Ja äntligggggen :D

rock_89

Trådstartare
Nu till våren ska jag köra in min shettis, ohoow :banana:
Han är en valack på 9 år. han har alldrig blivit riden lr körd förut pga en gammal skada :(

När han var 2 år och skulle flytta till förra ägaren stegrade han sig i transporten, fasnade och slet sönder senan i ett framben (tror d va så). De va nära på att avliva honom flera gånger därför att det såg så illa ut, de tippade på att han alldrig skulle bli riktigt återställd.

Nu efter flera års vila så märks det inget på honom, jag har promenerat med honom i snart ett halvår nästan varje dag. Han får springa med lös när jag rider min islandshäst ibland. Jag har löshöppat och longerat honom, och nu ska min lilla plutt köras in :) Vetrinären har tittat på benet och säger att det ska gå bra. Nu ska vi bara beställa sele mm och hämta en rockard :banana: :bump:

Här e han :love:
101_0138.jpg

Sv: Ja äntligggggen :D

rock_89 skrev:
Nu till våren ska jag köra in min shettis, ohoow :banana:
Han är en valack på 9 år. han har alldrig blivit riden lr körd förut pga en gammal skada :(

När han var 2 år och skulle flytta till förra ägaren stegrade han sig i transporten, fasnade och slet sönder senan i ett framben (tror d va så). De va nära på att avliva honom flera gånger därför att det såg så illa ut, de tippade på att han alldrig skulle bli riktigt återställd.

Nu efter flera års vila så märks det inget på honom, jag har promenerat med honom i snart ett halvår nästan varje dag. Han får springa med lös när jag rider min islandshäst ibland. Jag har löshöppat och longerat honom, och nu ska min lilla plutt köras in :) Vetrinären har tittat på benet och säger att det ska gå bra. Nu ska vi bara beställa sele mm och hämta en rockard :banana: :bump:

Här e han :love:
101_0138.jpg
Vilken underbart söt ponny!!:love: Och vad jag längtar till sommaren nu när jag ser det fina gräset.

:) Så roligt det låter har själv kört in en shettis.

Det var kanonkul!

Vilken jättesöt liten häst!:love:

Jag har också en nioårig shettis som jag håller på att köra in. I stort sett ohanterad. Som tur är har han inte varit skadad, men däremot så har han fått väldigt dålig omvårdnad så hovarna är kraftigt sneda bak (och han är fruktansvärt fet. (Tidigare äg har aldrig ringt hovslagare, grannen har gjort det istället några gånger vissa somrar.:eek: ) Som tröst får jag nöja mig att jag fick honom gratis, och enligt min hovslagare går det att rätta till hjälpligt.

Ska leta upp en bild...

Ja gö det, vill se :) tråkigt med hovarna men de brukar väl rätta till sig rätt så bra (?)

Min shettis har bra hovar har alltid fått höra det av skogubben, snabbt växer dom åxå. Han har alldrig varit skodd, så vi måste väl sko honom snart om han ska köras..

Enligt hovis: En del hästar och ofta kallblodsliknande modeller sliter speciellt sina hovar på utsidan. Verkar man inte riktigt (eller alls) så blir det en sned vinkel i kotan. När hästen växer så "fastnar" det sådär och följden blir att en färdigvuxen häst med sneda kotor sliter sina hovar snett.

Hm... förlåt om jag skriver rörigt, fattar knappt själv vad jag skrivit.

Vad kul. Lycka till och hoppas allt går bra.....

Det var mig allt ena rarer ponny du har. Men är du int rädder att han får fång fötter av allt det där goe gräset?

Rut.

Nej, jag är inte rädd för det.. inga av våra tre hästar är i närheten av känsiga för gräset. De lever på grön gräs hela sommrarna..

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar