"Jag är inte trött, jag måste ju göra fel!"

hermulen

Trådstartare
Min mamma har börjat i nybörjargrupp på ridskolan. Det är höjdpunkten varje vecka och samtalsämnet som är högst i topp.

Självklart kommer det många frågor och funderingar från min mammas sida. Och ibland känner jag och min syster att vi har svårt att svara på alla frågor som i stort sett regnar över oss.

Senaste frågan som mamma har hakat upp sig lite på är att alla andra i gruppen (45+ är de allihopa) blir så trötta efter varje ridpass. Mamma blir inte trött alls. Så nu tror hon att hon gör något fel. Vad tror ni?

Alternativ:

1) Mamma är extremt vältränad.

2) Mamma rider "fel" eftersom hon inte blir trött.

3) Eget alternativ.

Tack för hjälpen och hälsningar från Mamman! :)

Sv: "Jag är inte trött, jag måste ju göra fel!"

Beror väl på hur gammal din mamma är, och om hon förutom ridningen rör på sig, kan ju beror på hur svår hästen är oxå hur mkt man jobbar...
När man är nybörjare, kan man ju inte direkt göra så "stora" fel lr vad man ska säga, så att man inte blir trött av det. Jag tror inte hon bara sitter och "åker häst" medan de andra jobbar med sina hästar om alla är på samma nivå.

Antar nog att din mamma är mer vältränad ;)

Svar 3: Hon har större intresse än dom andra och (känner därför inte när hon blir trött);).Ungefär som barn kan vara när dom får göra något dom tycker är kul..

Eller åtminstone min dotter är sådan,det kan va ett hiskeligt gnällande om att hon är så trött och har så ont men så fort vi är framme vid stallet så försvinner smärtorna och tröttheten tills det är dags att gå hem igen!:rofl:

Alternativ 2, fast tvärtom. Det är hästen som skall bli trött
och inte ryttaren, din mamma måste vara en naturbegåvning :idea:!

Jag sätter mig nog min femma på det alternativet. Vuxna ryttare spänner sig säkert lättare än t ex barn och din mamma kanske slappnar av bättre helt enkelt. Eller så har hon bättre kroppskontroll och kondis. Fast hon kan ju vara en naturbegåvning också.

Haha, det får mig att tänka på grannens klockrena (om än hemska) kommentar om varför h*n sålde sin nordsvensk...

"Han är ju så tung i handen, när jag har ridit honom har jag träningsvärk i samma muskler som när jag jobbar, så det fungerar inte". (h*n är frisör)

Nej, man behöver absolut inte vara "slutkörd" efter ett ridpass. Det är inte brottning vi håller på med:D
Däremot så brukar de flesta nya ryttare få träningsvärk i nya muskelgrupper, får man inte det så är man antingen kampsportare eller så tror jag nått är lite fel;)

/migo

3: din mamma är duktig på att rida :)
Det är inte ryttaren som ska vara trött utan hästen.

Lånar min egen knapp.

Tack allihopa! Jag visade svaren för mamma och hon blev väldigt nöjd med svaren om att hon är vältränad och bra på att rida! :D Hehe!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka