JAAA!!! *ameo dansar hula-huladans*

ameo

Trådstartare
Moderator
Tro det eller ej, men min krångelmaja är seminerad idag!!! :bow: :bow: :bump: :bump:
Hon har kommit igång helt spontant, utan någon som helst hjälp. Tyvärr är det ju midsommarhelg och veterinären är inte på plats mer än i morgon och på måndag. Det var kanske i tidigaste laget att seminera idag, men vi ansåg att hellre det så att vi inte missar henne nu när hon äntligen är igång! Så ska vi testa i morgon kväll också, se om hon står kvar..

Sen var det även läge att betäcka fullblodsstoet enligt UL (dock precis i sista stund), men hon ville inte ta emot hingsten... :smirk: SÅ det får vänta till nästa brunst.
Och även shettisstoet har fått sitt idag, vilket också innebar att nygodkände (nåja, förra hösten, men han betäckte inget förra året) lillhingsten har fått göra debut... :p :D

Men, som sagt, hjälp mig nu och håll alla tummar ni har för att min krångelmaja ska bli dräktig den här gången!!

Vad kul, det var Pomme Royal du tog va? Vem skall du ha till fullblodet? Håller också tummarna nu på att hon blir dräcktig.

Finns det ingen annan som kan seminera då?? Jättekul att hon brunstar :D :D, men va typiskt att det inte finns folk....är dom inte intresserade alls av få dräktigt :confused:

Semineringen är inget problem! Hon SKA semineras igen på fredag fm, OM hon fortfarande "står kvar" då (inte ovulerat).
Det är veterinärundersökningen som inte görs...

Däremot är jag kanske ännu mer tacksam jus tnu att jag valt hingsten som står där på station, det hade förmodligen varit knepigare att få "skick" över midsommarhelgen...

Men DÅÅÅ var det ju skillnad :D :D
Trodde inte semineringen skulle ske alls....jag har nämligen varit med om sånt engång...dom hade ledigt på hingststationen :mad: så min blev bara seminerad en gång.....fast det räckte med den gången...men man behandlar inte stoägare på det viset :mad:
sen hade dom mage att ta en 1000 ing i tappningsavgift :crazy: hade hon inte blivit dräktig hade jag aldrig betalat den fakturan...så de så :angel:

skit samma...jag är glad för din skull och hon missar ju ingen sperma iallafall :bow: :bow:

Haha, jag skulle beställa sperma fredag innan pingst, och fick då till svar av nån stalltjej(?) att "vi tappar inte i dag, för ägarna har åkt till elitloppet" :

Åh härligt, håller alla tummar och tår!!! :)

Är också nyfiken på vad du valde för hingst till ditt fullblod?

Brukar dom inte kolla om stoet ovulerat/inte ovulerat via ul undersökning? Eller är det bara så att vet inte gör den? Mitt sto ska också semineras fredag - lördag, stod med stort ägg igår, men var inte öppen och mogen. Så vi får väl hålla tummarna tillsammans! :bump: :D

Gratulerar! Hoppas, hoppas att du äntligen får ditt sto dräktigt! Håller tummarna! :)

Den är väl den märren som du har krånglat med sedan något år tillbaka eller hur??

Alla tummar på Överberga hålls hårt åt dig!!

AM

Brukar dom inte kolla om stoet ovulerat/inte ovulerat via ul undersökning? Eller är det bara så att vet inte gör den? Mitt sto ska också semineras fredag - lördag, stod med stort ägg igår, men var inte öppen och mogen. Så vi får väl hålla tummarna tillsammans!

Normalt kollar man ifal stoet ovulerat eller ej, men eftersom veterinären var där igår och idag och han tyckte att det kanske var för tidigt egentligen att tro att hon skulle ha ovulerat till idag, så valde vi att göra så här - eftersom jag bara har 11 km till stationen...
Om hon "står kvar" så är hon ju "öppen" och möjlig att seminera. Är hon inte längre öppen så var det ju rätt att seminera i går.
Och vi ska kolla på måndag igen för att se att hon verkligen HAR ovulerat.

och Nafayette:
Det ÄR just det stoet, ja. Hon som inte hade minsta tillstymmelse till aktivitet i äggstockarna bara för 1½ vecka sen... (och då kollad 3 ggr på 3 veckor och ingen förändring)

Härligt ameo! :D
Håller tummar och tår för att det ska ta sig!
(För fullblodet med givetvis :D)

Mvh Cissi

Om hon "står kvar" så är hon ju "öppen" och möjlig att seminera. Är hon inte längre öppen så var det ju rätt att seminera i går.

Så många ston som jag varit med om som inseminerats, men dom detaljerna visste jag inte riktigt. Alltid lär man sig något nytt :bow:

Tja, det är underbart att ha en station som ställer upp hela midsommarhelgen för att göra vad de kan för att få mitt sto dräktigt. :bow: :bow:
Hon seminerades i onsdags, var då bara lite öppen men det gick i alla fall. Sen var jag där i fredags, på självaste midsommarafton och hon seminerades igen. Var då mer öppen än i onsdags men inte fullt öppen, så vi bestämde att ajg skulle återkomma idag också. Och idag var hon inte lika öppen som i fredags, men för säkerhets skull fick hon en dos idag också. Så håller vi tummarna att hon var som mest öppen i går. Ska kolla i morgon så hon verkligen ovulerat.

Och en kommentar:
Visst är det i de fleta fall allra bäst att bara seminera EN gång, så nära ägglossning som möjligt. Men eftrsom veterinären inte kunde vara där och kolla mer än onsdag och torsdag så var det inte möjligt att göra så den här helgen. Och då är det ju bättre att seminera varannan dag för att vara säker på att man inte missar henne, eftersom hon nu varit strulig förut... Och att hon dessutom har fått HELA den nytappade dosen (ca 150 ml :bow:) alla gångerna gör ju att man verkligen hoppas att nån j***a spermie ska lyckas befrukta ägget... (senast de "räknade" spermierna så var det över 32 miljarder :eek: på ett ejakulat... tillräckligt för 60 ston)

Vad roligt Ameo! :) Håller alla tummar på att det går vägen efter allt ditt slit med pållan. :)

Vem blir det till fullblodet, jag gissar att det blir naturlig betäckning eftersom du skriver att hon inte "tar emot hingsten". Gissar att du tänker ta din egen "Guldklimp". Är det rätt gissat? :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka