Jaaa analysen klar!

M

morotspure33

Såhär ser min analys ut på höet:
Torrs 84%
Smråpr 42
Energi, foder 7,4
Ca 6,7
P 1.6
Mg 1,5
K 7,4

Är ingen expert men det är inte så jättebra hö antar jag? Några som är bra på detta?

Sv: Jaaa analysen klar!

Det är helt okej. Bra till lättfödda. Kvoten smbrp/mj är 5.67, helt okej. (ska vara kring 6 eller högre)
Ca/P-kvoten är HÖG 4.18 - du ska ge nåt mineralfoder med hög forforhalt/låg kalciumhalt för att få ner den.

Aj då, Miner vit skulle passa bättre om du vill ha "färdigmineraler" med selen och hela kittet.

Japp miner VIT är det bästa för det här höet.
Eller så kan man använda fosforbalans som någon skrev ovan.

Jo, har kollat upp att miner vit passar bäst..men vad ska jag göra med all miner blå nudå:crazy:

Spara. Mineralerna håller sig, däremot kan väl vitaminerna försvinna efter bf, men mineralerna blir inte dåliga (eller ändrar värde )om du förvarar dom rätt.

Vem vet, nästa år kanske värdena ser helt annorlunda ut och du behöver blå igen.;)

Senast ändrad:

Jo, jag får väl spara helt enkelt..just det det är angivet i g/kg foder och inte i torrsubstans glömde skriva de

Skriv BLÅ på hinken/påsen om du inte har kvar i originalhinken, jag har en kasse mineraler sparade och jag har ingen aning om vilken sort det är! :o Ganska opraktiskt mao då jag troligtvis får slänga..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 822
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 648
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 628
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 259
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka