Islänning på brölopp

fia0

Trådstartare
Har fått frågan av en av min allra bästa kompisar om inte min isis kan dra henne och hennes blivande man till festlokalen från kyrkan. Jag har länge varit intresserad av att köra in honom och nu blir det liksom en liten extra push, men jag undrar några saker.

1) Någon som finns, gärna söder om Stockholm, som kan tänkas hjälpa till?! Tips?! Jag kör vår minishettis och tidigare kört andra shettisar, men jag har aldrig kört in någon häst och aldrig använt annat än bröstsele.

2) Vilken sorts sele bör man ha. Jag misstänker att det är en finsele jag ska ha?! Tips på var jag kan hitta bra selar?!

3) Vagnen. Har hittat en fin trilla som använts till en häst på 150, kan jag använda den till min 136 cm:s isis? Eller var kan jag leta efter mindre vagnar som ändå är eleganta? Vilka mått ska man titta på på vagn och på häst för att hitta rätt storlek?

Som ni förstår kan jag inte jättemycket men jag tänker lära mig och ta mycket hjälp så snälla tro inte att jag bara direkt kommer spänna för hästen och testa.

Jag blir jätteglad och tacksam över alla svar och tips jag kan få:bow:

Senast ändrad:
Sv: Islänning på brölopp

Det är inte lämpligt att köra en nyinkörd häst på ett bröllop!
Tänk på vad som skulle kunna hända ett oerfaret ekipage. Man vill verkligen inte ha en olycka på sin bröllopsdag.
Hyr ett säkert ekipage är mitt råd!
/M

Sv: Islänning på bröllop

Vill också berätta att jag vet att bröllop stavas så och itne som i rubriken...

1 Vet att man kör häst utanför Farsta (Ågesta?).

2 Mest passande till fin gammal vagn är en loksele för vagnshäst, dvs inte en "arbetssele".

3 Använd du trillan. Så enormt känsligt med hästens storlek visavi vagnens är det inte, så som man skulle kunna tro när man läser i trådarna.

Det viktigaste är det som Mia är inne på, nämligen hästens erfarenhet och säkerhet. Vi tänker inte bara på hästens vagn och trafik-vana. Räkna med att det blir tjo och tjim, folk som far omkring och div olika konstigheter. Miljöträning är jätteviktigt!

LIA

Tack så mycket för de tipsen.:banana:

Vi har varit ute på massa tjo och tjim tidigare. Tävlingar och handikappridning mm. Och så är han tidigare turhäst. Han är säkerheten själv, men självklart ger jag mig inte in i något som jag tror kan gå fel. Det är det inte värt. Jag kommer om allt går som jag just nu önskar testa honom i olika situationer även med vagn och så innan jag ger mig av till detta frackbröllop.

Var då i Årsta?

Liknande trådar

Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 970
Senast: Barrel
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Eller ja, nybörjare och nybörjare. Har kört en hel del innan, och tömkört en hel del också. Dock har jag alltid använt utprovade grejer...
Svar
1
· Visningar
1 839
Senast: Penna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka