Sv: Italiensk vinthund- vill veta mer om rasen!
Italienaren är en underbar hund - det är ingen jag rekommenderar för alla, men för rätt person är det en fantastisk hund.
Själv har jag haft rasen i många år. Just nu har jag två. (De kommer gärna i par, så köper man en bör man redan från början vara beredd på att de nog kommer bli en till så småningom
)
Jag tycker du ska kolla in RAS, du hittar dokumentet via rasklubbens hemsida. Italienaren har länge ansetts som en väldigt frisk ras, men de senaste 10 åren eller så, har populationen i Sverige ökat markant. Jag upplever inte att rasen är sjukare än gemene hund. De sjukdomar som är vanligast är de som lambero nämner.
Jag är av den uppfattningen att de benbrott som uppstår till största del beror just på valpens övermod och dålig uppsikt av ägaren. Majoriteten (minns inte i vilket dokument jag läst detta) av brotten uppstår inomhus under valpens första år. Hopp från hög höjd ner på halt golv är otroligt vanligt. Man bör hålla valpar under uppsikt och avbryta all form av höghastighetsracing inomhus.
Sen måste valpen under sin första tid få springa mycket lös i varierande terräng för att få möjlighet att bygga muskler, det är dessa som skyddar hunden mot skador.
Precis som de flesta dvärghundsraser har IGn behov av att få tänderna borstade regelbundet för att inte få tandproblem.
Varje år genomför rasklubben en hälsoenkät, antar att den också finns på hemsidan, den är sedan länge publicerad i rastidningen. Där hittar du aktuell information om rasen (notera att den är baserad på information som hundägare frivilligt lämnat, respondenter behöver ej vara klubbmedlem för att deltaga).
I övrigt kan du hitta massa information på internet om hur det är att leva med en italienare. Vinthundforumet är inte speciellt aktivt, men arkivet är en guldgruva. Många uppfödare och ägare bloggar och länkar till varandra. Kolla in dem. Många är väldigt vänliga och hjälpsamma om man ställer frågot om deras hundar
Men ja, det är en underbar hund!