Islänningar tillsammans med andra raser?

Sv: Islänningar tillsammans med andra raser?

Håller helt med dig, det är trams det här att vissa raser enbart kan gå med vissa raser.

att en del raser dras till individer av samma ras har även jag bevittnat. dock inte att de inte kan gå med andra raser för att de är så extrema till sitt rasbeteende. de är hästar. - allihopa : )
som du säger det att göra med individer isåfall. och det är långtifrån alla individer inom samma ras ens, som funkar tillsammans. Är väl snarare där problemet ligger, att folk tror att det bara är att släppa ihop vilka hästar som helst i en flock så ska det funka per automatik. det gör det inte alltid, långt därifrån. Om folk insåg detta skulle det ske betydligt mindre skador på hästarna pga oroliga/dåliga flockkonstellationer som man envisas med.

Förklara då detta för mig:

Här har vi mestadels araber och travare. Utan undantag så söker sig araber till araber, och travare till travare.

Sen tar vi emot unghingstar på bete. Kommer det då kallblodstravare eller halvblod så går de med varann. Utan undantag.

Jag märker samma sak här,även om flocken fungerar väldigt bra som helhet och 'alla umgås med alla' så står kallbloden närmare varandra och halvboden är som helan och halvan på varandra.
Med detta inte sagt att de på nått vis inte fungerar ihop men man ser vilka som håller ihop med vilka

Både du och jag har så pass 'stora flockar och den två skilda raser' så att vi kanske kan se att det blir 'uppdelat' på ett annat vis än om man har ett blandstall där det är flera raser i flocken eller om det kommer in någon enstaka individ i en flock osv.
Med uppdelat menar jag då inte att ena gänget står i ena hörnet och andra i andra hörnet,utan snarare att när man kikar på flocken så hänger de ihop/är närmast sina 'repektive raser'

Jag ser också att halvbloden leker på sitt sätt,medans kallbloden leker på sitt..Visst leker de alla ihop också men ja,de delar också upp sig.

CK och amkm: Jag var inte med på hur ni menar med era inlägg- avråder ni TS, eller är det svar på andras svar s a s?

TS. Du har inte kommit tillbaka - är lite nyfiken på hur du gjort.

Jag avråder inte på nått vis,men jag håller med CK att man kan se skillnader i flocken på så vis att i allafall mitt fall,som har flera hästar av två raser så 'delar de' delvis upp sig,inte på så vis att de går med sin 'rasflock' för sig,men de håller sig närmast de sina.
Däremot när jag plockar bort t ex det ena halvblodet och den som då blir kvar utav de två,den går då ihop med kallbloden som om inget som hänt den är en del av flocken och tyr sig till ngn utav de andra märrarna,däremot när halvblodet kommer tillbaka så är det det kvarvarande halvblodet som är den som kommer travandes och är glad,medans de andra höjer huvudena och sen återgår till 'sitt'. När fullblodet kom hem på bete efter 1½ års bortavaro så travade hon glatt in och hälsade på kallbloden,eller ja främst på en utav de, men umgick ändå mest med halvbloden.

Så nej,jag varåder inte TS,det fungerar bra i blandflockar men när man har fler av 'samma ras/typ' så håller de sig gärna närmast till 'de sina' även om de umgås med hela flocken.

Det du beskriver har jag inte upplevt alls! Jag antar att olika flockar är just olika. Däremot kan jag se att hästar som har liknande roller i flocken gärna umgås med varandra.

Jag hade ex två goda ledare i somras, som gärna umgicks och kunde ta hand om flocken tillsammans.

Precis!

Jag har haft min islandshäst i tre olika storhästflockar. I en fungerade han helt som vanligt, i två fungerade han inte alls och det märktes tydligt. I de sistnämnda var flockarna inte allt optimalt sammansatta och det var många hästar som det märktes på att de inte fattade någonting av att gå med andra hästar i flock...Inte konstigt att en häst som alltid gått i stora flockar blir förvirrad då!

Samma sak med storhästar vi haft i våra islandsflockar. Det har inte fungerat på grund av att de hästarna har varit vana att stå ensamma, eller möjligtvis, med någon kompis i små hagar sedan de var små. Inte det minsta konstigt där heller att flocken inte tar in en sådan häst ordentligt om den inte klarar att anpassa sig.

Så som sagt, det handlar om individer, raser och "språk" existerar inte bland hästarna :)

Jag avråder inte på nått vis,men jag håller med CK att man kan se skillnader i flocken på så vis att i allafall mitt fall,som har flera hästar av två raser så 'delar de' delvis upp sig,inte på så vis att de går med sin 'rasflock' för sig,men de håller sig närmast de sina.
Däremot när jag plockar bort t ex det ena halvblodet och den som då blir kvar utav de två,den går då ihop med kallbloden som om inget som hänt den är en del av flocken och tyr sig till ngn utav de andra märrarna,däremot när halvblodet kommer tillbaka så är det det kvarvarande halvblodet som är den som kommer travandes och är glad,medans de andra höjer huvudena och sen återgår till 'sitt'. När fullblodet kom hem på bete efter 1½ års bortavaro så travade hon glatt in och hälsade på kallbloden,eller ja främst på en utav de, men umgick ändå mest med halvbloden.

Så nej,jag varåder inte TS,det fungerar bra i blandflockar men när man har fler av 'samma ras/typ' så håller de sig gärna närmast till 'de sina' även om de umgås med hela flocken.

Min isistjej går tillsammans med två travare, en arab och en islandshäst. Hon leker och umgås mest med travarna.

Och min travartant har aldrig blivit riktigt tight med någon av de många andra varmblodstravarna hon gått med i både större blandflockar och mindre grupper/två och två, trots att hon de första fem åren av sitt liv aldrig gått med annat än andra varmblodstravare. Hon har alltid föredragit shettisar samt kallblod (travare och tinker).

Kan faktiskt inte heller minnas att jag såg några rasgrupperingar på betet förra sommaren. Det var ett 15-tal hästar i en väl fungerande flock och en ardenner brydde sig nada om de andra ardennrarna och höll sig till en shettis, en annan ardenner blev supertight med en ponny som i sin tur var bästis med ett halvblod, ett av de två russen föredrog ardennrarna medan det andra russet hängde med ett av fyra halvblod samt min travare, och så vidare.

Inte heller unghingstarna, som nog var ungefär lika många, gick rasvis trots att det var ganska jämn fördelning mellan halvblod, kallblod, varmblodstravare och araber.

Ne precis och jag tror mycket på att det kan vara SLUMPEN som fört samma ras samman.

Men visst tror jag även till en viss del att samma ras kan hålla ihop, hästar pratar samma språk men alla raser.. vad ska jag säga.. har sitt sätt. Vallhundarna leker på sitt sätt medan boxarna leker på sitt. Kanske dålig att jämför häst med hund.

Vi hade två araber här i somras som släpptes ihop i en flock. Dom kände inte varandra men blev riktigt tajt, gick hack i häl. Var det slumpen eller rasen?

Men jag kan ALDRIG tro att olika raser inte går ihop. Det har man ju ändå fått bevis på.

Vi har en islänning i samma hage som 3 andra hästar, en d-ponny o två hästar runt 160. Isisen är ledaren. :p

Min ena shettis går hellre med mitt halvblodssto än med de andra shettisarna. Samtliga mina hästar är uppfödda i flock, så bara för att en del hästägare håller sina ridhästar i frimärkshagar så är majoriteten av alla hästar jag känt under ett helt liv vana flockdjur, oavsett ras och ev tävlingsnivå. Spontant så hör jag oftare från islandsägare än andra hästägare att det inte funkar att blanda med andra raser, tror det sitter mer i huvudet hos ägarna än hästarna. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 192
Senast: MML
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 728
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar