Islänningar jämfört med andra hästar

MiaMaria

Trådstartare
Jag har under senaste året kommit i kontakt med flera personer som har islandshäst. Jag har också själv för första gången ridit islandshäst några gånger.

Jag får från alla håll igen och igen höra att det är så stor skillnad på islänningar och andra hästar tex. halvblod. Det handlar om underlaget de ska ridas på, fodret, utrustningen, ridsättet osv osv. Jag är helt okunnig när det gäller islänningar, men är det verkligen så stor skillnad och var i ligger skillnaden i såfall?

Sv: Islänningar jämfört med andra hästar

Ops... det blev fel forum... sorry.

Moderator, snälla flytta till Islandshäst. Tack :)

Jag tycker det ofta överdrivs det där med skillnaderna. De som tycks överdriva mest om skillnader mot tex halvblod är oftast folk som inte har erfarenhet av mer än just islänning. Islandhästen är en häst. Det är RIDmässigt skillnaderna märks; de extra gångarterna kräver både kunskap och framförallt taktkänsla. De påverkar också (ofta) grundgångarterna så en "vanlig storhästryttare" kan tex ha svårt att hitta formen i trav lika lätt på en islänning som på sin tregångare.

Vill man rida tölt så är ofta underlaget på ridbanorna något stummare/hårdare än en vanlig dressyrbana. Tölten kräver en hel del av hästen och ett tyngre underlag gör det i regel svårare.
Fodermässigt har jag i alla år räknat foderstat utifrån vanliga kriterier till de hästar jag haft; dock med ca 10% avdrag i behov, eftersom islandshästen är en kallblodsras och i likhet med tex nordsvensk, shettis mfl ofta (dock ej alltid) är ganska lättfödd. Utrustning; tja, att rida islandshäst i hoppsadel när man vill rida gångartsridning är kanske inte att rekommendera. Men det gör man ju heller inte på en dressyrhäst. Dressyrsadel eller islandssadel är att föredra för gångartsridning. Annars funkar ju vanliga bett, träns, grimmor, longerutrustning mm. Bara man har rätt storlek till just den hästen självklart.

Det jag upplevt av islandshästen så har jag aldrig suttit på någon häst av annan ras som kan ha samma vilja som en islandhäst kan ha. Det som betecknas som "pigga hästar" bland vanligt ridfolk är långtifrån den enorma kraft jag har upplevt på vissa islänningar. En islandshäst som är "het" eller har mycket vilja är lååååååångt mer framåt än vad jag upplevt på "vanlig häst". MEN; jag tror inte det är rasmässigt utan handlar helt om ridningen! En mycket känd islandhästtränare, lärare och tävlingsryttare Unn Kroghen berättade på en kurs jag var på att när hon gick på ridlärarutbildningen på Strömsholm så var hon tvingad att köpa halvblod (det här är många år sen). Hon red in den precis som hon ridit alla sina islandshästar och hästen var precis likadan som en islandshäst att rida och hantera förutom att den var tregångare såklart.

Tycker att Björks inlägg sätter fingret på det mesta! :bow: Och skulle nog bara vilja göra ett litet tillägg! Att jag upplever iaf att islänningar är så att säga större personligheter än vad jag mött hos andra raser. Eller så är min syn på islänningar på tok för färgad av min beundran för denna underbara ras! :love::love::love:

Tillägger att dom har en jädrans EGEN vilja ibland som inte alltid överensstämmer med ens egna.:devil::)

Tack allihop för intressanta svar!!

Jag har ju aldrig sysslat med islänning och just bara under senaste året kommit i kontakt med dem. Jag har förundrat mig så många gånger om uttalanden om att islandshästen skulle vara så annorlunda än min häst, som är ett halvblod. Jag förstår skillnaden i ridningen och den är ju uppenbar, men jag har varit tveksam till att islänningar och halvblod skulle vara så långt ifrån varandra då de ju båda är just hästar.

Jag rider nu ibland en islänning som de som förstår sig på kallar "nervig". Jag tycker att han är jättetrevlig, pigg och framåt. Han töltar, men jag själv är en usel islandshästryttare än så länge, så jag behöver instruktioner för att rida på ett korrekt sätt... Jag har ett halvblod som också är nervig. Skillnaderna är inte så stora, mer än att jag upplever halvblodet som "kvickare" och mer alert och islänningen lite mer "inåtvänd". Svårt att förklara. I mycket är de väldigt lika både till beteende när jag hanterar dem och när jag rider.

Jag är dressyrmäniska i grunden & jag anser inte att det är skillnad på häst & häst, folk väljer bara att behandla dem på olika sätt i såna fall.

Islandshästen har fler gångarter vilket kan kräva en annan teknik från ryttaren.
Samma med underlaget, vissa islandshästar behöver hårdare underlag exempelvis travtaktiga.
Medan andra islandshästar töltar bra på lite mjukare underlag ändå.

Heta islandshästar har jag inte stött på om jag jämfört med de fbl & hbl jag ridit.
Stora hästar ÄR större & starkare & många hbl jag ridit har krävt "mer ryttare" än många islandshästar gjort.
Men där måste man oxå gå efter individen.
Som sagt är jag av åsikten att häst är häst.

En skillnad som jag tror är vanlig är att isisar oftare är uppfödda i flock än andra o därför kan läsa signaler bättre. Min importerade isis är tex helt annorlunda än min svenskfödda. Visst finns det jättebra ställen i Sverige också för unga isisar men jag tror verkligen inte att han är uppväxt där. Han är mer klumpig i sitt sätt att vara, kan inte läsa kroppsspråk speciellt bra vilket tyvärr också gjorde att han blev lite skadad på sommarbetet. Små subtila signaler går honom helt för bi, man måste typ vifta med grimskaftet för att han ska tex flytta sig vid grinden tex, o antagligen hade de andra hästarna fått säga till ordentligt. Den andra ser på mig vad som gäller och jag har aldrig behövt vifta eller så för att han ska gå undan, faktum är att han aldrig skulle komma på tanken att försöka gå förbi mig på det sättet heller. Ändå är han den ranghögare av de två(kanske för att han är smartare?).

Blev lite flummigt men ni kanske förstår ändå...

det håller ajg inte heller med om.Jag har träffat nog många farliga & buffliga hästar just på islandshästsidan & födda i flock för att vägra ha den teorin.
De blir som man gör dem till, lägger man ner tid på hantering så lönar det sig, om hästen inte har ngt ilynnet som gör att den är svårhanterad i allmänhet.
Oftast tycker jag tex travare är mkt lätthanterade & okomplicerade, de är vana att resa, att hanteras mkt, att ha kontakt med människor osv.

Hmmm, tror ändå att flock är bra för lynnet. En kompis red på ridskola där hästarna var fördjävliga, men på sommar ridskolan där hästarna gick i lösdrift var det nåt helt annat. De hade lyckats ordna till rangordningen på "fritiden" o behövde inte gruffa vare sig i stallgången eller ridhuset.

Nu går ju de flesta privatägda hästar i nån typ av flock, men de som kommer i kontakt med hästar i verksamhet kanske tycker att isisar har bättre lynne o är trevligare än ridhushästarna. Så det omtalade bra lynnet hos isisar tror jag handlar om det. Förstår ni mig? Kändes som att det blev grötigt, är lite trött i hjärnan nu..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka