Istadig åring??

monell

Trådstartare
Har problem med mitt 9 månaders sto, när jag ska leda henne ut till hagen stannar hon precis utanför stalldörren och vill inte gå ett steg till..... jag får henne och gå några steg men sen är det samma visa igen så håller hon på en bra bit på väg till hagen. Sen helt plötsligt går hon bara och då går hon hela vägen ända in i hagen! Idag fick jag bokstavligen dra henne ut till hagen :cry: det känns inte roligt. Det spelar ingen roll om hon går själv eller har sin kompis med hon gör lika iallafall.

Är det någon som har nåt tips på hur jag ska göra för att få bot på detta så jag slipper dra henne ut??!!

Brukar peta på henne bakifrån men hon bryr sig inte! har stannat och stått stilla men hon står bara där och går inte då heller...... har knäat henne och puttat henne i sidledd men då kan jag få henne att gå ca 2 steg. Blir trött på att ha det så här varje morgon och mina armar blir oxå trötta:cry: :cry:

Sv: Istadig åring??

Du måste ta reda på varför hon gör så här! Är det samma problem om du leder henne någonannanstans? Hur funkar ditt ledarskap i andra situationer? är det annorlunda andra tider på dygnet? Äter hästen inomhus? Kan du prova att ge lite hö i hagen?Går den ensam eller med andra hästar? Tar du ut henne sist eller först? Trivs hon? Det kan ju finnas massa orsaker?

När jag är ute o går med henne på andra platser så gör hon inte så här!! Hon är snäll att hantera i övrigt och jag får göra allt med henne. Flyttar henne åt alla håll, lastar henne själv, ja som sagt vi gör allt tillsammans utom att gå till hagen då:confused: (har lånat en bok om NH o läst om ledarskapsövningar och tycker att jag gör så som det står och har gjort så jämt utan att veta att det är NH.)

Hon har sällskap av ett jämngammalt sto i hagen och de har fri tillgång på hö. Har inte provat tagit in och sen ut någon annan tid. Jag brukar turas om att ta ut dem först respektive sist, hon gör lika oavsett. Hon har gått i den hagen som hon går i nu sen hon var liten med byte av hage ibland. Hon vart bättre ett tag men nu är det samma visa igen.....:crazy:

Idag backade vi halva vägen ut till hagen det var det enda sättet att få henne att gå.

monell skrev:
Har problem med mitt 9 månaders sto, när jag ska leda henne ut till hagen stannar hon precis utanför stalldörren och vill inte gå ett steg till..... jag får henne och gå några steg men sen är det samma visa igen så håller hon på en bra bit på väg till hagen. Sen helt plötsligt går hon bara och då går hon hela vägen ända in i hagen! Idag fick jag bokstavligen dra henne ut till hagen :cry: det känns inte roligt. Det spelar ingen roll om hon går själv eller har sin kompis med hon gör lika iallafall.

Du kan prova med att ta ett långt grimmskaft. Lägg en ögla runt bakdelen. Du har det fast som vanligt i grimman. Och så håller du emot när du lagt det runt rumpan. Så drar du åt runt ruman.
Prova kan fungera.
Är det någon som har nåt tips på hur jag ska göra för att få bot på detta så jag slipper dra henne ut??!!

Brukar peta på henne bakifrån men hon bryr sig inte! har stannat och stått stilla men hon står bara där och går inte då heller...... har knäat henne och puttat henne i sidledd men då kan jag få henne att gå ca 2 steg. Blir trött på att ha det så här varje morgon och mina armar blir oxå trötta:cry: :cry:

Du kan prova med att ta ett långt grimmskaft. Lägg en ögla runt bakdelen. Du har det fast som vanligt i grimman. Och så håller du emot när du lagt det runt rumpan. Så drar du åt runt ruman.
Prova kan fungera.

Jag ska testa, men finns det ingen risk att hon kan trassla in sig i grimskaftet o bli rädd? har ju tänkt köra in henne sen. Hon är ju inte så liten nu mer heller hon är nu 9 ½ månad och mäter 150 cm i manken så jag känner att jag måste få det här att fungera!!

Min hade en period när hon gjorde så. Jag höll bara grimskaftet sträckt så att hon hade tryck hela tiden, när hon tog ett kliv frammåt så släppte jag efter. Ponnyenvishet från båda håll så att säga. :angel:

Jag har ju en hingt som är 10 mån och mäter 150 också.
Jag har gjort så . Men du måste hålla grimmskaftet sträckt. Håll det bara runt ruman
Fäst i haken på grimman lägg upp repet över länden så du får ner en del runt ruman. Ta i den enden som är i slutet på repet.
Jag vet inte om jag förklarar galet. Men detta fungerar. Så gjorde jag även när han va liten och inte ville gå. Då får du ett tryck bakifrån.
. Dom har sina ideer lycka till.

VI har äntligen fått det att funka!!!! Tack för hjälpen!!! Nu är det som om hon bestämmt sig att det inte är nån ide att krångla för hon får ju iallafall inte som hon vill:) :) (tills nästa gång kanske:smirk: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka