Istadig ponny, hjälp!!

Qosack

Trådstartare
Vår ponny som vi ägt nu i 5 månader är gudomligt snäll och vi (jag och 11 åriga dottern) tränar lite NH och har kommit så långt att vi får smeka henne med princip vad som hellst (plastsäckar, spön osv), flytta henne i sidled och bakåt utan att knappt nudda henne samt att hon följer oss båda löst i paddocken som en hund:D.

Vi hade litet problem i somras när framförallt dottern skulle hämta henne i hagen men det tycks ha löst sig nu med alla övningar. :)

Men vi har ett problem....Ibland fryser hon fast utanför stallet och vägrar gå in (aldrig på kvällen när det vankas mat eller när någon annan häst står inne:p)
Jag kan få in henne genom att bara hålla grimskaftet lite sträckt så det blir litet tryck och vid minsta tendens att röra sig framåt släppa på trycket och tillslut bara kliver hon in. Men med dottern tar det längre tid om det ens går alls...

Någon som har något mer trick eller är det bara att fortsätta på det viset?

Sv: Istadig ponny, hjälp!!

När hon vägrar att gå så ställ dig vid sidan av ponnyn och vifta till med grimskaftet snett bakom henne.

Ok ska testa det om det inte ger sig. Idag fick tillslut dottern in henne men det tog 20 minuter och några tårar:( Det vart ändå 1-0 till dottern till slut utan min iblandning så kanske, kanske att det ger sig med lite tålamod. Det var en skön vinst för dottern i varjefall:)

Det låter som att ponnyn testar dottern då dottern förmodligen inte är lika "övertygande" som dig eller andra som kan hantera den utan problem?

Jag hade kört taktiken "vänta ut" eller helt sonika lägga en volt för att bryta fixeringen vid att stå stilla. Kan tilläggas att jag aldrig "utövat NH" eller viftat med några grimskaft så kanske tas jag inte på allvar i sällskapet. Men det har alltid fungerat för mig ändå. Bondförnuft kommer man långt med. Lycka till :)

Det är oftare enklare för små barnen att svänga med grimskaftet och driva fram hästen än att ta den på volt och sedan få fram den:D

Jo, jag tror också ponnyn testar henne vilket jag sagt till dottern. Jag sa idag när hon trilskades att ger du upp nu så och släpper ut henne i hagen igen så har du problem 10 gånger värre i morgon. Dottern var envis i dag, envisare än ponnyn som tillslut tröttande och klev in:D

Men vi har ett problem....Ibland fryser hon fast utanför stallet och vägrar gå in (aldrig på kvällen när det vankas mat eller när någon annan häst står inne:p)

Vänta ut hästen, efter ett tag blir det tråkigt att bara stå och hänga. Var beredd på att det kan ta en LÅNG stund. ( Jag väntade ut min ponny i 2 timmar en gång när han inte ville gå över en stor vattenpöl).Ge beröm när hästen går framåt. Ha gärna en längre lina på hästen än ett vanligt grimskaft. Man kan själv stå och hänga lite coolt nära dörren eller strax innanför. Och låta hästen stå utanför. Knapra gärna själv i dig lite knäckebröd. Då hör hästen att minsann DU äter på något smaskens. 99% av alla hästar får ett intresse av vad som försigår.

När hästen väl gått in, ge en pytteliten smula godis. Tex en liten bit knäckebröd.

Så får hästen vanan att när man går in i stallet, då får man beröm och belöning.

Att stå och vifta med grimskaft etc tycker jag mest är tramsigt. ( Inga hästar står väl och viftar med rep åt varandra...)Men så är jag ingen NH människa heller, har bara haft egna hästar i över 30 år och tränar/tricktränar med sunt förnuft som grund.

Med min metod får hästen tanken att det lönar sig att följa ledaren. Så gör ledarhästen i en flock också, flyttar sig lite stilla och lugnt till platser där det finns bra mat som den tycker flocken ska äta. Flocken lär sig att det lönar sig att hålla koll på vad ledarhästen gör.

