Jag äger tydligen TVÅ hundar!!

Seabaz

Trådstartare
Städade igår och hittade en gammal lapp från jordbruksverket. En ägarregistrering.
Mitt ex och jag köpte ju en hund tillsammans och då ägarregistrerade vi den och jag står som ägare.

Det är ju numera hans hund och har varit det sedan det tog slut mellan oss för ca 2 år sedan(!!!).
Men något "ägarbyte" har aldrig skett. Det är ett telefonsamtal bort bara så det kommer jag göra på måndag...

MEN så funderade jag på, vad är det värsta som skulle kunna hända mig eftersom jag står som ägare på någon annans hund?
Om hunden skadar sig och måste opereras för dyra pengar. Skulle mitt ex kunna få rättsligt att jag ska betala det?
Eller om hunden skulle anfalla ett barn tex? vad händer då?


Nu har ju inget av det här hänt och hunden skulle aldrig anfalla någon, det är världens snällaste nallehund! Och exet är en jättego kille också! Men ändå?
Bara en tanke jag fick...
 
Sv: Jag äger tydligen TVÅ hundar!!

Du står som ägare = Du bär ansvaret !

Om man hårddrar det riktigt, men sedan finns det ju omständigheter som kringgår detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag äger tydligen TVÅ hundar!!

Vem står på inköpspapprena? Det är det som avgör
På bekräftelsen att hunden är reggad i registeret som man får av skk/jordbruksverket så framgår det tydligt att det INTE gäller som ett bevis på äganderätt.
 
Sv: Jag äger tydligen TVÅ hundar!!

Aha förstod det som om det var ägarregistrerad = inköpspapper...

Läste slarvigt
 
Sv: Jag äger tydligen TVÅ hundar!!

Okej men det är ju jag som har skrivit på papprena på hunden och i samband med det så skickade uppfödaren in ägarregistrering i mitt namn då, om jag minns rätt.

Men så om jag ringer jordbruksverket och ändrar ägare så kommer jag ändå stå som ägare på hunden eller?

Måste mitt ex på nåt sätt "köpa" hunden av mig och nya papper skrivas eller hur ändrar man så att jag inte har någonting med hunden att göra??

(missförstå mig rätt, jag älskar den hunden och gillar hans ägare också (mitt ex :) ) men jag vill inte stå som ägare på något jag inte rår över)
 
Sv: Jag äger tydligen TVÅ hundar!!

Det ska nog räcka med att ni skriver ett avtal er emellan, om att hunden övergår i hans ägo. Se till att ni har ett ex var med bägges signaturer på, och sen kan man ju göra en ägarbyte med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 335
Senast: Sel
·
Avel Hej! Jag ska köpa en frieser och vanligtvis gör man ju ägarbyte när man köper en häst/hund. Problemet är att jag har skyddad identitet...
Svar
15
· Visningar
2 631
Senast: Bianca
·
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 369
Senast: Satis
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp