Istället för havre?

wika

Trådstartare
vad kan man ge sin häst som behöver energi och "hetta" istället för havre? finns det ens något annat vettigt?

Sv: Istället för havre?

Havre är nog det enda fodret som är känt för att göra hästar heta.

Är hästen slö pga någon brist är problemet enkelt löst genom en bättre foderstat, annars är det nog bara att acceptera att den är så. Eller prova att lägga om träningen, kanske är hästen uttråkad och oinspirerad? :)

hästen i fråga tål helt enkelt inte havre inte så att det stiger den åt huvudet utan den får typ utslag av just havre det är konstaterat hos vetrinär med blodprover och biopsid. och därför undrar jag vad man kan ge som ersätter havren

Det beror ju på vilka egenskaper hos havren du vill åt?

Näringsvärdena? Det "upphettande"? Specifika näringsämnen?

det är den energin som havren ger som jag vill åt dvs det " upp hettande"

Hippo Bas Harmoni t ex är havrefritt lägg på sojaolja så får du upp energin.

Räkna på din foderstat, analysera grovfodret så vet var/vad du behöver ändra. Annars är det högst troligt att det blir fel.

Vad ger du för kraftfoder idag?

Vad är det i havren som din kuse blir fjollrig av?

han är inte slö men skulle behöva vara lite mer "på" om säger så

han är inte slö men skulle behöva vara lite mer "på" om säger så

Men... hur ser foderstaten ut? Vad äter hästen idag och vilken kvot står den på?

Vissa hästar är helt enkelt mindre "på". andra behöver ställa om kviten till mer energi - eller tvärtom. Jag har varit med om hästar som haft proteinbrist och av den anlednignen varit "tama". Där hjälpte inte mer energi. Men mer protein gjorde susen, eftersom foderstaten var helt galen när analysen kom och det gick att räkna.

En av mina hästar blir mer "på" eller snarare för "på" av betfor.
Men han blir även dålig i magen av det.

Kram

betfor med sockervattnet kvar blir mina helt stissiga av. som ungar som od'at på godis! därför sköljer jag alltid av sockret...

sen är det ju så att vissa hästar är och blir mer flegmatiska än andra! man kan inte fodra sig till ett visst temperament. prova då istället att rida roligare. gör massa ökningar och galoppintervaller, lägg in små skutthinder i dressyrpasset osv. gör ridpasset mer upphetsande helt enkelt.

Det finns ju olika kraftfoder som innehåller mycket energi. Googla ;)
Men det finns ju andra saker som påverkar piggheten. Kondis och hur roligt hästen tycker det är som någon annan skrev.

Det finns ju olika kraftfoder som innehåller mycket energi. Googla

Men TS är ju ute efter att få en lite hetare häst, och då är det ju nästan bara havre som gäller.

De flesta kraftfoder har ju ett högt energiinnehåll, oavsett om de innehåller havre eller inte.

tack tack ska testa det

alla: han blir alltså inte flamsig av havre han får som typ eksem utav det = allergisk.
han är inte heller slö och jag förstår att man inte kan fodra fram ett temprament men likväl kan ju försöka dra det åt ett ett håll (en redan superladdad häst kanske man inte ger havre ex)

han blir varierat riden och han tycker det är super kul att bli riden och har bra kondis utan det vara bara det där lilla extra för att bli lite kvickare i tassarna för att få till ännu bättre rörelser i dressyren (han gör dom redan bra ska tilläggas)

Prova med majs!

Tyckte jag såg att Hippo/SvenskaFoder hade majs. Vet annars att Ströh har det, LÄNK.

Man ger det en stund innan ett träningspass eller tävling för att få lite extra energi just då. Letade på Svenska Foders hemsida, men kunde inte hitta majs där. Men tyckte att jag såg det på B*rjes när jag var där i helgen.

Hoppas du hittar något som kan passa bra till din häst!

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka