Isolera rör?

tanten

Trådstartare
jag har ju en nyborrad brunn.

Nu väntar vintern och jag har en bit vattenledning som löper fritt i det betongutrymme i marken där det också står en hydrofor. Dvs det är borrat ner i den "bunker" i marken där det varit pumphus förr. Vattenledningen går alltså en meter ungefär i fria luften, en meter under marknivå, innan den går in i kulverten som leder till källaren.

Jag får inte hjälp för att fylla igen bunkern förrän till våren (kompisens grävfirma är fulltecknad) Alltså måste jag isolera vattenledningen den där metern så den inte fryser under vintern. Det funkar liksom inte att ha en vattenledning utan isolering om det blir många minusgrader.

Tittar på rörskålar - dvs isolering - och blir inte riktigt klok på om det räcker att ta en isolering som är ett par cm (Typ http://www.rinkabyror.se/artikel/armaflex-med-skarv-35/?select=true) Fryser det inte igenom det?

Hur ska jag annars isolera fram till våren?

Nu väntar vintern och jag har en bit vattenledning som löper fritt i det betongutrymme i marken där det också står en hydrofor. Dvs det är borrat ner i den "bunker" i marken där det varit pumphus förr. Vattenledningen går alltså en meter ungefär i fria luften, en meter under marknivå, innan den går in i kulverten som leder till källaren.

Jag får inte hjälp för att fylla igen bunkern förrän till våren (kompisens grävfirma är fulltecknad) Alltså måste jag isolera vattenledningen den där metern så den inte fryser under vintern. Det funkar liksom inte att ha en vattenledning utan isolering om det blir många minusgrader.

Tittar på rörskålar - dvs isolering - och blir inte riktigt klok på om det räcker att ta en isolering som är ett par cm (Typ http://www.rinkabyror.se/artikel/armaflex-med-skarv-35/?select=true) Fryser det inte igenom det?

Tyvärr har jag inget riktigt svar, förutom att jag hade rådfrågat en rörfirma. Känns som om det är såpass viktigt att det blir rätt att det inte värt att chansa!

Tyvärr har jag inget riktigt svar, förutom att jag hade rådfrågat en rörfirma. Känns som om det är såpass viktigt att det blir rätt att det inte värt att chansa!
Jooo....
Alltså frusna vattenledningar har jag väl levt med större delen av livet. Fanns en anledning till att det låg en varmluftspistol i stallet. Frusna vattenkoppar tinas med hett vatten i koppen, rör med pistolen.

Men vattenledning ner till pump i borrhål har jag ingen erfarenhet av. Den brinner väl om det fryser ihop?

Stillastående vatten är ett elände i minusgrader (det står ju inte spolar hela tiden i det där röret). Jag har ju viss erfarenhet av nakna rör i vinterkyla både från jobb och renovering som du vet ;) och skulle säga att det enda som kommer att fungera är en termokabel, antingen i röret eller utanpå med isolering över både termokabel och rör. Om jag vore du hade jag skaffat lite termokabel och dragit en utomhusskarvsladd från något annat uttag. Inte en så elegant lösning med det fungerar ju.

Isoleringen du länkade till fungerar till kanske -10 till -15 om vattnet inte är stillastående (empiriskt testat av mig :meh:). Sådan isolering köps billigast på Biltema.

Nu väntar vintern och jag har en bit vattenledning som löper fritt i det betongutrymme i marken där det också står en hydrofor.
Vi har en sådan kassun till den grävda brunnen.
Där finns pump, hydrofor och några vattenrör som går litet hit och dit.
Det hindras från att frysa med ett extra och mycket välisolerat lock.
Utrymmet blir då frostfritt.

Det borde inte frysa i en bunker.
Bäst är att isolera själva bunkern med t.ex. frigolit uppepå.
Då så fryser det inte heller vid strömavbrott.
Bunkern blir ju som en jordkällare.

Det beror helt på hur pass kallt det blir men visst, det kan säkert fungera ner till -10. Problemet är om det blir kallare än så över en helg och man inte har förberett sig. Jag testade det pga den värdelösa rörmokaren nr 1 och det var inte kul att stå med fruset vatten på julaftons morgon (de hann inte med att fixa termokabel som de lovat innan jul :meh:). Mina rör låg ju som i en bunker eftersom hela badrummet var utrivet.

Vår kassun fryser inte. Någonsin.
Men den är å andra sidan över 2 m djup.
Nytt ord :)
Ja, det är uppenbarligen en kassun jag har. Den är väl 2 m djup men kabel och vattenledning går ungefär 1,5 ner i marken.

Intressant!
Jag har ett frigolitblock (antagligen del av en flytbrygga?) uppe på gamla skullen. Ska testa att såga till något av det. Borde gå att fästa på gamla trälocket till kassunen.

1,2 m räknas som frostfritt djup.
Meningen är att kassunen skall hålla hela vattenanläggningen frostfri i alla lägen.
Som en jordkällare.
Jooo...
1,2 är frostfritt i mark, inte i luft. I dagsläget är det ett rum rakt ner i marken och "taket" är ett enkelt trälock. Det blir alltså tjäle där nere. När det stått vatten på golvet så har det varit fruset.

Kassunen har nog inte varit i drift vintertid förut heller? Det har funnits två brunnar och det här är den som använts minst. Man har försökt få vatten därifrån men det har inte gått nåt vidare. Det är sandmark och sluttning, med berg rakt under. Man har fördjupat brunnen ända ner till berget. Vatten har funnits enbart vid regnig sommar.

Så nä, det är synnerligen kallt där i kassunen. :)

Det blir alltså tjäle där nere. När det stått vatten på golvet så har det varit fruset.
Så nä, det är synnerligen kallt där i kassunen.
"taket" är ett enkelt trälock.
Problemet är det enkla trälocket.
Det är menat att den frostfria marken skall avge värme till luften i kassunen så att den håller plusrader.
Marken håller +4.
Men det förutsätter en präktig isolering i takluckan.
40 - 50 cm minst.
I vår kassun så är det två luckor.
En övre lucka och så en undre som sätts in på vintern.
Mellan dessa luckor så fylls det med isolering.

Det här är mitt livs andra kassun och den första frös aldrig den heller.
Den innehöll en ejektorpump, litet rör och ledningar samt locket till en borrad brunn.

Problemet är det enkla trälocket.
Det är menat att den frostfria marken skall avge värme till luften i kassunen så att den håller plusrader.
Marken håller +4.
Men det förutsätter en präktig isolering i takluckan.
40 - 50 cm minst.
I vår kassun så är det två luckor.
En övre lucka och så en undre som sätts in på vintern.
Mellan dessa luckor så fylls det med isolering.

Det här är mitt livs andra kassun och den första frös aldrig den heller.
Den innehöll en ejektorpump, litet rör och ledningar samt locket till en borrad brunn.
Bekymret här är delvis att brunnsröret är oisolerat upp genom kassunen till marknivå. Det är alltså borrat genom botten av kassunen (jag ville ha det så, av flera olika skäl)
Locket är ett enkelt trälock av entums impregnerat virke. Som jag ju måste modifiera eftersom det sticker upp ett stålrör i ena sidan.

Därav mina bryderier. Jag måste helt enkelt fixa så det är varmt nog för att inte frysa.

Ursprungliga tanken var att köpa en rulle gullfiber och linda in rubbet..... Kanske landar det där till slut i alla fall.

Ursprungliga tanken var att köpa en rulle gullfiber och linda in rubbet.....
Vilket "rubbet"?
Är hydroforen i bruk?

Jag tror alltså fortfarande att det bästa är att sätta ett isolera tak på kassunen.
Frigolit, markskivor el. liknande.
Menade du att du skulle fylla igen kassunen med jord?
Det kan vara dumt om du behöver få upp pumpen ur brunnen någon gång i framtiden.
Jag hade också borrat brunn i botten på en befintlig kassun om jag hade haft en sådan.
Men kapat så att stålröret varit inne i kassunen.
Och så en präktig isolerad lucka uppepå det hela.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka