Italiensk vinthund.

Malibu_Stacy

Trådstartare
Har för mig att det finns några här inne med erfarenhet av italiensk vinthund, @Philosophia kanske?
Min sambo vill verkligen ha en som nästa hund (har whippet i dagsläget) men det är så svårt att veta var man ska börja i letandet av uppfödare/intressanta linjer. De flesta sjukdomarna som finns inom rasen registreras ju ingenstans och knappt någon mentalbeskrivs. Skulle gärna vilja undvika linjer med riktigt dåliga tänder och epilepsi. Rasen verkar också vara lite uppdelad, vissa är riktigt små och späda med dvärghundsansikte (stora, utstående ögon) medan andra ser mer normala ut rent anstomiskt.

Har för mig att det finns några här inne med erfarenhet av italiensk vinthund, @Philosophia kanske?
Min sambo vill verkligen ha en som nästa hund (har whippet i dagsläget) men det är så svårt att veta var man ska börja i letandet av uppfödare/intressanta linjer. De flesta sjukdomarna som finns inom rasen registreras ju ingenstans och knappt någon mentalbeskrivs. Skulle gärna vilja undvika linjer med riktigt dåliga tänder och epilepsi. Rasen verkar också vara lite uppdelad, vissa är riktigt små och späda med dvärghundsansikte (stora, utstående ögon) medan andra ser mer normala ut rent anstomiskt.

Just med både tänder och epilepsi så verkar det inte finnas vissa linjer där det förekommer. Det jag skulle vara mest försiktig med är försiktiga och rädda italienare. Det är nog där de största bristerna finns. De ska var väldigt framåt och helt orädda.

Av de uppfödare som jag skulle rekommendera så finns bland annat Augustimåne. En väldigt trevlig robust och framåt tik ska paras i vår. Jag kollar på film nu, men kan PM:a senare. :)

Jag skulle oroa mig mer för benbrott än tandproblem...
I en stor, svensk facebookgrupp för italiensk vinthund så har det diskuterats nyligen hur man ska göra för att undvika det. Där anser folk att man är snudd på tokig om man har en italienare utan att ha mattor överallt på golven för att de inte ska halka och bryta benen, det pratas om hur man absolut måste hålla dem lugna eftersom de ju kan bryta benen om de landar olyckligt när de tex hoppar från en soffa osv. Det är extremt(!) vanligt med benbrott på unga italienare och när någon skriver om sin hund som tex hoppat ner från soffa och brutit ett ben så skriver folk "Åh så tråkigt! Sånt där händer ju så lätt!" :grin:

Trådskaparen i nämnda fb-diskussion startade tråden med att skriva just att hon varje dag ser nya inlägg på nätet från folk vars italienare brutit ben, så tja... Jag kommer tyvärr aldrig våga skaffa italienare själv, eller ja, det skulle i så fall vara en mer robust, vuxen hund då.

Jag skulle oroa mig mer för benbrott än tandproblem...
I en stor, svensk facebookgrupp för italiensk vinthund så har det diskuterats nyligen hur man ska göra för att undvika det. Där anser folk att man är snudd på tokig om man har en italienare utan att ha mattor överallt på golven för att de inte ska halka och bryta benen, det pratas om hur man absolut måste hålla dem lugna eftersom de ju kan bryta benen om de landar olyckligt när de tex hoppar från en soffa osv. Det är extremt(!) vanligt med benbrott på unga italienare och när någon skriver om sin hund som tex hoppat ner från soffa och brutit ett ben så skriver folk "Åh så tråkigt! Sånt där händer ju så lätt!" :grin:

Trådskaparen i nämnda fb-diskussion startade tråden med att skriva just att hon varje dag ser nya inlägg på nätet från folk vars italienare brutit ben, så tja... Jag kommer tyvärr aldrig våga skaffa italienare själv, eller ja, det skulle i så fall vara en mer robust, vuxen hund då.

Frakturrisken är vi väl medvetna om men det är i alla fall i de flesta fall ganska lätt fixat och något vi i princip nästan räknar med om man får en glad och galen clown till valp. Det är också svårt att förebygga i avel mer än att inte avla på för små och späda.
Då tycker jag tandproblem och epilepsi är betydligt svårare att hantera och även ett livslångt problem. Så även en del ögonproblem men det kan man ju lysa för (även om det inte görs så ofta inom raden tyvärr, som jag fått lära mig).
Tanken är ju också att välja en mer robust (låter sjukt att skriva robust för mig som har dvärgschnauzer som typ har tre gånger så tjock benstomme :p) och icke dvärglik variant, som är åt det större hållet.
Men min sambo är lite tveksam fortfarande, hon har sagt att hon nog vill prova rasen en gång men är medveten om att hon kanske går tillbaka till whippet igen.
Valpen ska inte flytta in förrän om tidigast ett år, men troligtvis ännu längre fram i tiden så vi har god tid på oss att göra research för att få bästa möjliga :)

Frakturrisken är vi väl medvetna om men det är i alla fall i de flesta fall ganska lätt fixat och något vi i princip nästan räknar med om man får en glad och galen clown till valp. Det är också svårt att förebygga i avel mer än att inte avla på för små och späda.
Då tycker jag tandproblem och epilepsi är betydligt svårare att hantera och även ett livslångt problem. Så även en del ögonproblem men det kan man ju lysa för (även om det inte görs så ofta inom raden tyvärr, som jag fått lära mig).
Tanken är ju också att välja en mer robust (låter sjukt att skriva robust för mig som har dvärgschnauzer som typ har tre gånger så tjock benstomme :p) och icke dvärglik variant, som är åt det större hållet.
Men min sambo är lite tveksam fortfarande, hon har sagt att hon nog vill prova rasen en gång men är medveten om att hon kanske går tillbaka till whippet igen.
Valpen ska inte flytta in förrän om tidigast ett år, men troligtvis ännu längre fram i tiden så vi har god tid på oss att göra research för att få bästa möjliga :)

Inte direkt riktat till dig, mer en reflektion, varför har de så lätt att bryta benen? Någon form av benskörhet? Det låter i mina öron jättemärkligt. :o

Vänta nu här, misstolkar jag dig nu? Skriver du att det är fullt normalt och något att räkna med, att en sprallig unghund drabbas av benbrott?

Det låter -jättekonstigt- i mina öron...

Vänta nu här, misstolkar jag dig nu? Skriver du att det är fullt normalt och något att räkna med, att en sprallig unghund drabbas av benbrott?

Det låter -jättekonstigt- i mina öron...

Nej ingenstans har jag generaliserat eller skrivit att det är normalt. Men benfrakturer är tyvärr ganska vanligt inom italiensk vinthund, se till exempel @Red_Chili tidigare inlägg.

Ah. Det förklarar saken! Kluvna känslor dock till en ras som avlats fram till att inte tåla rörelse :eek:
Jag har träffat en när jag gick MH med Leon, den fick bryta efter första skottet. En mycket späd liten ynklig skit, förstår att de bryter sig lätt.

Ah. Det förklarar saken! Kluvna känslor dock till en ras som avlats fram till att inte tåla rörelse :eek:

Ja jag är också kluven. Personligen tilltalar mig inte vinthunden alls egentligen, just pga deras späda, tunna utseende. Alltså även de större som whippet eller greyhound. Så sjukt långa och smala ben längst ner och sen en stor klump med muskler högre upp på överarmen/låret för att sedna gå över i en supersmal kropp med extremt djup bröstkorg och tydligt välvd rygg. Jag tycker de borde gå sönder oftare än vad dom gör egentligen men jag är ju van vid kvadratiska, kompakta tuffa hundar med mycket benstomme och kropp. Italienarna blir såklart extra utsatta eftersom deras ben är så himla tunna som valpar.

Ja jag är också kluven. Personligen tilltalar mig inte vinthunden alls egentligen, just pga deras späda, tunna utseende. Alltså även de större som whippet eller greyhound. Så sjukt långa och smala ben längst ner och sen en stor klump med muskler högre upp på överarmen/låret för att sedna gå över i en supersmal kropp med extremt djup bröstkorg och tydligt välvd rygg. Jag tycker de borde gå sönder oftare än vad dom gör egentligen men jag är ju van vid kvadratiska, kompakta tuffa hundar med mycket benstomme och kropp. Italienarna blir såklart extra utsatta eftersom deras ben är så himla tunna som valpar.
Hahaha, vilken underbar beskrivning av hur de ser ut :rofl: (och just varianterna med välvd rygg tilltalar inte mig heller. Jag vill ha kantiga vinthundar :angel: )

Har du sett hur dom ser ut? :p
Lååååånga, extremt smala ben på en hund som springer jäkligt fort och älskar att hoppa och clowna sig är ingen bra kombination.
Oj.. Ja, det har jag ju, men det är ju inte den enda rasen med långa smala ben, @Red_Chili har ju också långbeningar och jag kan såklart ha missat om det skrivits men har t ex saluki samma problem?

Oj.. Ja, det har jag ju, men det är ju inte den enda rasen med långa smala ben, @Red_Chili har ju också långbeningar och jag kan såklart ha missat om det skrivits men har t ex saluki samma problem?

Saluki är dock typ tre gånger så stora som en italienare dvs tjockare ben och mindre risk för fraktur. Proportionerna är liknande men det är storleken som avgör. Ta en pinne som exempel. En pinne med en tjocklek på 1cm bryter du lättare sönder på mitten än en pinne på 5 cms tjocklek.

Men det finns ju italienare med sådana meriter?
Ja, det finns, men jag tror att man genom att prioritera användningen mer kan få hållbarare hundar. Och också uppmuntra att folk aktiverar sina hundar.

Nu är den italienska vinthunden, framför allt en hund för folk som vill ha en liten sällskapshund hund med ett speciellt utseende (såsom även mopsar och frallor och hur har det gått för dem med hälsan?). Risken finns att det eftersökta utseendet blir mer extremt och benen blir tunnare och tunnare, längre och längre ... om det var tvång på att benen också skulle kunna användas, så funnes iaf någon form av gräns.

Å andra sidan - kapplöpning kräver jaktlust, och det vill många inte ha i sina hundar :( Å andra sidan hur rolig är en hund utan driv?

(Detta är en ras som jag gillar - så jag blir glad ju fler vettiga som letar valp)

MUTTER, man borde inte få avla på vinthundar utan kapplöpningsmeriter :rage:.

(apropå italienarna)
Man kunde åtminstone införa någon form av krav på "jakt"merit för utställningschampionat... Idag är det ju bara krav på utställningsmerit för LC-championat, men inget av det omvända...

Det är jätteovanligt(!) att salukis bryter ben, men de är av annan typ än italienarna också. Dels är de större, men också mer rejäla i benstommen. Skulle man krympa ner salukis till italienarstorlek så skulle de jämförelsevis se jättegrova ut. Det är ungefär som att jämföra en schnauzer med saluki (där ju salukin blir den med tunn benstomme :p ). Men ja, jag märker ju även skillnad på mina. Aysu är mycket tunnare i kroppen än vad någon annan av mina salukis varit, och hon är också den som skadar sig absolut lättast. Detta trots att hon är extremt smidig och med en fantastisk kroppskontroll. Jag är ganska säker på att det åtminstone delvis har att göra med just att hon är så tunn i kroppen, och då är det inte ens i närheten av så tunn som en italienare (jämfört med mankhöjd osv).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tankarna om en andra hund har börjat gro i bakhuvudet, även om det ligger långt fram i tiden. I dagsläget har jag en staffetik på 11...
2
Svar
23
· Visningar
3 654
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V