Så småningom kommer man inte behöva nåt godis, utan hästen kommer bara traska in rakt av. En klapp och beröm är likvärdigt då.

Notera att jag bla har fått hästar som varit livrädda att åka transport att glatt och förtroendefullt älska att åka med den här metoden.

Det är en metod som kan ta ganska lång tid, men det är sällan som man får bakslag med den.

Notera att det INTE är samma som att besinningslöst formligen skyffla in godis i hästen/djuret i hopp om att djuret ska bli snällt. ( Ungefär som hur vissa klickertränare gör som inte riktigt fattat ide'n med det hela)

/KT

Senast ändrad:

Det är oftare enklare för små barnen att svänga med grimskaftet och driva fram hästen än att ta den på volt och sedan få fram den:D

Då har antingen jag missat nåt revolutionerande, eller så har du missat att det inte är speciellt lätt för det lilla barnet att hålla emot om hästen tar ett skutt eller bryter iväg åt annat håll än det tilltänka hållet eftersom man tydligen ska stå snett bakom den och vifta rep - snett bakifrån har man ingen kraft som helst gentemot hästen och dessutom är man alldeles för långt ifrån för att reagera före hästen om den brakar åt fel håll.

Menmen, det är inget mer än att konstatera att vi har olika erfarenhet av repviftningens finess.

Funkar inte voltmetoden så röstar jag på att vänta ut. Vilket TS dotter verkar ha lyckats med idag :)

Ville bara berätta att i går klev ponnyn in efter bara 5 minuter:banana:

Iofs var jag inne i stallet men försökte att inte visa mig för att inte påverka situationen.

Så vi jobbar vidare med att vänta ut, tror även det är väldigt nyttigt för barn att lära sig att när man handskas med djur får man ibland ha tålamod:laugh:

Ser alltför många ponnyryttare som inte har det tålamodet vilket inte ser så trevligt ut alla gånger, så ska aldrig min dotter få hantera något djur!

Skulle önska att fler ridskolor fick in NH tänket på sina lektioner!

:bow:

Jag beundrar din inställning och engagemang som ponnymamma. Jag vet inget om din tidigare hästerfarnhet men oavsett så tycker jag att fler borde anamma din ödmjukhet inför ponnyn och sätta den framför ödmjukheten inför deras barns ridsportframgångar...

Åh, tack *rodnar*

Jo, jag har haft hästar och ponnysar hela min uppväxt och två mjuka föräldrar som är toppen med alla djur:laugh:. Men sen har jag haft ett låååångt uppehåll med hästar under småbarnstiden. Nu delar dottern mitt intresse så i somras köpte vi oss en D-ponny som även jag kan rida:love:

Men jag blir väldigt frustrerad när jag ser endel barn som inte har någon ödmjukhet alls gentemot djur:cry:
Framförallt saknar jag deras föräldrar i stallet som kan handleda dom....Men många är för upptagna med annat och tycker det är bekvämt att bara släppa av dom vid stallet och sen hämta upp dom:mad:

Tycker NH är jätteintressant även om mycket av tänket handlar om vanligt förnuft så är det lättare att förklara varför jag gör saker och min dotter får konkreta övningar att träna på. Nästa steg är att lära oss rida bettlöst, det tror jag är supernyttigt för dottern.

Om jag hade en 11-årig dotter som visat intresse för hästar och ridning så skulle jag inte tänka att mitt barn ska vinna över någon ponny, eller stå och gråta på stallplan för att det ska ta 20 min att ta in hästen.

Den ponnyn skulle jag uppfostra att när mäniskan brevid går, då går du också, eller så byts ponnyn ut. Barn ska ha trevliga uppfostrade ponnyer som lär barnet. Självklart ska även barnet ha respekt för djuret och allt vad djurhållning innebär.

Vill man inte mocka skit ska man inte rida, och hästar är inga leksaker. Men jag tycker inte att det är en 11-årings uppgift att fostra en ponny.

Vill man inte mocka skit ska man inte rida, och hästar är inga leksaker. Men jag tycker inte att det är en 11-årings uppgift att fostra en ponny.

Fast det är väl inte uppfostran man talar om här, utan att lära sg att hantera hästar på ett sunt sätt? Även en väluppfostrad och snäll häst ska ju hanteras, och den kan reagera på saker och man ska kunna hantera den då med. Även om man är 11 år. När ska man annars sätta åldersgräner för när man som barn ska lära sig hästhanteing? 12 år, 14 år eller 15 år? Jag tror att det är bra att man börjar i tid, men givetvis på lämpliga hästar/ponnyer.

Du måste ha missuppfattat mitt inlägg.

Jag menar att när 11-åringen tar in ponnyn, det får ta 20 minuter och resultera i tårar, så har man lagt ponnyns uppfostran på en 11-åring.

Och enligt min mening så är det inte min 11-åriga dotters problem att fostra en istadig ponny. Ridning ska vara kul, men jag poängterar också att bara för att man har en uppfostrad ponny så kan man inte bete sig hur som helst.
Dsv 11 åringen kan mocka skit, men hon ska inte behöva uppfostra istadiga hästar.

Då är jag med och då är vi nog överens ;)

Däremot definierar jag "istadig häst" som en häst som sätter sig upp mot skötaren/ryttaren, försöker ta över, inte respekterar skötaren dvs kliver rakt över om man inte flyttar sig, reser sig etc. Det TS beskriver tycker jag mer är "tjurighet" och det verkar vara nåt speciellt vanligt för ponnyer och inte farligt så länge det bara är på denna nivå.

Sedan har man ju olika gråttrösklar också. Ett barn börjar gråta när det inte vinner en tävling, ett annat när hästen inte gör exakt som man vill alltid och ett tredje när hästen reser sig mot en i hagen. Det är också nåt att ta hänsyn till tycker jag. Har man ett barn som gråter för minsta lilla motgång kan man nog på sätt och vis "sätta hårt mot hårt" så länge det har ett positivt syfte i slutändan dvs lär barnet att ta i lite extra när man kämpar, ha mera tålamod etc.
Att bli curlad i tid och otid är ju också en anledning till att darra på läppen så fort något inte går som man vill - isf lär man ju barnet att man slipper det tråkiga om man gråter lite.

Nej det är det inte men jag tycker det är ett bra sätt att ändå kunna påvisa att man faktiskt kan rida en häst utan att det hela är kopplat till munnen;) Allt för många, även vuxenryttare rider allt för mycket genom munnen och det tycker jag är synd....

Fast nu har vi bara haft ponnyn sen juni så nog testas det. Hon är som jag skrev i mitt första inlägg gudomligt snäll och är absolut ingen oupfostrad buffel. Så det tar allt ett tag innan allt faller på plats och det här är det enda som är ett problem (snart ett fd problem). Inte tänker jag byta ut ponnyn över detta:o. Hon är 21 år och väldigt mjuk och trevlig och dessutom välutbildad, så bättre läromästare får man leta efter.

Och vem mockar inte skit???? Dottern mockar alla dagar.

Det är heller inte hennes uppgift att fostra en ponny. Jag är med henne alla dagar i stallet, trodde det framkom. Men jag vill att hon ska kunna ta in henne själv, borsta osv. men jag finns där hela tiden. Jag vill att ponnyn ska lyssna lika mycket på henne som på mig, tycker det är självklart!

Hon har inte nyligen påvisat intresse för hästar om nu någon tror det utan hon har ridit 3 år på ridskola samt att vi har varit medryttare i 1 år på två hästar som vi red och skötte tillsammans. Hon rider kvar på ridskola fast vi köpt en egen ponny för att fortsätta utveckla sin ridning. Hon har heller inga tävlingsambitioner utan tycker det är roligast att bara vara i stallet och rida ut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny ponny i somras, hade väl lite problem, huvudskygg, bakskygg, benskygg mm. Men som stora dottern sa, med alla dessa problem...
Svar
4
· Visningar
1 549
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama