Jack Russel valp som morrar och bits

J

jackr

Hej, har precis hämtat en jack russelvalp med lite tax i sig. Hon är 10 veckor och allt från bilresan hem till att sova och äta har gått jättebra dom försdta dagarna.
När vi vart ute så hon fått göra sina behov så biter hon ju och tar typ allt hon kan hitta i munnen och äter upp det så man får vara på sin vakt så hon inte får i sig något dumt. Detta har också gått bra hittils men dom sista gångrerna vi vart ute så börjar hon morra och faktiskt bitas riktigt hårt när jag tar det hon har i munnen.
Kan tilläga att det inte är några problem att ta vare sig leksaker eller matskål, utan bara när vi är ute.
Vad ska man göra åt detta?

Sv: Jack Russel valp som morrar och bits

Gör ingen affär av det, utan ta med dig något riktigt smaskigt som du ger henne i utbyte för det du tar. Till slut lär hon sig att det du ger alltid är bättre än det som hon själv kan hitta.

Jag gav upp efter några månader, och gjorde ingen grej av det om det inte var metall, glas eller gift. Min ena dvärgpinscher är drygt 1,5 år och varje promenad är fortfarane en kulinarisk resa för honom :cool:
(Den andra hunden skulle å andra sidan aldrig någonsin ta något smutsigt/illaluktande/konstigt i munnen.)

Byteshandel är det du ska satsa på.

Eftersom sakerna som valpen plockar upp är kan vara skadliga för den, är det viktigt att lära den lämna ifrån sig dem redan från början.

Ett sätt är att byta mot godis eller leksak, som någon redan föreslagit.
Ett annat är att bara kommendera "loss", samtidigt som man trycker lätt på ömse sidor om underkäken, så att hunden tvingas öppna munnen. Det innebär inget större obehag för hunden.

Båda fungerar.
Vilket man väljer hänger förmodligen ihop med ens syn på hunduppfostran.
Personligen kan jag tänka mig båda metoderna, däremot skulle jag aldrig låta en valp behålla något i munnen, som jag inte vet vad det är, eller som den kan skada sig på.

Och det är bäst att hantera det här problemet medan valpen är liten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 487
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
8 090
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 510
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka