Italiensk vinthund- vill veta mer om rasen!

Cornelia

Trådstartare
Träffade nyligen en sådan, och blev förälskad. Vilken ljuvlig liten hund! Har länge sneglat åt vinthundar, men det har inte klickat helt. Men det gjorde det nu!
Så jag vill gärna veta vad ni har att berätta om rasen, och självklart se bilder förstås!:bump:

Sv: Italiensk vinthund- vill veta mer om rasen!

Jag har också varit intresserad av Italiensk vinthund, men just nu känner jag mig lite tveksam då det verkar vara en hel del problem med rasen.

Ögonproblem verkar vara vanligt när jag tittade runt. Tandlossning och EP verkade också förekomma en hel del.
Även detta med benbrott förekommer. Enligt vissa uppfödare så ska det finnas vissa linjer som det förekommer oftare hos medan andra helt förnekar att det är så utan att det är på grund av att de är så vilda som valpar.

Sedan så har rasklubben inga som helst krav på att undersöka avelsdjuren utan det är bara utställningsresultat som krav.

Bara något att tänka på...

Jaså, det låter ju inte roligt! Det visste jag inte ...

Italienaren är en underbar hund - det är ingen jag rekommenderar för alla, men för rätt person är det en fantastisk hund.

Själv har jag haft rasen i många år. Just nu har jag två. (De kommer gärna i par, så köper man en bör man redan från början vara beredd på att de nog kommer bli en till så småningom :D)

Jag tycker du ska kolla in RAS, du hittar dokumentet via rasklubbens hemsida. Italienaren har länge ansetts som en väldigt frisk ras, men de senaste 10 åren eller så, har populationen i Sverige ökat markant. Jag upplever inte att rasen är sjukare än gemene hund. De sjukdomar som är vanligast är de som lambero nämner.
Jag är av den uppfattningen att de benbrott som uppstår till största del beror just på valpens övermod och dålig uppsikt av ägaren. Majoriteten (minns inte i vilket dokument jag läst detta) av brotten uppstår inomhus under valpens första år. Hopp från hög höjd ner på halt golv är otroligt vanligt. Man bör hålla valpar under uppsikt och avbryta all form av höghastighetsracing inomhus. ;)
Sen måste valpen under sin första tid få springa mycket lös i varierande terräng för att få möjlighet att bygga muskler, det är dessa som skyddar hunden mot skador.
Precis som de flesta dvärghundsraser har IGn behov av att få tänderna borstade regelbundet för att inte få tandproblem.

Varje år genomför rasklubben en hälsoenkät, antar att den också finns på hemsidan, den är sedan länge publicerad i rastidningen. Där hittar du aktuell information om rasen (notera att den är baserad på information som hundägare frivilligt lämnat, respondenter behöver ej vara klubbmedlem för att deltaga).

I övrigt kan du hitta massa information på internet om hur det är att leva med en italienare. Vinthundforumet är inte speciellt aktivt, men arkivet är en guldgruva. Många uppfödare och ägare bloggar och länkar till varandra. Kolla in dem. Många är väldigt vänliga och hjälpsamma om man ställer frågot om deras hundar :D

Men ja, det är en underbar hund! :love:

kl

Jag är oxå ägare till italienare:love:

Det här med EP har blivit uppmärksammat senare år då det tyvärr funnits/finns uppfödare som avlat vidare på ,speciellt,hanhundar med just EP.
Tänderna måste skötas noga med tandborstning då dom lätt drar på sig tandproblem tyvärr.

Det är helt gudomliga små varelser med en otrolig personlighet:love:

Dock får man vara beredd på att italienaren inte nöjer sig med att komma i andra hand, och endast ska ha det bästa av allt:D
Man får inte heller vara rädd för närkontakt med italienaren då denne gärna ligger tätt intill under täcket, eller tröjan, och blir ens lilla skugga i vått å torrt :D
Som att skaffa sig en liten bebis

Jag håller med om allt Anine skriver!

Italienaren är en underbar hundras och jag skulle gärna vilja ha en igen. Min tjej blev 16 år gammal och det är en hundras som har potential att bli mycket gammal. Det är även hundar som tenderar att vara pigga och aktiva länge. När min var 13 år så fick hon beröm hos fysioterapeuten över att hon var mer välmusklad och i bättre kondition än gemene treåriga hund. Vid den åldern hängde hon lätt med på en halvdagstur i naturen.

Min drabbades av epilepsi som tioåring. Eftersom hon var så pass gammal vid debuten så var den med säkerhet inte ärftlig. Ärftligheten beträffande epilepsi är överhuvudtaget omtvistad. Hon hade även elakartade juvertumörer, bröt ett ben som tremånaders valp, samt fick bröstkorgen krossad(!) av en anatolisk herdehund som elvaåring. Inget av dessa saker kunde hejda min lilla glädjespridares livsglädje och framfart och jag började nästan tro att hon var odödlig. Maken till positiv och levnadsglad hund har jag aldrig varit med om. Och det är precis så de är: Vilda, glada, framåt, energiska och med en attans massa kärlek att dela med sig av!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 191
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 613
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 388
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka