Sv: Islänningar jämfört med andra hästar
Jag tycker det ofta överdrivs det där med skillnaderna. De som tycks överdriva mest om skillnader mot tex halvblod är oftast folk som inte har erfarenhet av mer än just islänning. Islandhästen är en häst. Det är RIDmässigt skillnaderna märks; de extra gångarterna kräver både kunskap och framförallt taktkänsla. De påverkar också (ofta) grundgångarterna så en "vanlig storhästryttare" kan tex ha svårt att hitta formen i trav lika lätt på en islänning som på sin tregångare.
Vill man rida tölt så är ofta underlaget på ridbanorna något stummare/hårdare än en vanlig dressyrbana. Tölten kräver en hel del av hästen och ett tyngre underlag gör det i regel svårare.
Fodermässigt har jag i alla år räknat foderstat utifrån vanliga kriterier till de hästar jag haft; dock med ca 10% avdrag i behov, eftersom islandshästen är en kallblodsras och i likhet med tex nordsvensk, shettis mfl ofta (dock ej alltid) är ganska lättfödd. Utrustning; tja, att rida islandshäst i hoppsadel när man vill rida gångartsridning är kanske inte att rekommendera. Men det gör man ju heller inte på en dressyrhäst. Dressyrsadel eller islandssadel är att föredra för gångartsridning. Annars funkar ju vanliga bett, träns, grimmor, longerutrustning mm. Bara man har rätt storlek till just den hästen självklart.
Det jag upplevt av islandshästen så har jag aldrig suttit på någon häst av annan ras som kan ha samma vilja som en islandhäst kan ha. Det som betecknas som "pigga hästar" bland vanligt ridfolk är långtifrån den enorma kraft jag har upplevt på vissa islänningar. En islandshäst som är "het" eller har mycket vilja är lååååååångt mer framåt än vad jag upplevt på "vanlig häst". MEN; jag tror inte det är rasmässigt utan handlar helt om ridningen! En mycket känd islandhästtränare, lärare och tävlingsryttare Unn Kroghen berättade på en kurs jag var på att när hon gick på ridlärarutbildningen på Strömsholm så var hon tvingad att köpa halvblod (det här är många år sen). Hon red in den precis som hon ridit alla sina islandshästar och hästen var precis likadan som en islandshäst att rida och hantera förutom att den var tregångare såklart.