Jag är ingen hundmänniska!

Huntress

Trådstartare
Eller? Ibland kan jag komma igång och fundera lite kring det här med hundar och hundskötsel, och varje gång får jag lika dåligt samvete. Jag vet inte riktigt varför jag får dåligt samvete, men det skulle vara intressant att försöka bena ut begreppen lite.

Jag har en underbar hund på tre år, en blandrastik som är den första hunden jag någonsin haft. Beslutet att skaffa hund var ganska lätt - min katt hade dött något år tidigare och huset var tomt, vi hade tid och råd, och det blev ett perfekt tillfälle! Jag har aldrig varit någon riktig hundmänniska - jag har varken älskat hundar, eller hatat dem. Men sedan kom tillfället, jag skaffade hund och självklart älskar jag henne! Hon är den bästa hunden i hela världen!

Jag är en genuin hästmänniska däremot, det kan jag erkänna utan att skämmas. Hela min vakna tid så tänker jag nästan bara på hästar, jag är i stallet hos min häst flera timmar om dagen, jag tävlar på helgerna och är allmänt engagerad. Jag är en hönsmamma med min häst, och han är nog en av de mest bortskämda hästarna i stallet. :o

Men det är lite skillnad med hunden - jag tycker inte att hon får lika mycket "omvårdnad"? Eller, det är nog lite fel ord, men jag lindar t.ex inte hennes ben inför natten, jag sätter inte på henne täcken, jag ger henne inte fyrtioelva tillskott i maten etc och jag har inte ett helt skåp fyllt med liniment, kylgel, burkar och tuber etc. Jag skäms nästan! :o

Min hund har självklart alltid fått mycket av allting hon också - hon är nästan aldrig ensam hemma, hon får sova var hon vill (oftast delar hon mattes huvudkuddar :love: ), hon äter dyraste maten ifrån djuraffären, hon får åka till veterinären så fort hon är minsta dålig, jag klipper hennes klor, sköter om hennes tänder, aktiverar henne med nya leksaker och uppfinningsrika små aktiviteter. Hon har gått på lydnadskurs när hon var valp, vi avancerade till tre olika agilitykurser (som vi slutat på nu på grund av min tidsbrist ), och hon har gått och fått hundmassage bara för "skojs" skull. Hon får vara med i stallet och springa med sina hundkompisar varenda dag, och hon är i centrum hela tiden. Alla älskar henne! :love:
Jag prenumerar på flera olika hundtidningar som jag läser pliktskyldigast, bara "för att".

Men det känns ändå som att det saknas något - jag vill inte tävla med hunden som jag gör med hästen. Jag räknar inte ut hennes foderstat, det finns inga alternativa metoder som det gör till hästar som t.ex "bomfria sadlar", "lösdrift", "barfotaverkning". Vi gör väl egentligen inte så mycket för att våra hundar ska få leva ett naturligt hundliv, eller? Vi låter dom inte leva utomhus i flock och jaga sin egen mat och yla mot månen? ;) Och samtidigt så gör jag så mycket jag kan för att min häst ska få ett så naturligt och bra liv som möjligt?

Jag vet inte ens var jag vill komma med det här inlägget, förmodligen vill jag bara försöka få något utlopp för mitt dåliga samvete. Jag älskar min hund över allt annat, och både hon och min häst är en del i min familj.

Missförstå mig rätt nu, och idiotförklara mig snällt! :D

Min älskade hund: :love:
Moa2.jpg

Sv: Jag är ingen hundmänniska!

Fast jag tycker inte det låter som att du är en av dom som inte borde ha hund. Hunden har det ju bra hos dig och det finns väl inget som säger att man måste tävla. Då jag skaffade min tik så var jag inte det minsta intresserad av tävling så därför blev det som det som det blev och jag köpte en oreggad hund. Och även fast jag läste på noga om rasen innan så erkänner jag att köpet var ganska ogenomtänkt och jag kommer inte att göra om det :smirk: .
Däremot så växte mitt hundintresse betydligt genom henne och nu vill jag verkligen träna och tävla (har aldrig varit någon tävlingsmänniska förut men men...). och jag funderar på att skaffa en till som är bättre lämpad just för detta.
Alla är ju olika och det finns inget som säger att man är en sämre hundägare bara för att man inte lägger hela sin vakna tid på hunden.

Förresten så var din hund jättefin ;)

Så kan jag också fundera ibland, för hur det än är så tar hästarna mer tid än hundarna, och det är väl just tiden man ger som man kan mäta.

Mina hundar får också samma goda omvårdnad som din, dyr mat, omtanke, träning aktivering, förståelse osv. MEN hästarna får ju ännu mer... Jag tar ju inte med hästen till brukshundsklubben för att den ska socialtränas, men hunden får åka med hästen.

Dock tycker jag att många hästhundar har ett väldigt drägligt liv, eftersom matte ofta petar otroligt mycket med hästen så petar man med hunden också (när det gäller då foderstat, se sjukhetstecken och liknande). Många vill också sätta sig mer in i förståelsen för djuret de har skaffat, till skillnad från många "svensson" som ofta ser det som en rättighet att ha hund. Självklart finns det undantag.

Utifrån det du berättar kan jag inte se att din hund mår på sätt dåligt, utan snarare bättre än många.

//E

Det jag funderar på är om man kan vara så dedikerad till flera arter på samma gång, att man engagerar sig på det sättet du beskriver med hästen? Jag är en hundmänniska och samma engagemang du beskriver med hästen har jag när det gäller hundarna. MEN jag har även häst, katter och kaniner... Jag älskar dem innerligt som individer och försöker ge dem de bästa liven men arterna i sig engagerar mig inte på samma sätt som hundarna. Kunde jag bara ha en endaste art så skulle det tveklöst vara en hund. Men nu kan jag ju ha fler så därför har jag fler och är jätteglad över det! Fast någon renodlad häst-, katt- eller kaninmänniska är jag inte på det viset som jag är en hundmänniska. Det har jag ibland dåligt samvete för, på samma sätt som du beskriver...

Klart man kan... Jag har 3 hundar och är utbildad både agilityinstruktör och allmänslydnadsinstruktör, dessutom har jag jägarexamen och jagar såklart med vovvsen. Jag har för tillfällen 5 hundkurser i veckan (som som tur är slut från och med nästa vecka:)) och dessutom ordförande i klubben.

Samtidigt har 2 hästar + 1 inackordering som jag tar hand om på allra bästa sätt. Rider den ena hästen i stort sätt varje dag, tränar henne för tränare 2 gånger i veckan och den andra rider jag 2 gånger i veckan (unghäst). Eftersom jag har mina hästar hemma kanske jag kan engagera mig i både...?

Skulle jag skära ner på något så skulle det vara allt styrelsejobb, trots att det är kanske det viktigaste för klubben, men inte för mig personligen. Eller kurserna, men jag skulle aldrig placera ut hundarna eller sälja hästarna, dock får de allihopa stå ut med att jag någon dag inte har tid med den individen, det är kanske det du menar?? Det är ju en prioriteringsfråga.

Men katten skiter jag fullständigt i egentligen, pratar lite med honom i bland och ger honom mat. Men går ju inte utställning med honom eller borstar. Typ avmaskar och sätter på ohyremedel... Hönsen likaså... Så visst...

//E

Njae... Nej, det var inte riktigt så jag menade. Jag menade mer den där arten (inte individen) som sitter allra, allra längst in i hjärtat. Om man bara fick välja EN art (nya individer alltså, jag menar inte att man skulle göra sig av med några djur). Vad skulle det vara?

Min häst är gammal och pensionerad nu och bor kvar hemma på mina föräldrars gård, men en gång i tiden så red jag 6 dgr/vecka, samtidigt som jag lydnads-, spår- och agilitytränade hunden. Jag tävlade med både hästen och hunden. Jag saknar det aktiva hästeriet men jag har medvetet valt bort det till förmån för "innedjuren". Jag har helt enkelt inte tid med både och. Jag är en häst-, katt- och kaninmänniska också men jag är det inte lika mycket eller på samma sätt, som jag är en hundmänniska.

Jag skiter inte i något av mina djur, utan alla är mig djupt kära. Jag är också väldigt intresserad av deras arter, men inte precis lika mycket. Hunderiet står hjärtat närmare. Om jag måste välja då. Jag är förresten imponerad över att du hinner med så där mycket! Hur många timmar har ditt dygn egentligen? ;)

Sen har ju vovvar den lilla fördelen att de bor inomhus hos oss och kanske t.om sover i våra sängar. Detta gör ju att hundens tid med dig hur du än gör blir mer än med hästen, även om det inte handlar om "kvalitetstid".

Tar tillbaka detta om du sover i spilltan :rofl: (heter det va? är nollad på allt med häst)

Är nog på samma nivå som Du. Är djurmänniska på alla sätt med fem katter, en hund och fyra hästar. Hunden är den nyaste familjemedlemmen, vi har bara haft honom i tre månader, och jag älskar alla djuren mycket högt som INDIVIDER, och jag tycker att det är hemskt kul med den nya värld med kurser, promenader, träning etc som öppnat sig i och med hundskaffandet. Jag ser alla djuren som del av vår familj (ehh, 2 människor + 10 djur, eller 13 om man räknar stallkatten som flyttat in själv och de två inackorderade hästarna)´, men hunden och katterna är mer som "några som finns där" och hästarna är dessutom ett mer renodlat intresse. M a o: En dag på Falsterbo eller Scandinavium är kanon, men jag tror inte jag skulle åka på Crufts.

Tror både din o min vovve mår finemang, trots allt. Precis som någon sade, man är inne i ett generellt "djurtänk" i och med hästeriet, tror jag.

Olius skrev:
Tar tillbaka detta om du sover i spilltan :rofl: (heter det va? är nollad på allt med häst)
Det ante mig.
Men vad i hela världen har du då på ett hästforum att göra?

Det finns Hundforum och SEX-forum för sådana som dig.
Du har alldeles för många inlägg på Ungdom och Äldre Ungdom som handlar om SEX för att det skall vara smakligt.
En man på 32 år gift med en indiska och som har sex-snack helst med tonåringar på ett hästforum som sitt största intresse, är det riktigt friskt?

Vilken söt hund.
Jag tror att den trivs jättebra med dig och att du är en utmärkt hundägare.
Om alla älskar henne så måste hon ju vara trevlig och då så mår hon bra.

Jag är i själ och hjärta HÄSTMÄNNISKA, men för närvarande är jag mest engagerad i hunderiet!

De senaste åren har jobbmässigt varit tuffa. Extrema prestationskrav och kortsiktiga jobb. Att inte känna sig säker på att ha någon inkomst vissa månader gör att man börjar se över sina utgifter och hästar KOSTAR. Det är inte bara stallhyra och skoningar. Jag vill ju kunna åka på de där kurserna jag uppskattar så mycket och träna för min tränare! Men till henne är det fem mil enkel resa, så varje träningspass går på minst 500 kr när allt väl är betalt.

Samtidigt har detta med hunderiet seglat upp som något som ger samma sociala samvaro med människor och samarbete med ett djur och som inte kommer i närheten av de kostnader jag lägger ner på hästarna.

Men samtidigt - hästar ÄR mitt största intresse. När jag är utomlands är jag intresserad av att se hur folk jobbar med sina hästar. Vad hundar används till lokalt sett intresserar mig inte.

Jag är verkligen intresserad av ALLA hästar. Inom hunderiet är mitt intresse knutet till vissa raser (naturligtvis gillar jag individer av andra raser också!). Det är lika kul att gå på Strömsholm som att titta på hur ungarna rider ikapp i öknen vid pyramiderna.

Men, jag har funderat på om jag kanske inte behöver ha egen häst för att bibehålla mitt hästintresse? För just nu är det tungt med ekonomin och det gör ju att glädjen dämpas.

Däremot tror jag inte att jag skulle vara intresserad av hundar om jag inte hade hund! Var jag inte hundägare skulle jag inte gå på en utställning. Nu tycker jag det är superkul om jag råkar snubbla över någon när jag är ute och reser.

Jag har också alltid varit intresserad av avel och det är betydligt enklare att tänka sig att jobba med praktiskt inom hund än häst. Speciellt som min nuvarande häst är en valack... :rofl:

Som sagt - ett inte helt okomplicerat förhållande!

Indy

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka