Istadig häst

M

Mariie

om er häst var istafig och helt plötsligt stannade och vägrade gå och inte lyssnade framåt för skänkeln, vad skulle ni göra för att få den att gå fram?

Sv: Istadig häst

beror på vart den gör det...i skogen skulle jag hoppa av och leda en bit och sen sitta upp och fortsätta som vanligt.

Om hästen är spänd, funderar på att tvärvända och dra hem skulle jag vänta tills den lugnar sig och sedan rida vidare som om ingenting hade hänt... Är jag helt säker på att den är just istadig skulle jag göra som älgen skrev :D

Håller delvis med Lurris. Hästen stannar väl antagligen av någon anledning, kanske den är rädd för något eller så. En häst jag red förut stannade av ren envishet, kan ju ha haft något med hans förflutna att göra. Jag red i somras en islandshäst som tvärstannade framför ett hörn på volten, han vägrade verkligen gå igenom det. Men när jag ledde igenom honom i hörnet gick det bra, men han var fortfarande skeptisk. Just i den situationen hade han precis stått i en vecka så han var väl kanske på bushumör eller så. Ägaren sa att hon trodde att det berodde på det. Andra gånger jag red på ridbanan med honom reagerade han inte alls, men då gick han i princip varje dag.

Lyssnar inte på hjälper

Hur ska man göra när man rider på en häst som inte lyssnar på hjälperna, d.v.s. skänklarna och spöt m.m. Om vi säger att hästen står still och så ska man i gång i skritt, och så smackar man lite och skänklar, så går hon itne fram, då måste man ju skänkla hårdare och ev. smacka högre ( vana ;)). Men sen när jag skänklar i högsta grad (ni fattar) och använder spöt ordentligt, och hon står bara där som om hon inte ens känner det. Men så gör hon bara om hon t.ex. ser nåt spännande löv som susar förbi =/. Och nej hästen har inte ont, jag är inte för tung så skippa dom kommentarerna tack :) Hur ska jag göra så hästen lyssnar på hjälperna? Och föreslå inte sporrar, det vill jag inte använda :)

Sv: Lyssnar inte på hjälper

Om hästen inte ens lyssnar på ett rejält rapp med spöt så är det kört! ;) då får man gå tillbaka till kommunikation från marken.
Som regel:
1. Lätt skänkel, ev i kombination med lätt drivning med sitsen
2. Spörapp/spödutt såpass hårt eller löst att hästen reagerar men inte "onödigt" hårt så hästen blir livrädd trots att det hade räckt att bara visa spöt..

Man måste alltid vara konsekvent och kräva effekt av sina hjälper, problemet kommer väl när man inte kan vara tillräckligt konsekvent utan ger dubbla signaler (vilket är nästan omöjligt att göra när man är nybörjare eller inte har stadig sits). Så spöet ser jag bara som en tillfällig korrigering för att därefter hålla hästen alert på skänklarna genom att vara konsekvent.

Som sagt, lyssnar den inte ens på ett rejält rapp med spöt, då är det bra att gå tillbaka till "felsäkert läge" dvs från marken och lära om hela hjälpsystemet från grunden och vara KONSEKVENT.

"Vält" den åt sidan så du får den att röra sig! Sen brukar det gå att lura dem att gå framåt...om än lite krokigt de första stegen =)

Sv: Lyssnar inte på hjälper

Hade samma problem fast tvärtom, svårt att få hästen att stanna. Ägnade lite tid åt detta med min medryttare, hon stannade honom från marken samtidigt som jag nöp med knänan o lutade mig framåt. Varje gång han stannade fick han en morotsbit, då släppte naturligtvis trycket också. Så rätt snabbt fattade han galoppen o efter en stund så stannade han för mina kroppshjälper. O nu talar vi om en pålle jag då o då fått slita rejält i för att få igenom en halt!

Du kanske kan göra samma sak, ta med en kompis med morötter i fickan! Vissa saker lär det sig fort!:d

istadig arab!

Vad kan man göra åt en häst som är fruktansvärt seg när man går FRÅN stallet?
Han går och riktigt hänger på varje steg, precis som om han när som helst ska stanna. Det spelar ingen roll hur mycket man än driver, det är ändå som att sitta på en snigel! När man väl kommit igång och släpat sig bort en bit från stallet kommer han igång och kan vara hur pigg och glad som helst! Inte en skymt av slöhet här inte...snarare tvärt om!
Det spelar ingen roll med sällskap eller inte. Rider han ut med en pigg häst hamnar han efter, och bryr sig inte ett dugg.
Har ni några tips på övningar, eller andra förslag man kan göra med denna häst.

mvh

om hästen inte lyssnar på skänkel skulle jag gå på med pisk och röst.
Om den är orolig/upprörd så kan jag vänta ett tag och sen rida på.. Så att hästen hinner lugna ner sig.

Jag har inte för vana att hoppa av och leda hästen. Gör det bara i sista hand.

På vissa hästar där varken skänkel, röst eller spö fungerar har jag ryggat dem förbi det som de inte vill passera.
Funkar på en del hästar.. Främst på sådana som reagerar på skänkel och pisk genom att backa istället för att gå fram..
Men är också något som jag gör lite som sista utväg innan jag provar att leda förbi..

Har samma problem med min polle :crazy: När hon väl har bestämt sig för att inte gå, kan man få hålla på hur länge som helst innan hon går dit man vill. Då lyssnar hon varken på spö, skänklar eller röst. Och inte blir det bättre av att sitta av och leda henne, antingen backar hon tillbaka eller fastfrusen.. Men det gäller ju att vara envisare, så länge jag inte ger upp och vänder eller liknande är jag nöjd. Men några tips på metoder som funkar skulle ju sitta fint. :idea:

Men hur ska man göra när hästen inte står still när man ska SITTA PÅ då? hon ska alltid gå nånstans och äta gräs :)

Hur menar du nu? Menar du hur man ska få hästen att inte äta gräs när man rider?

Hur menar du nu? Menar du hur man ska få hästen att inte äta gräs när man rider?

Nej alltså när man ska sitta upp, så vill hon inte stå still utan hon ska alltid gå och äta gräs, hon e jäätte tokig i gräs :D Så jag undrar om nån har nå tips för att jag ska få henne att stå still när jag sitter upp och ska ut och rida? Där jag brukar sitta upp så är det ca 2-4 meter från en gräsmatta, hehe

Aha, är det så du menar. :) En av mina stallkompisar genom tiderna hade problem med att hästen gick iväg när hon skulle sitta upp. Då tog hon innertygeln ganska kort så att hästen fick vrida lite på huvudet när hon satt upp. Det verkade funka rätt bra. Trixet med det är att hästen inte i första taget går iväg när huvet ligger på avigan mot halsen. Så när hästen gick iväg gick den bara runt i småcirklar. Jättesmart tycker jag! Prova vettja!

min kossa är istadig både när jag rider och kör.
Skillnaden är att när jag smackar backar hon ner i dikena. Slår jag henne slår hon tillbaka.
Jag är rädd att det händer nåt allvarligt snart.
Från marken är det klart vem som är ledaren. När jag fick hem henne fattade hon inte alls att när matte stanna, ska jag stanna. Och såna basic grejer. Men nu är det bättre.

Men hon är fortfarande en bitch vid jobb. men inte när det är någon annan med, då är hon en ängel.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
433
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar