli av med katter genom att ställa ut skålar med glykol... Vår katt fick i sig och det var inte trevligt kan jag säga..
Det känns så hemskt att man ska vara rädd för sina djurs skull för det finns psykfall som hade gjort världen en tjänst om de självdog elle emigrerade til sibiriska tundran..

Fast det händer tyvärr grejjer på landet också, när jag bodde i skånelandet så var det någon i området som tyckte man kunde bli av med katter genom att ställa ut skålar med glykol... Vår katt fick i sig och det var inte trevligt kan jag säga..
Det känns så hemskt att man ska vara rädd för sina djurs skull för det finns psykfall som hade gjort världen en tjänst om de självdog elle emigrerade til sibiriska tundran..
Eller om de helt enkelt kunde prata med djurägarna.
"Du din katt pissar på mina utemöbler. Gör något åt det"

Eller om de helt enkelt kunde prata med djurägarna.
"Du din katt pissar på mina utemöbler. Gör något åt det"
Ja absolut, det är ju faktiskt inte så svårt att säga ifrån om man tycker andras djur inkräktar på ens privata mark.
I vårt fall var det inte ens det, vi fick höra av andra grannar att han gjorde det för "han tyckte inte om att det sprang katter i skogen när han va ute med hunden för han ville ha den lös men då jagade den katterna" de var inte ens i hans trädgård utan han ställde skålarna ute i skogen, därför vår fick i sig..

Ja absolut, det är ju faktiskt inte så svårt att säga ifrån om man tycker andras djur inkräktar på ens privata mark.
I vårt fall var det inte ens det, vi fick höra av andra grannar att han gjorde det för "han tyckte inte om att det sprang katter i skogen när han va ute med hunden för han ville ha den lös men då jagade den katterna" de var inte ens i hans trädgård utan han ställde skålarna ute i skogen, därför vår fick i sig..
Sjukt är vad det är

Ja, munkorg känns lite överdrivet. Men det gäller verkligen att ha hökögon. Finns ju andra anledningar också till att man inte vill att hunden ska tugga i sig saker. Jag har fått gräva upp en del kycklingben ur halsen på honom när folk tycker att det är OK att kasta sina pick-nick rester i buskarna, sen har det hänt att han blivit dålig i magen också och fått diarre av något han tuggat i sig ute. Det gäller att vara försiktig.

Sjukt att man ens ska behöva skydda sig mot en sak som det...

Jag har en ganska strikt uppfostran vad gäller att äta skumma saker ute. Hundarna lär sig snabbt att aldrig plocka upp matbitar utan tillåtelse (gäller inte hemma på gården, där får de äta vad skit de vill!).

Matbelönar aldrig från marken vid spår eller avståndsbelöning heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 594
Senast: Philosophia
·
A
Hundhälsa Ja, för några veckor sen var jag ute med min hund i skogen han gick lös eftersom att han hade hemsk diarré och fick springa in och ut in...
Svar
3
· Visningar
1 376
Senast: vallhund
·
Övr. Hund ...jagar våra katter ...skiter i trädgården ...springer nere i källaren ...äter våra sopor Vad ska vi göra? Bakgrund: De har inga...
Svar
10
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka