Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Dock verkar det som att det finns ett samband mellan järnöverskott och insulinresistens på människa, men då inte att järnöverskott orsakar det utan snarare att det förekommer ett överskott samtidigt som sjukdomen. Orsaken till det verkar okänd, men jag har inte sökt eller läst särskilt noga.
Tycker det är enormt intressant! Har en ung ponny som senaste året blivit för rund från att ha varit tunn och fin. I år har jag gett komplett mineralfoder som alltså innehåller för mycket järn och nu när jag börjat lära mig hur man räknar på mikromineralerna så blir jag lite nervös att järnet kan ha ett samband eller påverka min lilla tjockis!
Jag läste idag på en blogg om just järnöverskott. Det står såhär:
"I Sverige har vi mycket järn och mangan i marken och de finns därmed i fodret. Extra järntilskott till hästar är inte bra om det inte behövs, vilket det sällan gör. Hästen har svårt att göra sig av med för mycket järn..." http://fanghastar.wordpress.com/tillskott-vid-fang/
Alltså kan det bli så att om de får för mycket att det blir en förgiftning och obalans!
Hundavel & Ras Haha ja jag föreställde mig någon slags genetisk mutation som att en del andra raser föds med stubbsvans och börja leta i mitt minne om...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.