Jävla skit

Iglatjarn

Trådstartare
Mitt ena avelssto, drottningen i stallet såklart, är just nu på väg till Slöinge för misstänkt tarmvred. Fått behandling hemma av distriktaren men hon svarar inte på något. Gått många timmar nu sen det började för en granne såg henne tydligen ligga i hagen kl 13 och gick över för att kolla läget. Hon har tyvärr lite kolikkänningar då och då, men det har aldrig varit såhär illa förut. Är det helt kört nu eller?
Nu känns det tungt. Det är delägaren som åker med henne, ca 1,5 timmar i släp innan de är framme. Vet inte vad jag ska befara eller vänta mig har varit lyckligt förskonad från elände tidigare.
Dräktig är hon naturligtvis också och fostret ryker väl fast det har föga betydelse i nuläget.
Käraste hjärtat ❤️

Och så den där trista detaljen att hon har en icke avvand jätteledsen hingstunge kvar i boxen hemma....
 
Det är verkligen vid sådana här tillfällen man funderar och inser hur lite man kan göra när det väl går fel.

Hoppas verkligen det går bra med ert sto.
Och med den lilla ensamma fölungen där hemma.
 
Håller tummarna! En kompis till mig fick sitt sto buköppnat i helgen pga kolik (inflammerad tjocktarm). Klarade operationen bra och ska enligt plan få komma hem i morgon. Kan vara skönt att höra om incidenter som går bra tänkte jag...

/Lizzie
 
*kl*

Klarade natten utan buköppning. Men hon är fortfarande mkt dålig. Står på dropp och svält fortfarande. En liten diarré sen igår inget mer. Står och hänger med huvudet i ett hörn och är inte glad. Vid morgonens avrapportering fick vi detta och nu i eftermiddags var hon ngt piggare, men fortfarande för dålig för att bli hemsläppt.
Vi är dock väldigt upprörda över behandlingen av oss människor. Väldigt empatilöst och man får korkade svar på naturliga frågor. M som har hästen hos sig var nära att åka ner och titta till henne själv efter att han fått svar hon inte var nöjd med nu på eftermiddagen.
M: Hur mår min häst?
Svar: Jodå alla mår bra.
M: Fast nu frågade jag inte hur alla mår utan hur mitt koliksto mår.
Svar: Hmm... blädder blädder i papper. Jo hon mår bra.
M: Bra? Vad gör hon isåfall hos er? Ska jag komma och hämta henne?
Svar: Nej alltså hon står på dropp fortfarande och svälter och är håglös mm mm.
M: Men då mår hon ju inte bra?
*Osäkerhet och ehh-ehh hos veterinären*

Man är väl hjärnskadad men M jobbar själv inom akutsjukvården och är van vid hur man pratar med folk OM folk. Det här var bara ett litet exempel men genomgående är det dåligt med information och svävande svar. Ingen handlingsplan, inget "Så här gör vi nu och ser om det hjälper" eller "vi avvaktar och ser". Ingenting. Bara "Hon mår bra". :mad:
Så jäkla kul är det inte att ha hästar på klinik i onödan, och som det var igår kväll och förmodligen även i morse efter den avrapporteringen så mår hon INTE bra. Vi har haft henne i snart 16 år och känner henne utan och innan, och står hon och hänger i ett hörn och är håglös är något väldigt fel.
Suck.
 
Kan tillägga att jag är fullt medveten om att hövlighet och etikett inte är prio ett vid ett akut omhändertagande, men man kan presentera sig, säga "Hej jag heter XX och jag kommer vara ansvarig inatt/imorgon what ever". och tala om vad man gör när man undersöker en häst. Vi är inga idioter. Och ge relevanta svar när man ställer relevanta frågor. Detta grundläggande vett har uteblivit denna gången.
Vi har aldrig varit missnöjda förut med någon behandling vi gjort på klinik (och det har varit hältor och trassel under åren även om inget förut varit jätteakut. En gullig veterinär ringde tom hem för många år sen bara för att tala om vilka fantastiskt vackra gångarter vår då halta häst hade :D)
 
Har de gjort gastroskopi eller ngt annat?
Håller Tummen att hon ska bli frisk snart.

Trist när personalen inte kan o IDS hantera anhöriga på ett bra sätt.
Förtroendet rubbas.
 
@Iglatjarn: Fortsätter hålla tummarna, det verkar ju som om det finns hopp fortfarande. Hemskt tröttsamt bemötande av kliniken, nog måste de väl förstå att man vill ha ordentlig information. Att svara på relevanta frågor är väl grundläggande!

Hur går det med lillkillen hemma då?
 
På hemmaplan innan dom åkte igår kväll sondade vetten henne med två påsar för att titta på maginnehållet och då fanns det inte något anmärkningsvärt där. Han kände också rektalt och antydde att upphängningen av tarmpaketet mot ryggsidan till (har glömt det latinska ordet för "uppåt" i all stress.) var mkt spänt och hårt.
På kliniken gjorde de ny sondning, och då visade påsens innehåll någon färg som de inte var nöjda med, vetten som kände rektalt tyckte att hon kände ett stopp långt in. Där vetten hemma med betydligt längre armar hade gett utlåtandet fri passage... Det kan väl iofs ändra sig fort också.
De har också försökt göra bukpunktat utan att få ut en endaste droppe. Nog ska man väl få ut någonting? (även här vart M irriterad och tyckte vetten var fipplig och upplevdes oerfaren, vilket man iofs får lov att vara, men bör väl tillkalla hjälp om man inte når önskvärt resultet=bukvätska)
Gastroskopi har inte nämts ännu.
Har själv funderingar på mask. Hon är iofs träckprovad för endast två veckor sedan med 0-resultat. Men även där har jag vaga minnen av att olika labb kan ge olika testresultat. Så är det verkligen pålitligt?
Frustrerande är det iallafall när hon uppenbarligen är mkt påverkad och mår dåligt, utan att man hittar ett egentligt fel.
 
lillprinsen hemma tar det med förvånansvärd ro! Lite gnäggande då och då och imorse letade han lite i hagen direkt efter utsläppet, men han sökte sig till sin syster och har varit med henne hela dagen. Fick sig en riktigt tjottablängare av systerns mamma som inte uppskattade detta nya bonusbarn som hängde alldeles för tajt bredvid.
Så nu är han dessvärre lite halt, men det ska nog gå över fort hoppas vi.
 
Hur går det?
lillprinsen hemma tar det med förvånansvärd ro! Lite gnäggande då och då och imorse letade han lite i hagen direkt efter utsläppet, men han sökte sig till sin syster och har varit med henne hela dagen. Fick sig en riktigt tjottablängare av systerns mamma som inte uppskattade detta nya bonusbarn som hängde alldeles för tajt bredvid.
Så nu är han dessvärre lite halt, men det ska nog gå över fort hoppas vi.
 
Det går bra med honom. Han är fräsch igen och verkar inte sakna mamma alltför mycket. Hon står dock fortfarande kvar på kliniken, för ny bedömning i morgon bitti. Ikväll skulle de börja ge henne lite mat för att se vad som händer..

Håller tummar och tår för drottningen och så skönt att lilla sonen verkar må bra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp