j*vla hovslagare *arg å ledsen*

Sv: j*vla hovslagare *arg å ledsen*

Jo det vet jag att fullbloden är annorlunda och att man ska "ta bort ordentligt" vid varje skoning. Det är ju så konstigt bara att hon under 1 år haft jätte fina hovar, de har vuxit jämt, inga sprickor. Och nu så har de blivit helt tvärt om.

Spruckigt, vuxit ojämt. Hon har bara gått på bete så jag vet inte om hon kan ha fått brist på något som är inblandat i hovtillväxten som hon fått i sig när hon stått inne?
Eller om hon bara verkades ojämt och det syns ännu tydligare nu?

Vilken konstig ljus knöl din hade på hoven, eller är det någon lagningsannordning för sprickan?

Nu är det ju en sak vad det står och en ak vad som verkligen fungerar i parktiken angående veterinärs ansvar. Den texten går ju också att tolka ganska olika.

De veterinärer som fått betala skadestånd har i regel gjort rejält, grava misstag eller varit ruskigt nonchalanta. Att de blir av med legitimationen händer i princip inte. Här pratar vi inte några felaktiga råd om hur hästen ska motioneras eller om den ska ha boxvila.

En vet är sällan 300 % säker på någonting, det kan man i regel inte vara när det gäller levande varelser (både hästen och hästägaren). Men den ger råd och rekommendationer utifrån sin utbildning och erfarenhet. Vet är ju bara människa...

Oftast funkar det ju, som i ditt fall verkar det ju göra det och då är det ju kanon!

Jo det krävs väl i princip att det går så snett att ett djur avlider eller behandlas med olagliga medel osv, och att det sker mer än 1 gång, innan det händer att de får sin leg. indragen.

Men de kan inte gå runt och tro saker, de kan ha misstankar om vad som är fel men inte säga att hästen har något fel/sjukdom utan att vara helt säker.

Hästen är 7 år, har gått löp och är sne, nu kan jag inte tyda vet. kråkfötter vad den skrev att delen heter, men uppe på korset är hon mkt högre på ena sidan.

Det jag funderar över är hur det kommer sig att hovarna vuxit så ojämt, de har de aldrig gjort förut.

Jo det vet jag att fullbloden är annorlunda och att man ska "ta bort ordentligt" vid varje skoning. Det är ju så konstigt bara att hon under 1 år haft jätte fina hovar, de har vuxit jämt, inga sprickor. Och nu så har de blivit helt tvärt om.

Spruckigt, vuxit ojämt. Hon har bara gått på bete så jag vet inte om hon kan ha fått brist på något som är inblandat i hovtillväxten som hon fått i sig när hon stått inne?
Eller om hon bara verkades ojämt och det syns ännu tydligare nu?

Vilken konstig ljus knöl din hade på hoven, eller är det någon lagningsannordning för sprickan?

ja hon fick en spricka så hoven är limmad för att inte få upp... (eller ja, 2år sen)...

har de inte fått mineraler på betet?
annars kan väl betet påverka hovtillväxten! Gick hon med skor eller barfota? det kan ju oxå påverka (eller rättare sagt det PÅVERKAR!)

har du fått tag i nån nu då?

Hästen är 7 år, har gått löp och är sne, nu kan jag inte tyda vet. kråkfötter vad den skrev att delen heter, men uppe på korset är hon mkt högre på ena sidan.
.

fast det är väl inte så konstigt med tanke på att hovarna är olika höga... + att har hon gått så där så avlastar hon väl eller spänner eller nått... så om hästen verkas å blir lite jämn i musklerna så är nog korset inget stort problem...

De har fått både mineraler och salt på betet (fri tillgång) och hon har gått med skorna på sig. De har haft en såndär mineralhink-sten och så saltsten.

Det kommer en hovslagare om 1 vecka.

Ridmässigt har det inte märkts av någonting av att hon är sne, hon har vart lika i sidorna och flyttar sig lika enkelt åt båda håll och det är ingen skillnad att byta från höger till vänster galopp.
Där emot nu när jag faktiskt tänker efter så nu innan jag slutade rida henne så gick hon ibland och böt i bak, min medryttare tyckte hon gjorde så hela tiden och med mig gjorde hon det några gånger men det var inga problem att byta bak tillbaka till rätt galopp.

Och det är ju samma hovslagare som skott henne i 3 år, faktiskt inte tänkt på att orsaken kan komma ända nere från bakfötterna istället för hennes lite snea rygg. Och nu när hon blivit igångriden och ridits regelbundet så visat det sig i att hon visa reaktion på böjprovet.

Nu får jag nästan lite dåligt samvete för jag inte tänkt på det tidigare :o Men eftersom hon besiktades UA för ett år sen och dessutom är röntgad så tror man ju att allt är lugnt.

Här är en rätt dålig bild på henne från februari, hon ville inte stå helt jämt med bakbenen. Länk

Det är bara att hålla tummarna att den här hovslagaren som kommer nu får ordning på hovarna så hon inte markerar alls eller i alla fall mindre så man vet att det går åt rätt håll.

Det bästa du kan göra är väl att ta den hovisen som hade tid om två veckor, om du inte vill börjar ringa andra från grannstäder, men det lär nog bli dyrare (reskostn.). Vet med mig att det inte är lätt för hovslagare att bara trycka in nya kunder hur som helst, och är det bara för en gång ligger du inte på prio nummer ett, dom gamla kunderna går före.

Så vaddå, du planerar inte att göra nånting åt det faktum att hon är sned?

Så vaddå, du planerar inte att göra nånting åt det faktum att hon är sned?

Hon är sne sedan födseln (skelettet). (kontakt med uppfödare och tidigare ägare)

De som köpte henne av banan hade massa problem med tappskor och hovbölder. Jag har klarat mig ifrån tappskor där emot har hon haft en liten hovböld som inte inte reagerat på (syntes en liten färgförändring i hoven vid verkning)

Har inte sett henne på några dagar nu men skall rida imorgon, medryttaren både känner och ser skillnad i hennes rörelser och stretchingen ger mkt bra resultat :bow:
Jag tänkte tömköra imorgon (vågar inte rida själv) och trava henne lite och se hur det ser ut.

Hovslagaren kommer på torsdag och hoppas han kan få bukt på hovarna och sätta upp en "plan" för hennes fötter.

Ska ringa och beställa ny besiktningstid imorgon (idag :angel: )

Grejjen är den att det finns nu lediga boxar bara 5 km ifrån mig, och mycket billigare än där hon står idag, med upplyst ridbana *lyx* och jag blir konstig nog nu mer och mer sugen på att ha henne kvar!

Det är ekonomiskt stor skillnad på att betala 1.100:- + kraftfoder och resa 1mil/dagen, än 3 mil resa, 1.700:- + kraftfoder och så ingår bara 8kg hö (hon äter ca 16-20 kg/dag)

Just det, sambon träffade hovslagaren i helgen, som undrade om jag var sur :smirk: även om det inte hade vart något med hästen, så tycker jag att man faktiskt ringer upp när man lovar att göra det.

Senast ändrad:

gud vad tråkigt :( hoppas det löser sig!!!

jag är så himla glad att jag inte har detta problem. visst att hovlsagare "aldrig kommer" men det har för mig varit att man fått jaga dom max 2 dagar. då man avtalat tid 2 dagar innan haha.

min nuvarande, eller dom är 2 är jättebra han jobbar ju på campen så det r alrig några problem med det. han är där en gång i veckan. och skulle det var nån tappsko eller annat så finns den andre.

sen känner jag andra hovslagare som ställer upp. men behöver inte dom längre då det funakr så bra..

Tappskor kan jag slå på själv, och det har vi klarat oss ifrån (Förutom 1 sko som jag inte tycks räknas då min häst rymde ur hagen och sprang på egen upptäcksfärd :angel: med snösulor i "sug-lera")

Jag kommer att skaffa mig en annan hovslagare när jag får hem hästen igen, och då med en avtalad tid innan hovslagarne lämnar stallet!

Många visningar på tråden och få svar. Här kommer nya bilder.

Före
bakbak.jpg

Efter
bakefter2.jpg

Före
fram.jpg

Efter
framefter.jpg

Före
vansterfram2.jpg

Efter
vansterframefter.jpg

Före
vansterfram1.jpg

Efter
vansterframefter2.jpg

Har hon alltid varit så osymetriskt musklad?

varför bokar du inte nästa besök vid skonings tillfället, så du alltid har nästa besök inbokat?
det är inte många hovslagare som hittar luckor att bara komma och sko rakt av, om man inte bokat in intervallerna.

Ja, eller hur?!? :idea:
Min barndomsvän skor åt mig, jag har använt flera andra hovisar innan han blev utbildad och då jag bott för långt bort (i mitt tycke) för att använda honom... men ingen är som min hovis! :love:
Jag bokar alltid ny tid 7 veckor efter hans besök, han passar alltid tiden och skulle han bli sen ringer han och säger till... är han tidig sitter han snällt i bilen och sover tills jag kommer även om hästarna är inne om vi inte avtalat annat.
Får jag tappsko kommer han inom högst 2 dagar, han är noga och tar god tid på sig, fostrar unghästar, tar reda på fakta om det är något han är tveksam om, kan medge att han inte vet allt...
Jag kan aldrig tänka mig att byta! :bump:

Har hon alltid varit så osymetriskt musklad?

Du menar höger bak uppe på korset? Det är skelettet (kan inte tyda vet. kråkfötter vad just precis det heter) Och det har hon haft hela tiden.

Såhär såg hon ut när hon var 3 år, syns lite tydligare då.
blanzefor_fox.jpg

Ridmässigt så har jag inte märkt av det alls att hon skulle vara svagare eller t.ex. gå på 3 spår pga korset.

Ja, eller hur?!? :idea:
Min barndomsvän skor åt mig, jag har använt flera andra hovisar innan han blev utbildad och då jag bott för långt bort (i mitt tycke) för att använda honom... men ingen är som min hovis! :love:
Jag bokar alltid ny tid 7 veckor efter hans besök, han passar alltid tiden och skulle han bli sen ringer han och säger till... är han tidig sitter han snällt i bilen och sover tills jag kommer även om hästarna är inne om vi inte avtalat annat.
Får jag tappsko kommer han inom högst 2 dagar, han är noga och tar god tid på sig, fostrar unghästar, tar reda på fakta om det är något han är tveksam om, kan medge att han inte vet allt...
Jag kan aldrig tänka mig att byta! :bump:

Läs hela tråden

Vet inte om bilden ljuger men ser betydligt mer musklar på vänster än högrersida

gosan2.jpg

Kan så vara, eller så är det hennes snea kors som luras? Hon är ju som sagt inte olik i sidorna vid ridning. Och möjligt att hon kanske behövt muskla sig mer på vänster sida eftersom hon är högre på den högra.

Nu har hon vilat i 2 månader.

Från februari, men hon står inte jämt med hovarna å kollar åt sidan.
rumpa.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Kläder & Bli fin Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 023
Senast: Trasten
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama