Istadighet? Långt men hjälp sökes!

Dannie

Trådstartare
Hej!
I helgen skulle vi hämta hem dotterns nya ponny på prov. Ägaren förvissade sig om att vi var vana som hästlastare eftersom han kunde vara svårlastad. Det blev jag och min kusin som åkte eftersom vi anser oss vara rätt så vana, båda har/haft halvblodsuppfödning med emellanåt bångstyriga unghästar, stöniga ponnyer etc etc, ja, vi har varit ute på en del äventyr och trodde nog inte en liten ponny skulle ställa till förtret för oss. Men tji fick vi, hästen vägrade gå in, hur vi än bar oss åt. Han blev arg, reste sig och gick runt ett flertal gånger. Var aldrig nervös utan just bara istadig. Efter ett tag kom det förstärkning av ett par som ansågs ha mycket lång erfarenhet av hästar och de sa själva att de aldrig misslyckats (har inte jag heller tidigare):crazy:, men även de fick ge sig. Veterinären kom för att plegga, men då sa jag stopp. Jag mådde inget vidare efter att ha sett ponnyns reaktion och alla slag han fick samt att han gått omkull flera gånger, det var verkligen inget kul och jag önskar att jag hade det hela ogjort för ponnyns skull. Det var en så otroligt vacker liten ponny, men frågan är hur han är på andra områden om han visar upp de här tendenserna vid lastning. Kan det arbetas bort? Han var ju naturligtvis ledaren, det förstår jag, men frågan är om jag kan ta tillbaka ledarskapet, kan jag då lita på honom till min dotter. Jag menar, det finns ju fler ponnyer och min dotter får ju absolut inte utsättas för onödiga risker.... Men hans blick glömmer jag inte plus att jag har dåligt samvete för det han utsattes för. Kan bli irriterad på ägare som inte uppfostrar sina hästar för att sedan ge dem omåttligt med spö när de inte gör som de vill. Vilka erfarenheter har ni?

Sv: Istadighet? Långt men hjälp sökes!

Min valack har jag alltid tolkat som du tolkar den här ponnyn.
Istadig, just när det komer till lastning.

Men i verkligheten är han väldigt rädd, och hanterar det genom att gå in i sig själv och bara stå. Tills han exploderar och slår runt tex.

Vi har tränat och tränat, ledarskap och att finkan inte är farlig. Nu går det fantastiskt mycket bättre.

I övrigt är han en underbar häst som gått på turridning och är lugn och snäll.Och blir han rädd fryser han fast. Vilket jag uppskattar före vilda skenturer.

Så, om ni gillade ponnyn i övrigt tror jag knappast att ni blir besvikna om ni bara jobbar igenom detta med ledarskapet. Skaffa hjälp, det krävs en lite annan taktik med de passiva hanterarna.

Precis som Skuggi säger så finns det ju just sånna "passiva hanterare" som vänder stressen innåt och bara fryser fast.
Det stressen måste tas på minst lika mycket allvar som den "synliga stressen".
Du verkar ju vara en vettig hästmänniska som såg det goda i ponnyn så jag hoppas verkligen att han kan få hamna hos dig och att du orkar/kan engagera dig i ledarskapsbiten!

En annan sak som också förbryllar mig är hur illa vissa faktiskt kör när de väl fått in hästen i trailern! Inte konstigt att man får lastningsproblem när det sitter en jäkla racerförare bakom ratten. Eller ännu bättre, en sån där stjärna som fäster blicken precis framför motorhuven och gasar, släpper upp, gasar, släpper upp osv.

Lycka till!

Håller med de andra. Ser det inte alls som istadighet eller något ledarskapsproblem. Mer som superstress och panik.

Självklart går det att ta bort, och jag ser inget hinder att du skulle kunna ha ponnyn till din dotter.
Hästar är sällan dumma, de är makalösa djur som ställer upp på massa dumheter som vi hittar på.

Ta hjälp av en skicklig tränare vad det gäller lastningen, finns många NH-praktikserande som använder mjuka medtoder, så tror jag att du kan få mycket glädje av er ponny.

Har själv en häst som gått från 4-timmars lastning till 1-minustlastning på bara två veckors träning. Han stod blickstilla och tittade liksom i november, många skulle nog uppfatta honom som istadig och dum när han egentligen var skitstressad.

Lycka till!

Säger både som alla andra men även tvärt emot.
För det första går det säkert att få ordning på ponnyn med tiden. Men jag hade inte velat ha den till mitt barn. Så om det primära är att dottern ska ha den, leta då upp en annan färdig ponnyn som hon kan ha roligt med på en gång. Är det istället bara för att den här ponnyn är trevlig och söt så kan man visst lägga tid och pengar på den. Men som barnhäst är den nog inte den mest lämpliga. Den här stressen eller istadigheten kan komma att dyka upp i andra situationer också.
Att den sedan varit med om det här misslyckade lastningsförsöket gör ju inte att det kommer att gå fortare att få ordning på den heller.

Tack för era svar! Ja, jag har verkligen funderat fram och tillbaka men har bestämt mig för att tacka nej till den här otroligt vackra ponny. Det var även lite fler saker som kom fram där vid besöket, som jag kunnat ta tag i i och för sig, men summa summarum: det är en ponny till min dotter det handlar om. hon har världens underbaraste (nja nästan) mountain nu och att byta ut honom efter åtta långa år kräver något alldeles extra natruligtvis.... Med ponnyer och hästar kan det hända olyckor ändå och då vill jag i alla fall minimera riskerna från början.....

ha en bra dag
kram

Istadighet kommer sig oftast av rädsla/ dåliga erfarenheter.

En ponny borde man kunna baxa in:grin:

Sen får man träna i lugn o ro.

vill oxå att säljaren är ärlig o berättar hästens historia så att man förstår betéendet. Begär det!!

Håller inte med om att den skulle behöva vara istadig i andra lägen, men om ägaren inte berättar så...får de behålla den.

Provrid ponnyn även i skogen.

Som många har sagt här inne, så finns det orsaker till varför den vägrar gå in i transporten. Ponnyn kan ha som föl varit med om en olycka från sitt sommarbete och efter det är rädd och behöver bara tid, men ingen har gett den det utan mest bara trott att det varit istadighet, speciellt som historien ifrån när den varit föl inte följt med den.
Om det är andra saker som gör att du inte känner dig säker med den här ponnyn, så gör du rätt till att tacka NEJ.

Håller fullständigt med dig! :bow: Du satte huvudet på spiken direkt! :bow:
Säljare/ Uppfödare tycker jag har en skyldighet att berätta om saker vad hästen/ ponnyn varit med om, som kan göra att den kanske blir nervös i vissa situationer.
Jag tror vissa säljare är rädd att tala om allt, just för då kanske inte ponnyn/ hästen blir såld till det pris som de hoppas.

Istadighet kommer sig oftast av rädsla/ dåliga erfarenheter.

Sen får man träna i lugn o ro.

vill oxå att säljaren är ärlig o berättar hästens historia så att man förstår betéendet. Begär det!!

Håller inte med om att den skulle behöva vara istadig i andra lägen, men om ägaren inte berättar så...får de behålla den.

Provrid ponnyn även i skogen.

Ja, nog trodde vi också att vi skulle kunna baxa in en ponny, men någonstans går gränsen också, om den reser sig och går runt flera gånger, så är det nog dags att avbryta och ägaren får nog träna lite mer än det hon sade att hon gjort. Som sagt så var det första gången jag gett upp, och det kändes skönt att de som även var, så att säga, proffesionella, gjorde det. Hade det varit min häst så hade jag gjort annorlunda, men det är inte jag som äger problemet, så jag väljer att låta bli. Tyckte också att det skulle vara oansvarigt av oss att åka ca 40 mil, bara jag och min kusin, om något skulle hända längs vägen. Och nej, han hade inte blivit transporterad som föl/unghäst och något hemskt hänt. enligt ägaren.
Ja, för mig är det en självklarhet att berätta hästens alla sidor, jag vill inte ta emot pengar av någon som sedan vill lämna tillbaka på grund av mina "nödlögner". I det här fallet tror jag inte det var medvetna lögner, ägaren kunde/förstod helt enkelt inte bättre. Men ponnyn glömmer jag som sagt inte....
Nina

:rofl::rofl:
Man skulle kunna tro det.. men du är välkommen att försöka baxa in min isis, de är förvånande explosiva :angel:

Men allvarligt, att baxa in en häst som är vettskrämd måste ju vara något av det dummaste och farligaste jag kan tänka mig. Vad händer om han exploderar där inne mitt på vägen? Sliter, sparkar.. de kan bli som helt vansinniga när en passiv hanterare går över gränsen.

Skojade bara.
Såna där fobiska hästar kan må bra av att få lugnande o sen köras varsamt.
Har sett flera som blivit bra efter det.

Skojade bara.
Såna där fobiska hästar kan må bra av att få lugnande o sen köras varsamt.
Har sett flera som blivit bra efter det.

Det jag funderar över är hur pleggade hästar upplever färden, vad händer när plegget går ur? Nu hade ju vi en bra lång resa framför oss! Tror ni plegg hade funkat?

Nina

det brukar fungera väldigt bra.

en av våra har varit utsatt för en front krock. åkte (ironiskt nog från kliniken, hann väl nästan 5 km) på huvudled. när en äldre farbror körde rakt ut framför (hade stopplikt) vårt ekipage kolliderade rakt in i sidan på farbrorns bil. båda bilarna och hästtransporten blev skrotade och hästen va efter det inte särskillt välvilligt inställd till att åka transport.

hon drogades i början med domocedan och nu ett par år efteråt så går hon rakt på utan betänkligheter.

en annan gick helt över bom (va transportvan och väldigt lättlastad/körd) utan känd anledning. den hästen drogades med domocedan varje gång hon åkte till klinik för sina skador (fick även åka till större klinik några ggr och då va det över 3 timmars resa. dom ggr. fick hon en extra dos musulärt för att hålla sig lugn hela vägen) tyvärr dömdes hon ut ett år efter olyckan pga. dom skador hon ådrog sig

har även vid antal tillfällen köpt helt ohanterade hästar som vi gett domocedan före hemresa, inget som inverkat negativt alls utan dom har efter ett tag varit hur lättlastade som helst. tror snarare att om det blir "stort uppträde" och obehagligheter att det sätter större spår i samarbetsviljan.

har inte använt plegg på väldigt många år då min erfarenhet är att reaktionen pricis lika väl kan slå åt andra hållet, eller att inget händer alls.

knapplån

Jag har egentligen inte ngt nytt att säga utan håller med de andra som har svarat.

Jag har också en ponny som i början när jag hade henne kunde göra exakt så. Hon gjorde så en gång när vi skulle lasta henne efter en ridlektion och nej det var i stort sett omöjligt att baxa in henne. Men hon stängde av helt, blicken slocknade och det gick inte att kommunicera med henne alls. Det var hemskt med alla snälla kompisar jag hade som skulle hjälpa oss på olika sätt.

Jag har efter detta läst en del om de som hanterar stress passivt och tycker att det stämmer på henne.
Men detta är några år sedan.
Detta beteende har nu försvunnit helt. Hon har inte frusit fast på mkt länge.
Hon är världens underbaraste lilla häst som är lätt att hantera.
Nu var hon bara två år när jag köpte henne så det hade knappast varit lämpligt till ett barn ändå. Men egentligen tror jag inte att ett sådant beteende är speciellt olämpligt till ett barn. Det var ganska sällan hon gjorde så och bara när hon blev mkt stressad.

Min valack har jag alltid tolkat som du tolkar den här ponnyn.
Istadig, just när det komer till lastning.

Men i verkligheten är han väldigt rädd, och hanterar det genom att gå in i sig själv och bara stå. Tills han exploderar och slår runt tex.

Vi har tränat och tränat, ledarskap och att finkan inte är farlig. Nu går det fantastiskt mycket bättre.

I övrigt är han en underbar häst som gått på turridning och är lugn och snäll.Och blir han rädd fryser han fast. Vilket jag uppskattar före vilda skenturer.

Så, om ni gillade ponnyn i övrigt tror jag knappast att ni blir besvikna om ni bara jobbar igenom detta med ledarskapet. Skaffa hjälp, det krävs en lite annan taktik med de passiva hanterarna.

:bow::bow:

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 822
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve