Isolera rör?

Stillastående vatten är ett elände i minusgrader (det står ju inte spolar hela tiden i det där röret). Jag har ju viss erfarenhet av nakna rör i vinterkyla både från jobb och renovering som du vet ;) och skulle säga att det enda som kommer att fungera är en termokabel, antingen i röret eller utanpå med isolering över både termokabel och rör. Om jag vore du hade jag skaffat lite termokabel och dragit en utomhusskarvsladd från något annat uttag. Inte en så elegant lösning med det fungerar ju.

Isoleringen du länkade till fungerar till kanske -10 till -15 om vattnet inte är stillastående (empiriskt testat av mig :meh:). Sådan isolering köps billigast på Biltema.

Precis mitt förslag! :up: Därför jag frågade om elen.
Jag hade en utanpåliggande i stallet,bästa investeringen jag någonsin gjort.

Hur långt är det till el? Det absolut enklaste och säkraste är ju värmekabel. Sådan håller stallvattnet frostfritt till -35 grader utetemp. Ligger i slangen den del som är under mark. Den del som sticker upp i stallet har även kabel lindad runt sig samt extra isolering. Enda som någonsin frusit är själva gardenakopplingen på kranen om jag glömt ta av den.

Så om det på något vis går få dit el är det nog enklaste sätter. Försöka isolera utan värme tror jag tyvärr inte går såvida det inte spolar i ledningen ofta?

Vårt vatten frös tom i trossbotten närmast där det kommer in utifrån. Och började det frysa där frös det hela vägen in under golvet i köket. Trots isolerat rör. Det ligger en värmekabel i det röret med nu. Jag älskar värmekablar ;)

Vilket "rubbet"?
Är hydroforen i bruk?

Jag tror alltså fortfarande att det bästa är att sätta ett isolera tak på kassunen.
Frigolit, markskivor el. liknande.
Menade du att du skulle fylla igen kassunen med jord?
Det kan vara dumt om du behöver få upp pumpen ur brunnen någon gång i framtiden.
Jag hade också borrat brunn i botten på en befintlig kassun om jag hade haft en sådan.
Men kapat så att stålröret varit inne i kassunen.
Och så en präktig isolerad lucka uppepå det hela.
Nä, hela kassunen är en relik som jag halst hade velat gräva bort men har inte pengar eller möjlighet att göra det själv. så det fick bli snålvarianten. Jag ska be grävaren slå sönder lite betong runt (den lilla) öppningen och slå sönder första ringen på brunnen invid. Och så ska hela rubbet fyllas och fyllas över med jord. Hade jag klarat det hade jag tagit upp den gamla obrukade och obrukbara hydroforen men den får ha sin sista vila där. Jag har inte orkat lyfta upp den på egen hand. Inte ens tom. Den är för stor.

Jag antar att om jag behöver byta pump så måste jag gräva bort jorden (eller snarare sandjorden) tills jag når ingångshålet på röret.. Men det blir väl samma sak om den inte stod i en kassun utan fritt ute på gräsmattan?
Det ser väl ut ungefär såhär
9-0.jpg

Fast det är först en meter luft där rör och el går ut och sedan in i kulvertröret till källaren där hydropressen står.

Det gamla är alltså inget som varit i bruk på oerhört länge. Jag har fått vatten från en annan brunn men det har funnits två pumpar i källaren - en för vardera brunnen. Vet inte varför - om de levt på hoppet att den sinade brunnen plötsligt skulle vakna till liv igen?

Hur långt är det till el? Det absolut enklaste och säkraste är ju värmekabel. Sådan håller stallvattnet frostfritt till -35 grader utetemp. Ligger i slangen den del som är under mark. Den del som sticker upp i stallet har även kabel lindad runt sig samt extra isolering. Enda som någonsin frusit är själva gardenakopplingen på kranen om jag glömt ta av den.

Så om det på något vis går få dit el är det nog enklaste sätter. Försöka isolera utan värme tror jag tyvärr inte går såvida det inte spolar i ledningen ofta?

Vårt vatten frös tom i trossbotten närmast där det kommer in utifrån. Och började det frysa där frös det hela vägen in under golvet i köket. Trots isolerat rör. Det ligger en värmekabel i det röret med nu. Jag älskar värmekablar ;)
Ja.....jo....

jag kan ju lägga en förlängningskabel på gräsmattan och ner i hålet. Och köpa värmekabel.
Helskotta. Jag hatar att vela och krångla. Det ska finnas en smart lösning som jag fixar, och sedan ska det vara klart.

Jag är inget för långbänkar. Det här måste lösas imorgon. Så jag har helgen på mig att fixa.

Jag är inget för långbänkar. Det här måste lösas imorgon. Så jag har helgen på mig att fixa.
Jag brukar täcka över skiten (oavsett vad) och vänta till ett bättre tillfälle.
Ofta så löser det sig då av sig självt.
Typ bara fungerar tills att något annat hittas på.

Då gäller det att lita på sig själv tillräckligt för att tro att det blir gjort och att det provisoriska inte blir permanent....
Inte då, här kör vi provisoriskt så länge som det fungerar.
Fungerar det så gör det ju det.
Ibland så ledsnar vi på hur det ser ut och då händer det att ett och annat projekt blir klart.
Chill, liksom.

Ringde lokala rörfirman och diskuterade lite. Fick tips på ett ställe där jag ska skaffa isoleringen och har beställt några meter värmekabel från Rinkaby. Samt köpt 25 m förlängningssladd för utomhusbruk på Byggmax.
Mitt livs dyraste förlängningssladd. ...sa hon som varit gift med en elektriker och levt med extremlånga förläningissladdar överallt.

Imorgon ska jag klättra upp i uthuset och försöka baxa fram frigolitblocket.

Det är bra, hängslen och livrem.

Det är ju inte precis billigaste stället för sådant.
Nä. Men jag har inget val. Jobbar mellan 8 och 17 och kommer inte iväg till någon vettig elfirma förrän de har stängt. Elon och ElGiganten känns inte som några vettigare alternativ liksom. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka