jag ær pð ISLAND nu!!!

FrittePower

Trådstartare
Hej alla isis diggare.

just nu sitter jag hær pð södra island och skriver. har just kommit in efter en ridtur bland vulkaner och blða sjöar :love:

Jag har ju haft trðdar uppe dð jag undra hur jag skulle kunna hitta praktikplats pð island, det funka och igðr kom jag hit och ska jobba hær i sju veckor pð en privat vanlig islændsk farm med olika djur. jag ær ju vegetarian men det funkar fint!

Sð tack för alla tips! ær sð glad att jag sitter hær nu och andas islændsk luft. idag har jag æven h´ælpt en lammunge att komma till værlden,....helt otroligt!

Kram alla!!
Frida pð island :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :bow:

Nej vad kul! Själv åker jag ner om två veckor! *längtar*

Får man fråga lite mer exakt var du är? Ska nämligen oxå till södra island... :)

Ha det så trevligt och hälsa Island från alla oss som sitter fast här i Sverige med jobb och längtar efter semester.

Men det var härligt här i skåne idag +20 och sol och precis så mycket vind att hästarna slapp insekter :D

Det ær hærligt hær!! helt annorlunda...Att fa tölta pa dessa hæstar var en uppelevelse. dom ær annorlunda.
Finns ju bade för och nackdelar med island. men man far försöka njuta och samla erfarenheter....
och sant ´ær alltid bra.

fast man saknar hæstarna dær hemma. kram

Jag bodde oxå på island ett år, fast på norra. Visst är det helt oslagbart.

Ibland drömmer jag att jag fortfarande är där. Snöstormar som rasar, den eviga sommarsolen, dom pigga o glada hästarna som för mig över berg och genom forsar, sälar som solar på stränderna och valar som sprutar vatten i fjordarna, ångan som stiger upp från marken och svavellukten från vattenkranarna i R-vík.

ég aetla ad fara aftur tíl Islands.

Goda skemmtun!

Idag vallade vi hem ett far med lamm som rymt fran hæstryggen! Töltade fram och tillbaka och motade pð...underbart! :pmycket svar terræng men man kænner sig trygg pð hæstarna!! :) Vædret ær underbart...förutom regnskurarna, idag ær det bla himmel,næstan ingen vind.
Maten ær jætte god....affærer ær ju som sverige. vattnet smakar hær jætte gott. bor rætt næra reykjavik! vilken tur. man jobbar verkligen inte ihjæl sig hær...dom ær rætt slappa men nær det væl hænder sa gar det undan!! :smirk: :D

Kram

hej!
då kan jag passa på och fråga dig om du kan översätta en islänsk hingstbedömning till svenska. vet inte vad det betyder men du kanske vet??
Syning 6 vetra 1994, Hellu, Stormot [m964-1.6]; 2. verdlaun; adaleinkunn 7,94; gerd 8,00; kostir 7,89. Sundurliðun: hoefud 7,5; fram 8,0; aftur 8,5; samraemi 8,0; faetur 8,0; lidir 7,0; hofar 8,5; toelt 8,5; brokk 8,5; skeid 6,0; stoekk 7,5; vilji 8,0; ged 7,5; reid 8,5. Mal: haed 140; bak 130; lend 137; dypt 66; lengd 141; bogur 37; mjoedm 44; laeri 40; hne 30,5; leggur 18,5; sinar 6,5

Om du inte får svar på det här så fanns det en tråd för ett tag sen som översatte olika saker i en bedömning :)

Att valla får är nog det allra roligaste man kan göra med en häst, vänta bara tills det är dags att valla större flockar! Det kräver absolut samspel och man rider utan att tänka på själva ridningen. Att valla hästflockar är också kul, då går det undan som bara den! Men att valla får kräver mer av både häst och ryttare.
Är sååå avundsjuk, jag vill också vara på island!!!
Du kommer att få en underbar sommar, och lära dig otroligt mycket.
Förhoppningsvis blir det ett islandsbesök för mig också i sommar. :love:

hej!
vet inte vad det betyder men du kanske vet??

På ett ungefär ja.. ;)

Syning 6 vetra 1994, : visning, 6 vintrar 1994
Hellu,Stormot [m964-1.6]: ?
2. verdlaun; adaleinkunn 7,94: 2 genomsnittligt ...
gerd 8,00: ger 8,00
kostir 7,89: kostar/värderas 7,98
Sundurliðun: hoefud 7,5: exteriör, huvud 7,5
fram 8,0: fram(del) 8,0
aftur 8,5: bak(del) 8,5
samraemi 8,0: helhet 8,0
faetur 8,0: ben(egentligen fötter) 8,0
lidir 7,0: (färg heter lítir.. kan de va felstavning?!)
hofar 8,5: hovar 8,5
toelt 8,5: tölt 8,5
brokk 8,5: trav 8,5
skeid 6,0: pass 6,0
stoekk 7,5: galopp 7,5 (ev blandat ihop med trav =)
vilji 8,0: vilja 8,0
ged 7,5: ?
reid 8,5: ritt 8,5
Mal: haed 140: hög 140cm
bak 130: bak 130cm
lend 137: ?
dypt 66: djup 66
lengd 141: lengd 141cm
bogur 37: bog 37cm
mjoedm 44: ?
laeri 40: utbildning 40
hne 30,5: knän 30,5
leggur 18,5: ?
sinar 6,5: visar 6,5

Vassego..

Jag har varit hær sen mandags och min islændska ær hemsk...haha... förstar lite men vagar inte översætta. Klart att familjen hær nog kan men dom ær inte hemma..... Fraga annars om nðgra veckor...haha.

Aha jag är också på Island :p (bor där).... :banana:
Men hur många här ska på "Landsmótið" på Island

Aha då kommer du kanske att se mej... Ska tyvärr inte tävla själv (har ingen häst att tävla på just nu). Men jag ska stå vid något stånd där :crazy: så ska våran ena hingst ska tävla i 4-gången, han var att kvala in idag :banana:

Ja vi borde ha en buketräff... aha då blir det min först eftersom när man bor på Island så är det lite svårt att kunna vara med i träffarna ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka