J

jupiter-judex

måste bara berätta att jag verkar ha hittat en jättebra leverantör av småbalar ensilage!!! är såå glad, verkade vara jätteseriösa. tog analyser på alla partin och inte så dyra. dom var så smarta så dom satte priset lite efter vad det var för ts halt, tyckte jag var otroligt smart!
hur tycker ni jag ska göra med min shettis? hösilaget var väl i första hand tänkt till halvblodet, men tycker ni jag ska ge shettisen det också. man kunde ju välja vilket parti man ville ha beroende på vilken analys man ville ha då. men dom hade ju även hö...och hade en variant som var sent skördat för att få lägre värden, just för att många ville ha det...
vad tror ni?

Sv: jaaa!!

kan ge er två analys exempel som han rabblade upp sen förra skörden bara som exempel att det skiljer en del.
1.
ts 80
rp 117
smrp 79
energi 10

2.
ts 44
rp 102
smrp 64
energi 10

om jag nu hann få siffrorna rätt, var lite svårt via telefon med en bonde som rabblade siffror till höger och vänster:)
men han sa att ts halten brukade ligga på 65, 70 ungefär.
här ville han nog mest visa att prisskillnaden på de olika partierna för att få det rättvist...
men ni som kan detta med foder, vad ska jag kolla på när jag väljer parti sen till hösten?
är det främst kvoten mellan smrp och energin jag ska kolla, för att få den så nära 6 som möjligt eller?

Minst 6 skulle jag säga, 7-8 skulle jag ha valt om jag fick välja fritt :D
Glöm inte att få kalcium och fosfor också, så du vet om/vilka mineraler som skall till!

Kul att du hittat något bra :)

jo den aktuella analysen med mineraler och sånt får jag väl till hösten när dom har tagit in de nya partierna, men känns inte som att det är det första man tittar på när man ska välja parti...
borde det inte vara smrp/energi kvoten man kollar först eller hur ska jag tänka när jag ska välja utav deras partin/analyser?
vill du ha 7-8? trodde det skulle ligga så nära 6 som möjligt....blir inte det högt eller?

Det är faktiskt så att ju BÄTTRE proteininnehåll det är i höet, desto lättare är det att göra en bra foderstat till shettisen.
Du ska SJÄLVKLART använda detta bra hösilage även till shettisen, med andra ord!

Har du ett grovfoder med lågt proteininnehåll så är det nästan lögn i h***ete att få till en bra foderstat till en shetlandsponny, eftersom man både ska tillgodo se minsta grovfodergivan och sen har man så väldigt små fodermängder kvar att bolla med om det inte ska bli energiöverskott och fortfarande proteinunderskott...

Mina shettisar är runda och goa, de går på fri tillgång till riktigt bra hösilage... :love: Behöver ingen annan mat, men får lite extra mineraler.

jo den aktuella analysen med mineraler och sånt får jag väl till hösten när dom har tagit in de nya partierna, men känns inte som att det är det första man tittar på när man ska välja parti...
borde det inte vara smrp/energi kvoten man kollar först eller hur ska jag tänka när jag ska välja utav deras partin/analyser?
vill du ha 7-8? trodde det skulle ligga så nära 6 som möjligt....blir inte det högt eller?
en kvot på 6 g smb rp/MJ gör att man inte behöver tillsätta några andra regelrätta proteintillskott, utan man kan fodra med enbart grovfoder om man vill.
Det finns en del hästar som verkar behöva mer än 6 g protein/MJ.
Och eftersom det är ofarligt att överdosera proten som kommer från grofodret så är det ju inte fel att ge av det bättre alternativet i ditt fall, så vet man ganska bombsäkert att alla behov blir tillgodosedda...

känner mig jätte förvirrad just nu:smirk:
men när lärde mig räkna så uppfattade jag det som att har man en häst som har lätt för att gå upp i vikt så skulle man hålla sig längre ner...men det kanske var själva energi siffran....eller?

Torrsubstans 67%
Smältbart Råprotein 72 g/kg
Energi,foder 6,6 MJ/kg
Kalcium 6,1 g/kg
Fosfor 2,1 g/kg
Magnetsium 1,7 g/kg
Kalium 16,1 g/kg
---------------------------------------------
Råprotein 148 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 108 g/kg torrsubstans
Energi 9,9 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 9,0 g/kg torrsubstans
Fosfor 3,1 g/kg torrsubstans
Magnetsium 2,5 g/kg torrsubstans
Kalium 23,9 g/kg torrsubstans

detta är analysen som rebeccah frågade om i en likande tråd....lånar den som exempel.
om jag räknar lite snabbt då, just nu får shettisen 3,5 kg hö = 2,94 kg ts
och om jag ska ge han samma mängd ts i detta hösilaget så borde det bli 4,4 kg hösilage= 2,94 kg ts... då blir ju energin 29,10 och smrp 317 och då blir ju kvoten 10,89!!
och en shettis i viktklassen 200 kg ska ju ligga på 27 mj....
så då tänker jag ju att för att hålla mig runt 27 på mj för att han inte ska bli för tjock så måste man ju minska fodergivan, och det var då jag tänkte att det måste vara smartare med ett lägre innehåll så man kan fodra mer kg....
är jag helt fel ute nu eller? får nog räkna på alla analyser jag hittar och se skillnaden...men jag fattar just nu inte vilka siffror och kvoter man inte ska överstiga...:confused:

det måste ju vara energi siffran som avgör hur mycket foder i kg hästen ska ha eller? så man kommer så nära energibehovet som möjligt. men det finns inte någon risk för fång om man har hög proteinhalt?
men jag såg i en ny tråd här nu att någon med fånghäst hade fått tag i foder med låga värden....6,9 MJ och 48 g smb rp per kilo foder... där blir ju kvoten nästan 7 ändå...
så då är ju frågan...vad blir skillnaden på det med låga värden och de andra jag har här i tråden, kvoten blir ju bra på alla?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: mackan
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 153
Senast: lil-sis
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka