Istället för svanskappa

Guldaskig

Trådstartare
Min sadel åker fram litegrann när jag rider och blev tipsad om att skaffa svanskappa av min ET. Jag är dock lite emot svanskappa då det känns som att det kan vara väldigt otrevligt för hästen.

Undrar då om det finns något annat man kan använda för att undvika att sadeln åker fram. Borde ju finnas en massa bra antiglidpaddar, men vilken är bäst?

Och ja, sadeln passar. Hästen har en lite för bukig mage som liksom skjuter fram gjorden och sadeln, vi jobbar på att få bort den ;)

Sv: Istället för svanskappa

Förgjord funkar med;
Globus_forgjord.jpg

Svanskappa är OK om den är ordentligt spänd, och något som faktiskt rekommenderas av flera sadelmakare/-utprovare. :)

Antiglidpaddar och andra friktionslösningar närmast hästen tycker jag personligen känns värre, just med tanke på friktionen mot hud och päls.

Förgjorden som Ponnyryttaren_ visar är ännu mer obegriplig. Under sadeln ska det vara slätt och mjukt! För att inte tala om drag och tryck bakom armbågarna på hästen. De flyttar sig ganska långt bakåt när hästen rör sig, så där ska det också vara så lite "skrot" som möjligt.

Du kan inte byta till en annan sadel sålänge?

Svanskappa på ponnysar är ett gränsfall, det är ju så frukansvärt ap fult! :crazy: :angel:

Hur är den utformad och vad är det som gör att den hindrar sadeln från att glida fram? Låter intressant :)

Googla på H-girth så hittar du tillverkaren och mer info.

Såhär ser den ut

IMG_3636.jpg

GP14.jpg

När man har en vanlig gjord och hästen är bukig är det lätt hänt att bakre delen av gjorden glider fram så den hamnar precis bakom frambenet. Med H-gjorden så kan främre stroppen glida och lägga sig bakom frambenet men den bakre stroppen hålls kvar. Det är bred också vilket ger stor yta att fördela trycket på. Jag brukar knappt spänna gjorden och sadeln ligger helt still trots att hästen hoppar och skuttar - eller är fet...

Dock måste den främre stroppen i sadeln vara fäst i ortspetsen eller att det finns ett mellanrum mellan stropparna. Den funkar inte om båda stropparna är fästa mitt under sätet och sitter tätt ihop.

Nu såg det väldigt brett ut på den översta, både sadeln och gjorden var sprillans nya.
Fler bilder, här var gjorden använd ett tag... Och ja - du ser ju hur fet hästen är. Drog ändå inte fram sadeln.

2.jpg

Jämförelse med en vanlig anatomiskt formad gjord, där sadeln gled fram så fort jag spände gjorden.

60.jpg

Baksele kanske?

baksele-storlek-cob.jpg

Ser ju ofta ut såhär, ungefär som en brösta och du trär helt enkelt sadelgjorden genom öglorna, alternativt trär stropparna genom öglorna.

Sett folk som ridit med baksele och hästarna har inte tyckts vara bekomna av det.

Se bara till att den är bra avpassad och inte hänger för långt ned. Hästen måste kunna röra bakbenen fram och tillbaka ordentligt, så den får inte hänga halväggs ned till hasorna, då kommer den dels få tryck på bakbenen och dels kommer det bli ett bakåtryck i sadeln varje gång hästen för ett bakben bakåt.

Jag använder Acavallos supertunna antiglid-pad och använder den mellan vojlock och sadel och sen en Tixerant gjord till.

För mig är det det enda som fungerat hittils på rund, överbyggd spikrak rygg utan manke :p

Hade gärna gjort så, har sett lösningen förut. Dock har jag bara två stroppar i sadeln så det går inte :(

Den gjorden skulle säkert fungera men den kostade ju multum :eek: Om jag kan få tag i en begagnad hade ju det varit bra men att köpa den ny känner jag mig inte så sugen på.

Jag ska också uppfinna en sadelgjord som ser lite speciell ut och ta ut ett överpris :cool:

Skulle väldigt gärna göra som Silverkedjan har gjort men eftersom jag bara har två stroppar på vardera sida så känns det som att det skulle bli lite ostabilt..

Och jag tycker faktiskt att det är kul/inspirerande att se människor ta ansvar för sin hästs hälsa och använda svanskappa om den behövs.

wow sådär hade jag aldrig gjort! Nästan rodeo-spänning det där! har inte hästar rätt känslig mage för tryck just där??

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka