Jag är nojig...

R

reykurboy

Men jag har en liten undran...

Min häst vrickade sig under ett ridpass för ett par veckor sedan, var synligt halt en dag och sedan inget mer. Han fick vila sig i en vecka, gick endast promenader och tömkörde.

Fär några dagar sedan kände jag att han var "lite ljummen" i samma ben som han vrickat sig i, mest köndes det i hoven.
Han är inte halt, inte öm någonstans, superpigg och glad med öronen fram samt använder frenetiskt den hoven för att skrapa i golvet.

Någon som har en aning om varför han är lite ljummen i hoven?:confused:
Värmen känns endast om man känner på honom i hagen eller precis efter man tagit in honom.
Inte efter ridpass eller om han stått inne en stund....
What to do?

Sv: Jag är nojig...

Svårt att veta: Antingen är det vrickningen som är allvarligare än du tror, isåfall bör du fortsätta ta det lugnt eller åka in och kolla hästen så att inget ligament eller sena skadades, såna skador brukar inte ge så synliga hältor tyvärr. Du kan ju prova att låta hästen vila en vecka till och se om värmen försvinner.
Eller så är det något helt annat än vrickningen, jag vet inte riktigt allt det skulle kunna vara - hästen har slagit i hoven, en söm sitter inte bra, ett sår som har blivit inflammerat?
Att rida den för fullt/träna skulle jag inte göra om det var min häst efter det du beskriver, men det är alltid svårt att veta när det inte är en häst man känner vad det kan vara.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 146
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 785
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 789
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår