Islänningar tillsammans med andra raser?

Rialavargen

Trådstartare
Har ni någon erfarenhet att ha en vanlig d-ponny i en flock ihop med islänningar? Finns det något problem med detta, eller är det som ha att vilka raser som helst ihop? Tacksam för svar.

Sv: Islänningar tillsammans med andra raser?

Ser inga problem med det. Islänningar är ju hästar dom med;)
Har haft mitt halvblod i en flock med islänningar, och han såg ut att trivas utmärkt med det:laugh:

MVH Russin8

Det enda problem jag upplevt var mitt varmblodsto som aldrig träffat något annat än högbenta och ädla varelser av samma slag som hon själv.
Hon var panikslaget rädd för min "raggsocka" till islänning, i vinterpäls med massor av man och svans.
Men det gick över. :D

Problemet vi har är att dom ska ha olika mängd med mat i hagen. Vårt fullblod behöver mycket mat/selage, tjocka isisarna behöver lite. Dom blir tjocka på bete, fullblodet faller ur om man inte stöd fodrar hela sommaren, inte det ultimata att blanda isisar och fullblod, finns säkert undantag. Är ju även andra raser som kanske inte passar ihop beroende på mängd mat eller annat, är ju även olika på olika individer.

Mitt travarsto har gått i två olika islandsflockar (blandat svenskfött/Islandsimporter) utan några som helst bekymmer.
Man har ju hört mycket om risken för att andra raser ska bli utstötta av islandshästar som levt hela sitt liv i flock och på lösdrift, men hon blev snabbt bästis med den ena ledarvalacken och var näst högst respektive högt i rang i båda flockarna. :)

Häst som häst! Inga problem. Här hemma går en quarter häst tillsammans med 4 islänningar och dom är kompisar alla 5! :D

Hej!
Nedan länkar till ett par trådar där jag ställde samma fråga - och fick en massa bra råd och synpunkter vilka (starkt) bidrog till att vi flyttade hästen.

Nu står vi inte kvar - men det beror på att verksamheten där "lades ner" - inte på att det var några hästproblem.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=936655&highlight=vanlig+ponny+islandsh%E4star

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=944046&highlight=vanlig+ponny+islandsh%E4star

Hästar är hästar är hästar är hästar.

Förklara då detta för mig:

Här har vi mestadels araber och travare. Utan undantag så söker sig araber till araber, och travare till travare.

Sen tar vi emot unghingstar på bete. Kommer det då kallblodstravare eller halvblod så går de med varann. Utan undantag.

Individer fastnar för andra individer, vanligen de som är hyffsat lika till kroppstorlek å sätt, men de varierar. Det vanliga är att två hästar som liknar varandra drars mot vandra, tex, de har likadana färger. Ingen vill ju sticka ut från flocken alltför mkt. då är det ju den som rovdjuren skulle ta. Men nu är ju våra hästar ganska så skyddade mot diverse inkräktare, men det sitter kvar en hel del. Hästar är riktiga flockdjur, på gott och ont.

Här hemma är det inga problem, 4 islänningar och en american paint. Helst ska dom äta på samma grässtrå..

En sommar fick jag hem en islänning här som hade gått en sommar med halvblod och hon ändrades genom att vara mer "gåpåig" än innan.
Det är väl det enda skillnaden jag har stött på i alla fall.

Har haft både D-ponnys och andra raser tex varmblod installade lr ja i lösdrift med islandshästarna våra, det har aldrig varit något problem. Men jag har ett väldigt bra ledarsto som verkligen ser till att alla får vara med och att det ej är bråk i flocken:love:

Det enda som varit ett litet bekymmer är maten, men vi löste problemet så att vi stallade in varmbloden några timmar om dagen och då fick dom extra mat.

Hehe, det där med att "skrangelhästarna" är rädda för raggsockorna har jag stött på ett par gånger :D Senast en liten häst som blev skakis i ridhuset när vi red förbi. Ser rätt kul ut, min ponny är ju också en häst :D

Ang att de verkar passa bättre ihop med hästar av samma ras
Det tror jag beror på att de är avlade efter samma kriterier och har lite samma "grund" i temperamentet. Jag upplever att generellt sett går kallblod hellre med kallblod och varmblod med varmblod, men det är absolut inget absolut faktum att det är så!
Min fjord/island går ihop med en connemara, inga bekymmer där inte!

Det är inte bara ridhamstrar som kan vara farliga, min gamling var övertygad om att shettisar var smittsamma! Hon trodde säkert att hon skulle vakna som en sån om de kom i närheten av henne. :rofl:

Islänningen jag lånade trivdes bättre i flock med mer "kallblodslika" hästar (en nordsvensk brukshingst 2,5 år och en nykastrerad stor shettis), än i stallet/hagen där jag hade honom först (två korsningsponnyer som var lite mer "normalnätta"; en valack och ett sto).

Min kille stod i ett islandsstall en vinter, det gick ypperligt trots att hans hagkompis lär ska ha varit rätt så knepig med andra hästar och ägaren jätteorolig att islänningen skulle ha sönder min.

Hästar är hästar är hästar, men alla kan inte gilla alla, det är inte så med oss heller ;)

Det finns också islandshästar som inte gillar varandra: isisen som min gick med kunde inte gå ihop med en annan isis i stallet, de skulle ha haft livet av varann..

Min häst har gått med alla möjliga varianter och det har aldrig varit något problem, han behandlar alla hästar likadant har jag märkt, och alla hästar har fått vara med i flocken utan problem oavsett ras.

Hästar ser inte raser, dom ser beteendet hos den andra hästen tror jag. Oavsett ras, är beteendet fel så blir det problem oavsett. Alla hästar som kan hästspråk och inte hatar andra hästar tror jag klarar utmärkt att på ett eller annat sätt komma in i en ny flock.

Jag har bara mött en häst som min häst varkligen inte gick ihop med och det var en häst av samma typ, dom accepterade varandra tillslut men ingen av dom mådde bra av att vara i samma hage.

I somras såg det ut såhär i min hage:
2 varmblodstravare, en kallblodskorsning, en nordsvensk 3åring, en medelålders minishettis, ett halvblodsåring, en nordsvenskåring, en newforest på 31 år och en islänning på 4 år.
Alla gick tillsammans och kom bra överrens, även om det kunde se tokigt ut när travaren på 170 och shettisen på 85 gick och betade brevid varandra.

Inte heller färgerna brydde de sig om, och den enda färgen som inte fanns representerad var nog isabell/black.

I en bra flock bryr de sig förmodligen inte så hårt, är min slutsats.

Det beror helt på flocken och inte rasen i sig skulle jag säga. Islandshästar är ofta (märk ofta, inte alltid) väldigt flockuppfostrade och har en stark gemenskap, kommer det då in en häst som inte helt vet hur man beteer sig i flock kan det bli svårt för den individen att anpassa sig och komma in helt i gruppen.

Samma sak har jag ofta märkt med en ensam islandshäst, som ofta drar sig till andra islandshästar i blandflockar.

Men som sagt, det handlar om uppfostran och uppväxt snarare än ras på pappret...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 192
Senast: MML
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 728
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar