Jag är orimlig

Jag vill så frön. Massor av frön. Men det synkar inte alls med mina planer att hinna med annat i vår. 🤷‍♀️

Jag tänkte att jag kommande år ska prioritera annorlunda, för att få saker gjorda som jag inte haft tid eller ork till att göra tidigare. Och då får inte frösådder plats i mitt liv.

Jag är likadan fast med skor och kläder 🤣 Nu har jag totalt köpstopp pga pengar och plats men kan ändå inte sluta gå in och glo på fina saker trots att jag redan har så mycket att jag nog skulle kunna ha en annorlunda kombination varje dag och ändå inte hinna använda alla alternativ på ett år 😅
Och om du tycker att frösådd är roligt så ser jag inte skadan med att ha några. Det behöver ju inte vara allt eller inget

Finns det ingen chans att du lyckas avgränsa det då? Så du kan få så lite för sakens skull. Typ att du planterar ut max 5st plantor från frösådd i vår. Om du nu verkligen vill.

Jag vill så frön. Massor av frön. Men det synkar inte alls med mina planer att hinna med annat i vår. 🤷‍♀️

Jag tänkte att jag kommande år ska prioritera annorlunda, för att få saker gjorda som jag inte haft tid eller ork till att göra tidigare. Och då får inte frösådder plats i mitt liv.
Kan du så frön men sälja de flesta plantorna sen? Jag relaterar helt och hållet till kliet i fingrarna, det är hopplöst.

Finns det ingen chans att du lyckas avgränsa det då? Så du kan få så lite för sakens skull. Typ att du planterar ut max 5st plantor från frösådd i vår. Om du nu verkligen vill.
Jag vet inte hur jag ska kunna avgränsa mig. Och fem plantor är så.... fjuttigt.

Kan du så frön men sälja de flesta plantorna sen? Jag relaterar helt och hållet till kliet i fingrarna, det är hopplöst.
Då måste jag lägga tid på omskolning i alla fall och det tar tid att sälja.

Jag är också orimlig. Och har väldigt mycket fler fröer än vad jag har tid och ork och plats för. I år lyckades jag faktiskt ganska bra med att begränsa mig för att orken och måendet inte fanns. Jag intalade mig att det kommer ett år nästa år också med nya chanser, för det gör det ju. Men det är svårt. En annan sak jag tränar på är att slänga frösådder när det blir för många. Man måste inte omskola alla småttingar som gror. Men det är också svårt.

Jag vet inte hur jag ska kunna avgränsa mig. Och fem plantor är så.... fjuttigt.
Jag förstår! När jag har sått fröer hemma har det blivit väldigt stökigt och väldigt många plantor.
😅
Klarar aldrig av att slänga de svagate exemplaren heller utan räddar alla. Och oftast har det inte blivit något med det i slutänden för man måste ha koll på sådden och småplantorna under så lång tid. Jag råkar alltid tappa sugen nån period och så är allt förgäves. Så jag håller mig till sticklingar, de är mycket mer förlåtande. Och ser finare ut under processen.

Jag har samma problem. Förra året skulle jag ha mindre olika sorter, kom upp i nästan 60 sorter ändå :angel:

I år tänkte jag att jag istället ska försöka låta bli att testa så mycket nytt pga elpriset, att sätta 5 frön av nåt skulle aldrig göra mig nöjd men om jag försöker att bara sätta som jag VET funkar så tror jag kanske att det känns ok sen

Men jag kan avslöja att jag redan har sått en del frön som är tänkta att gro nästa år. Det är 11 valnötter och 70 strandkålsfrön. Milde tid om alla strandkålsfröna gror. Och inte har jag plats för så många valnötter heller.

Uppenbarligen är det svårt att hålla tassarna från fröna.

Men jag kan avslöja att jag redan har sått en del frön som är tänkta att gro nästa år. Det är 11 valnötter och 70 strandkålsfrön. Milde tid om alla strandkålsfröna gror. Och inte har jag plats för så många valnötter heller.

Jag älskar den där logiken man har. Sår och sår, så himla nöjd! Sitter och tittar på alla små sådder. :love:
Sen plötsligt: Shit! Tänk om allt gror!! :eek::o

Varje år liksom. Någon borde forska på det.

Jag har samma problem 😂🙈

Sår för mycket, i april blir jag överväldigad. För lite blir utplanterat och ännu mindre överlever till skörd.

Funderar på hur jag ska hålla det rimligt i år....

Inte så 10 frön av 10 olika tomatsorter.

En tanke jag har är att jag ska satsa mer på att fröså perenner, jag har en bädd som jag försökt ha grönsaker i tre år i rad nu men den är så förbannat varm och torr att det blir kaos varje år. Bättre att jag har permanenta växter i den. Tänkte lägga en bevattningsslinga i den också.

Kolla, du har redan halva skolskogsträdgården preppad! :D 🌱

Älskar fröfrossa.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 986
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 028
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
722
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
34
· Visningar
6 358
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar