Jag är gramantant....

Djurjouren

Trådstartare
Igår red jag fort på en av mina pållar inne på Jägers.

Jag är dressyrtant, jag tycker att skritt är en trevlig gångart, att jogga är på en travare skumpigt och jobbigt, galopp är nått man gjorde när man var yngre typ.. (snackar på obekväma travare nu, ridhästar gör jag allt möjligt med, inte så obekväma).

Iallafall, häststackaren utrustades med pelhambett och gummityglar och graman, inet för att han ska böjja nacken utan för att jag skulle kunna bända ner honom om han stack. :o

Jag har nämnligen prövat galopera honom på galoppbanan precis när jag fick honom för kanske 1,5 år sen eller så och även min dåvarande praktikant.......Det var inget kul, han körde ut sin hals, bet fast i bettet och bara sprang, ingen broms, ingen galopp, väldans obehagligt för en dressyrtant.:crazy:
Under uppvärmningen så hoppade han baklänges i sidvärts utan att ta hänsyn till såna banala grejor som sulkysar, galopörer, människor, blomkrukor etc...
Dessutom så gick han inte varken att styra för ben eller bett...
Han är världens snällaste utanför banan...

Dessutom har jag grymt ont i ryggen efter sista ryggskottet, bör absolut inet rida och defenitivt inte fort men hästen mår inet bra av att köras fort, han hetsar upp sig så så att ridas fort borde vara bättre.

Iallafall, lastar hästen och leder in honom på stallområdet, skakar som jag vet inte vad. Hittar en bänk och klänger mig upp på hästen, av nån anledning bli rman otroligt klumpig av ryggskott.....:crazy:

Det är en klar underdrift att säga att jag gjorde honom spänd och nervös.....:o
Vi skrittade runt stallarna och joggade lite på lilla banan medan jag konstant spanade galopphästar för vad skulle hända om de började hoppa runt, skulle min oxå göra så då?

Min häst som till början var väldigt spänd och stel tar helt enkelt komandot över situationen genom att när jag rycker till för nått jag tror att han tänker göra så börjar han andas djupt och jag lovar att om han hade kunnat så hade han klappat mig på axeln och sagt såjja....:D

Jag hade varken behövt pelham eller gramaner för han lunkar på som han gör hemma

Efter uppvärmningen vågade jag mig ut till galoppbanan. Jag tar för givet att min kloka häst vet vad han ska göra där, han såg ju galopparna som gick där så jag bara ställer mig upp på darrande ben och säger galopp.
Det tar några steg i lugnt trav och 4 försök på hans helt egna hand (jag bara sitter och väntar)innan han fattar galopp och jag känner hur glad hela han blir och hur han verkligen av hela sitt hjärta vill bocka bara för att det är så kul men jag antar att mina krampaktigt spända ben talar om för honom att det inte är läge:D

Sen galoperar han i snigeltempo på lös tygel hela varvet, stannar när banan är slut och sträcker ut halsen och skrittar av sig runt stallarna på lång tygel, väldigt nöjd och väldigt lös i kroppen känns han noterar jag nu när spänningarna börjar släppa.

När vi skrittat av hoppar jag av och när han ser att jag är nere i tryggt förvar på marken så blir han ståtlig, nervös hoppande tävlingstravare ;) som dansar omkring men utan att sträcka linan eller hoppa på mig, han gör det fint bredvid mig.:love:

Det var som att det spratt i hans kropp, han bara måste bete sig lite inne på Jägers, det hör till liksom.

Inser att det är dags för Linda dressyrtant att leta upp sig en "ridaforttjej".......Var hittar man såna tro...
Vi snackar Linda som när hon jobbade med travare red fort med alla som ingen annan vågade rida........:cool: och dessutom tyckte att det var kul....
Faan vad jag har blivit feg..Men det är väl positivt att man inser det i varje fall:rofl:

Men jag blri bara mer och mer fascinerad över hur kloka hästar kan vara, jag älskar min lilla söta pålle :love:

Sv: Jag är gramantant....

Tack för en trevlig historia! kolla om du har nån montéklubb på jägers där finns det nog snabbryttare!;) M

Känner du ingen på Jägers du kan fråga? De flesta tjejerna rider ju galoppjobb med travarna. Annars kan du höra i något galoppstall men då får du oftast pröjsa en hundring/tur.

Kanske dyker det upp någon här som förbarmar sig! Drygt ett hundratal som läst men kanske inte så mycket Jägers-folk här..?

:eek: :eek: :eek:
hur ofta behöver du hjälp... :angel:
har ju på sistone konstaterat att jag saknar spänningen i att rida foooort :angel: på fina travarna. (även om min lille buse gör det bästa för att ge mig lite spänning då och då... :bump: )
ja, du vet ju vem jag är och lite hur jag rider iaf...
/Linda som har mycket att göra men kan ju hoppa över att sova lite, det är ändå överskattat... :D

Jihaaa!!!! kanske var 5:te dag eller så, jag är iochförsig glad för var 7:nde dag oxå. Vill du är jag superglad, men kanske lite tråkigt om du inet hinner sova :-)När kan du? Jag kan bara dagtid vardagar, har små barn juuuu....

som sagt, sova är överskattat... :D dessutom är jag bra på att prioritera (så länge inget roligare än skolan dyker upp :angel: )
Vad innebär det? alltså, ca vad är det du vill ha gjort?
skolan är ganska vänlig med tiden ibland, så det kan vi nog lösa isf.

Tja... Jag kör in pålle till jägers, longerar den varm och sadlar den. Sen behöver jag nån som rider den några galoppintervaller och skrittar av den en stund. Två pållar är tilltänkta för uppgiften.
PM:a om datum när du kan och om du vill så blir jag glad!!!!:bump:

Rida galoppjobb på Jägers har man gjort en hel del :D. Skulle varit kul att göra det igen men jag ser nu att du redan har fått tag på en lämplig :). Annars är det bara att hojta till om ni behöver hjälp inne på jägers med något.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka