Istadig, testning eller smärta?

P

Poetry_princess

Igår när jag skulle rida medisen bestämde jag mig för att sluta upp med att bara harva runt på ridbanan...;) Och tänkte försöka rida ett ordentligt pass för en gångs skull, eftersom hon bara gör som hon själv vill och springer ifrån mig.
Jag började med att flytta in henne ett par steg från fyrkantsspåret, sen började jag flytta henne sidvärts några steg. Och där tog det stopp!

Hon stannade först och backade, jag tog ett ledande tygeltag och fick henne att gå framåt igen. I tre steg. Sen stod hon stilla igen. Och där stod hon. Hon vände på huvudet och tittade anklagande mot min fot ;) Jag undrade vad det var som var felet...? Jag försökte få henne att gå framåt igen, men hon bara stod stilla. Jag försökte lirka och gulla, jag försökte bli arg, jag försökte med hårda skänklingar och mjuka skänklingar... Nada.

Eftersom jag inte känner hästen särskilt bra satt jag av och avslutade ridpasset. Min första tanke var att hon kunde ha haft ont någonstans, eftersom hon är väldigt orolig vid sadling och lyftning av hovar.
Men sen tänkte jag att hon kanske bara testade mig, och då var det ju dumt av mig att ge upp?
Eller så tyckte hon bara att det var jobbigt att jobba och ville komma undan arbetet?

Kan tilläggas att hästen inte rids särskilt ofta och att hon då mest rids i skogen. Men hon är grundutbildad enligt ägarens utsägo och borde således ha förstått vad jag menat när jag ville att hon skulle gå åt sidan?

Jag känner mig helt handfallen här :confused: Vad ska man göra??

Sv: Istadig, testning eller smärta?

Förstår hon sidförande ute i skog och mark?
du kanske "tvärade" henne lite för mycket? om de inte är vana reagerar de ibland på det genom att låsa sig. tänk väldigt mycket framåt, och minimalt åt sidan när du flyttar en ovan häst sidvärtes. det ska räcka i början med att du känner att hästen ger efter för hjälpen - då rider du rakt fram igen, dvs ger eftergift för hjälpen.

rent spontant kanske det var en kombo av det jag tänker ovan, och att hästen inte är riktigt van, och att det blev för jobbigt. men mest tycker jag det låter som hästen blockerade sig när den inte förstod eller du ev. gav motstridiga hjälper.

Låter lite som min foderhäst. Hon är mest riden rakt fram i skogen utan krav innan. Grundutbildad, inte mer. Men hon kan!!

Tex i fredags när jag red henne på sidepullet första gången. Skrittade bara lite vägar, typ åttor, volter, serpentiner blandat med halter, igångsättningar och minmalt fyttande i sidled. Gick kanonbra!! Jag satte inte så stora krav mer än att hon skulle göra det jag bad henne om. Men hon var på bra humör och samarbetade!! Då blir hon mjuk som smör och bär sig verkligen!!:) Ville dock inte förstöra allt positiv genom att trava...

Så igår försökte jag upprepa proceduren.... Tänkte köra ungefär samma upplägg fast med lite trav med mest för att se hur det funkade. Hon var på sitt värsta humör.... Kämpade emot med varenda muskel och gick emot alla hjälper med hela kroppen. Öronen bakåtstrukna, halsen spänd, svansen vispande...:cry: Iaf så gick det inte att trava ett helt varv ens en gång!! Katastrof!!:crazy: Utrustningen var exakt samma som på fredagen. Bara en ny sadelgjord. Iofs kan hon haft lite träningsvärk sen dan innan (miljoner stressade människor i ett trångt stall när vi kom tillbaka) när jag inte hunnit stretcha henne ordentligt.

Vid såna här tillfällen undrar jag om hon har ont nånstans. Men samtidigt vet jag att hon kan om hon vill och är på bra humör. Det kan vara ren testning med, eller att hon blir blockerad när hon känner för mycket krav.

I vilket fall som helst är jag i akut behov av en tränare...

jag håller med Mackan, men har hästen ont finns det bara ett sätt på att ta reda på det. Undersök henne med hjälp av vet eller kiropraktor eller kanske ta upp en massör som kan känna om hon är väldigt spänd. Så länge man inte har undersökt hästen så vet man ju inte....:( Då vet man ju inte heller vad man ska göra....
Min kille har en skada och han har verkligen satt mig på prov genom att stanna och vägra. vissa gånger har det varit för att han haft ont, andra för att han testar. När han var lite testade han mig mkt och det var mkt svårt att veta om man gjorde rätt eller fel. nu har jag lärt mig känna skillnad. Jag känner också om han har en bra eller dålig dag. men jag har också undersökt honom och fått hjälp av duktiga människor.

Mmm, jag vet. Problemet är att hästen inte är min, jag har henne bara på foder och ägaren är inte den insiktsfulla typen direkt...

Men veterinären kände igenom henne i förra veckan och hittade inget. Mer än en vargtand då och den ska jag försöka få utdragen. Extremt svårlastad häst, så det skulle behöva göras hemma i stallet. Hade massör ute i höstas och tänkte ringa henne igen. Tycker hon det är nåt så kanske hon kan rekommendera nån bra ET eller kiropraktor. Vad är skillnaden förresten?

Troligtvis kommer jag att få köpa hästen och då ska hon gås igenom ordenligt!!:) Jag gör verkligen allt för henne!!:love:

Jag har inte prövat att tvära henne ute i skogen för att jag hittills aldrig har ridit ut. Jag är ny medryttare och vill inte rida ut ensam första gången, speciellt då eftersom hon inte riktigt litar på mig ännu.

Det kan nog vara så att jag försökte för mycket, jag blev lite ivrig när hon flyttade sig åt sidan att jag försökte ännu mer.
Men det som hände var att jag berömde massor när hon väl gick framåt, men så stannade hon igen. Då fick jag tillslut henne att gå framåt, och sen gjorde jag halt och satt av, för då var det ju ändå jag som hade kommandot de sista stegen.

Jag ska försöka att vara mer försiktig i fortsättningen och ta ett steg i taget. Det är lite synd bara att inte kunna rida annat än runt, runt rakt fram och en och annan volt.

Hon KAN, som någon annan sa. Hon har förhållandevis lätt att söka sig nedåt och samla sig i skritt, hon lyssnar på halvhalter och vikthjälper. Problemen uppstår när jag rider i trav, då rinner hon iväg, alternativt stannar och drar ned huvudet. Hon är riden av barn ganska mycket, och det är nog en och annan unge som har åkt av när hon drar ned huvudet ;) det är ju fruktansvärt irriterande när hon drar i tyglarna hela tiden, och jag vill ju heller inte dra tillbaka för mycket.

Galoppen har jag inte vågat prova än, inte i ridbanan, hellre då ute i skogen så att man har en raksträcka framför sig om det skulle gå fort. Hon har ganska mycket överskottsenergi...!

Men tror ni jag vågar pröva att rida ut ensam trots allt för att se om hon är annorlunda då? Det känns som om jag riskerar att ta mig vatten över huvudet.....

Varför inte testa att göra något annat än att bara rida? gå ut och promenera t ex. Förstår om du inte vill rida ut själv första gången, men rida ut behöver ju inte betyda 1h i alla gångarter utan kan lika väl betyda en skritttur på 10 min.

Om du bara skrittar går det nog bra!! Du kan ju alltid rida nån halvtimme på banan först och sen ge dig ut en sväng som avskrittning mest för att se hur hon funkar!!

Men vad har ägaren sagt om hur du ska jobba henne då?

Ägaren får jag inte så mycket stöd av när jag frågar henne, hon säger bara "gör vad du vill, hon är din på dina dagar" ungefär. Hon rider inte hästen själv och är nästan aldrig i stallet...:(

Det jag vet är att hon är grundutbildad både engelskt och western, men jag vet inte vilken stil hon mest är riden i...

Tråkigt!!:( Samtidigt som det är skönt att inte bli styrd för mycket. Men lite stöd, uppmuntran och goda råd är ju aldrig fel!!

Poetry_princess skrev:
Ägaren får jag inte så mycket stöd av när jag frågar henne, hon säger bara "gör vad du vill, hon är din på dina dagar" ungefär. Hon rider inte hästen själv och är nästan aldrig i stallet...:(

Det jag vet är att hon är grundutbildad både engelskt och western, men jag vet inte vilken stil hon mest är riden i...

Lite dåligt av ägaren att säga så, tycker jag iallfall, det är ju trots allt hennes häst och står allting rätt till så ska det ju vara hon som känner hästen bäst, förstår på dig att det kanske inte är så, men hon borde ju iallafall kunna ge dig någon form av tips. Men ang. det där med att hon aldrig är i stallet; Mockas det aldrig hos hästen när inte du är där? :confused: Isåfall tycker jag det är... inte bra iallafall, och enligt min nära på djurplåger (det beror ju klart på hur ofta du är där) OBS! Detta är absolut ingenting mot dig, utan mer mot ägaren isåfall, dessutom vet jag ju inte hur det är så egentligen ska jag väl bara hålla tyst, men jag kunde inte låta bli att undra

Jodå, det blir mockat eftersom det finns andra i stallet som tar hand om det. Förutom när jag är ute, då står det i medryttaravtalet att det är jag som ska mocka och allt annat.

Det känns lite som ett dilemma eftersom jag får "för mycket" ansvar de dagar jag är ute, men samtidigt inte tillräckligt för att kunna styra och ställa mer, som t ex att ta ut en equiterapeut eller veterinär, som jag helst skulle vilja göra för att utesluta att hon har ont...

Tack för alla svar iallafall :)

Poetry_princess skrev:
Jodå, det blir mockat eftersom det finns andra i stallet som tar hand om det. Förutom när jag är ute, då står det i medryttaravtalet att det är jag som ska mocka och allt annat.

Det känns lite som ett dilemma eftersom jag får "för mycket" ansvar de dagar jag är ute, men samtidigt inte tillräckligt för att kunna styra och ställa mer, som t ex att ta ut en equiterapeut eller veterinär, som jag helst skulle vilja göra för att utesluta att hon har ont...

Tack för alla svar iallafall :)

*pust*tur att det blev mockat iallafall, blev lite orolig :crazy: för hästens skull alltså

Jag tycker du skall börja med att ta ut en kiropraktor som känner igenom hästen eftersom den reagerar när du sadlar och verkar ha lite svårt att lyfta hovarna. Jag är själv hästmassör och jobbar i nära samarbete med en kiropraktor, det brukar vara så att han får lägga skelettet på plats och jag får sedan ta vid och mjuka upp muskulaturen. Mjuka muskler håller skelletet på plats.
Jag har stött på ganska många fall precis som du beskriver och det har alltid blivit mycket bättre med kiropraktik/massage.
Lycka till

Hej
Tänkte bara förklara skillnaden mellan ET och kiropraktor. ET var en rymd...... Nej skämt åsido. ET = Equiterapeut, är oftast utbildad både på skelett och muskler. De kan vid behov lägga skelettet på plats och sedan behandlar de även muskler, vanligtvis med laser och/eller massage/akupunktur. En kiropraktor är utbildad på att fixa till skelettala fel i första hand. Jag för min del föredrar att anlita en ren kiropraktor eftersom de oftast har betydligt större kunskap inom ämnet än andra. Mina erfarenheter av övriga alternativbehandlare är inte särskilt goda. Det var en av anledningarna till att jag valde att själv utbilda mig till massageteapeut.
FG

En väg att se hur hästen rör sig är att jobba den från marken. Gå vid dess sida, du kan använda träns eller kapson...och gå igenom de olika rörelserna i sidledes. Det är rätt bra att göra det då och då för då ser man rätt snabbt om det finns någon störning.

Funkar hästen från marken utan problem kan det vara ett sadelproblem eller ryttarproblem.

Flying Grace skrev:
Jag tycker du skall börja med att ta ut en kiropraktor som känner igenom hästen eftersom den reagerar när du sadlar och verkar ha lite svårt att lyfta hovarna. Jag är själv hästmassör och jobbar i nära samarbete med en kiropraktor, det brukar vara så att han får lägga skelettet på plats och jag får sedan ta vid och mjuka upp muskulaturen. Mjuka muskler håller skelletet på plats.
Jag har stött på ganska många fall precis som du beskriver och det har alltid blivit mycket bättre med kiropraktik/massage.
Lycka till

Det låter logiskt! Hon är snäll när man borstar, man får borsta överallt utan att hon reagerar.
Men så fort man ska lyfta hovarna blir hon orolig, framförallt när hon ska hålla hovarna uppe en längre stund, t ex vid broddning. När man ska lyfta bakhovarna trampar hon runt och går undan, och "kickar" när man väl har fått fatt i hoven.
Samma sak när man ska sadla. Hon backar eller försöker gå undan. När man väl har lagt på sadeln är hon lugn, och håller sig lugn om man spänner gjorden långsamt och försiktigt.

Jag vet bara inte riktigt hur jag ska lägga fram det för ägaren, hur kul är det för henne att höra att jag har en idé som inte hon har? :smirk: Hon "ska" ju veta vad som är bäst för hennes häst...:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar