Z

Zannaah

Vad har man för typ av broddar när man rider istölt? För självklart har man väl broddar :rofl:?

Sv: Istölt?

Inte gräsbroddar då :rofl:? Undrade mest ifall man hade speciall broddar på något sätt. Eftersom det är liiiite skillnad från att rida på en isigväg (eller?) Tack för svaret iaf, ganska logiskt :angel:, om man inte tänker långsökt som jag.

Duger inte vanlig brodd ?

Hur lång är isbrodd?

Är det något beroende på hur många brodd man har i ?

Med sula då, varför ska man ha isbrodd ?

Duger inte vanlig brodd ?

Hur lång är isbrodd?

Är det något beroende på hur många brodd man har i ?

Med sula då, varför ska man ha isbrodd ?

Jag skulle inte riskera att använda vanlig brodd om jag ska rida på is.

Det finns olika längder på isbrodd.

Det beror lite på isens beskaffenhet också; är den mjuk och "töig" med svikt, eller stenhård? Sen skall man inte glömma att "för bra" grepp minskar glidfasen och kan i värsta fall leda till skador på senor etc.

när de väl finns en sån här tråd kan ja passa på att fråga VAD är det som är så himla kul/bra med att rida/tävla på IS???mer än att risken för att halka är mkt större;)

KL

Någon som vet om det blir någon istölt i Uppsala i år?

fatima

Sko med 6 broddar i varje hov skall man ha tycker iallafall jag.
Inte alltför höga broddar utan med som blindbroddens storlek fast med hård tjärna i såklart=)

Och viktigt är att man har högre broddar bak och lägre fram så hästen får ett naturligt fall pluss att de då inte får de därtvärstoppet när de tar ner hoven som de får om de har lika höga broddar fram som bak!

Nyfiken som man är, vilken tävling är det du ska på?

när de väl finns en sån här tråd kan ja passa på att fråga VAD är det som är så himla kul/bra med att rida/tävla på IS???mer än att risken för att halka är mkt större;)

Is är ett helt fantastiskt underlag att tölta på! Det är fast men med svikt - och hästarna tar i lite extra för då känner de att de får extra bra fäste med hovarna!

Vi har isvägar att rida på större delen av vintern vilket är ett helt fantastiskt ridunderlag!

Om det var mig du frågade: Det är ingen tävling jag ska på, utan var mest intresserad av att veta lite mer, med tanke på halkrisken.

Tack för den mer detaljerade svaren annars :)!

*kl*

Kan inte ngn sätta in en fin bild på lite is'tölt för en glad amatör? (måste ju börja lära mig nu när bästa kompisen ska ha islandshäst :D)

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
273
Senast: Jeps
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
828
Senast: Shixle
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar