Jack Russel Terrier = Parson?!

Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Jack Russell är en arbetshund. Får den inte jobba fysiskt och framförallt psykiskt kan den bli totalt odräglig. Jaga bilar, cyklister, hoppa på andra hundar, skälla, dra sig blå i kopplet osv.

OTROLIGT lättlärd. Lär sig dåliga saker exakt lika fort som de bra. :rofl:

Min ex-sambos JRT (som fortfarande mest är hos mig) blir odräglig om hon inte fått JOBBA på ett par dar = inte varit hos mig.

Hon får springa lös i skogen ungefär varannan dag ca 1,5 timme.
Spårar ca 2 dagar/vecka.
Hjärngympa/klickerträning/freestyleövningar 5-6 ggr/dag.
Lydnadsövningar på varje promenad.

Då är hon nöjd och jag har en lydig hund.


//Gawotka
 
Senast ändrad:
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Tackar det känns trevligt att höra. Man får göra så gott man kan. Och inse att klarar man inte av det så måste man göra något åt det.
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Jack Russell är en arbetshund. Får den inte jobba fysiskt och framförallt psykiskt kan den bli totalt odräglig. Jaga bilar, cyklister, hoppa på andra hundar, skälla, dra sig blå i kopplet osv.

OTROLIGT lättlärd. Lär sig dåliga saker exakt lika fort som de bra. :rofl:

Min ex-sambos JRT (som fortfarande mest är hos mig) blir odräglig om hon inte fått JOBBA på ett par dar = inte varit hos mig.

Hon får springa lös i skogen ungefär varannan dag ca 1,5 timme.
Spårar ca 2 dagar/vecka.
Hjärngympa/klickerträning/freestyleövningar 5-6 ggr/dag.
Lydnadsövningar på varje promenad.

Då är hon nöjd och jag har en lydig hund.


//Gawotka

Jo men visst har du rätt.
Sedan är det ju bara att försöka hitta rätt för både ägare och hund.
Det är ju så att inte ens hundarna som jagas med används dagligen i jakt. Men dom måste sysselsättas & veta när det är dags att koppla av...
Eller?!
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Jag vet få hundar som är så duktiga på att koppla av mellan varven, där kan man snacka om on/off knapp! Ex-sambons JRT sover efter kl 21 på kvällen och gärna fram till lunch nästa dag, då vill hon INTE bli störd, kryper bara längre in under täcket och ser förnärmad ut om man försöker prata med henne, t ex för att kolla att hon lever.

Men mellan kl 12.00 och 21.00 är det desto mera fart!

Underbara hundar!

Jag är såå sugen på en alldeles egen liten JRT-tik, den vill jag även prova på att jaga med. "Tyvärr" har jag ju nyss köpt valp - av annan ras - så jag får antingen leta rätt på en äldre eller vänta tills min bäbis är stor.

:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har min dotter tänkt köpa sin första egna hund, vi har nästan alltid haft hund i familjen så hundvana har hon men det är trots allt...
Svar
10
· Visningar
1 461
Senast: Sorgsen
·
Hundavel & Ras Frågar för en av min mammas bekantas räkning. Personen i fråga är pensionerad och då hennes förra hund (jack russel terrier) gått ur...
Svar
15
· Visningar
2 310
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 306
Senast: Ferrari
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Drago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp