Islänning med trav problem

E

Elwis_86

Jag har fått hem en islandshäst. Ett sto som är 7 år. Hon kom till Sverige i April 2004. Hon har blivit riden av en 10 årig tjej. Som han grisepassat på henne. Så hon har inte travats så mkt och inte töltat rent.

Jag har nyligen fått hem henne. Jag har travat på henne utan problem. Men hur ska jag gå till väga nu när hon travar rent.

Vad ska jag göra här näst?

Tacksam för svar!

Sv: Islänning med trav problem

när dom nyss är travsatta efter ha gått i grisepass så är dom känsliga för att ryttaren sitter still i sadeln.
oftast framtunga med bara påskut i bakbenen och helst på långa tyglar för att trava.
så man får försöka korta tyglarna lite och behålla travtakten.
försöka svänga i trav, för att senare göra volter
gå från skritt direkt till trav samt ned till skritt igen.
ta gallopp och gå ned till trav.
korta och länga traven.
sen är det väl dags att få kort trav i form.

Jag vet att jag ska sitta still i sadeln, rider lätt. Så det blir mer i takt!
Jag har boots och så är hon ny skodd, efter att ha gått barfota under en längre tid.
Trava på lång tygel går jätte bra. Samt att trava från skritt och trava från galopp. Det går som smort.

men jag ska trava henne en bra tid? Så hon inte tappar den igen.

dom har såna problem i början att hålla takt och balans.
hela hästen balanserar upp traven med halsen och travar ganska fort för att hålla balansen.
när dom väl får styrkan att trava utan att slänga sig fram i traven så lossnar det fort.
har märkt att dom även mentalt behöver ställa in sig på att dom faktiskt kan trava.
det låter som om ni är på god väg med traven.

Du sitter väl inte still om du rider lätt! du hoppar ju upp och ner. Jag kan bara få fin trav i fältsits=tvåpunktssits efter 3 år. Nån gång när det vill sig väl kan jag sitta ner i traven med mycket lätt tygelkontakt, annars blir det tölt. Så det blir mycket träning, men det är därför vi har häst!!

Nej, det gär jag inte, men om jag sitter ner i traven skumpar jag nästan av. Hon har väldigt studsig trav.
Men när jag rider lätt så skumpar jag inte runt på ryggen så mkt, och det känns som om hon travar lättare då.

Men isländska vän har hjälpt mig lite. Han tyckte det var bra. Men tänkte höra lite om vad ni bukefalister tycker. Om ni vill ge några råd.
Blir väldigt tacksam! :)

Många får problem då de bara kortat tyglar/samlat hästarna när de töltat men låtit den springa hursomhelst i de andra gångarterna.
Det bästa är att börja vänja den vid att ridas på korta tyglar å börra samla upp hästen fast man inte ska tölta, så brukar den bli mindre spänd.

Själva individerna är så olika, visa hästar kan man länga tyglarna bara för att visa att den kan sträcka fram å att den kan trava men man ska alltid lära den att gå samlad i trav oxå , vissa hästar hjälper det med mkt halvhalter istället så att den inte bara "far iväg" i vilken gångart den vill.

Hästen är bara 7 år och inte riden så mycket. Jag tycker du ska förska få hästen i balans först, att hästen grisepassar betyder obalans. Att samla upp o korta tyglarna hjälper inte.

Jobba hästen lite på marken, ex finns i "Rida islandshäst - Reynirs ridskola" (finns på Ridsport/SIF) När du rider, låt den gå fram i den gångart den väljer och träna bara lydnad som halt, skänkelvikning, framdelsvändning etc enkla uppgifter. Med tiden, när hästen finner sin balans vilket kräver ett lugnt o stabilt säte av dej och konsekvent arbete. Se till att hästen är glad och går framåt! Boken ovan kan ge många bra tips.

Många bra svar har du redan fått.

Mitt tips är att öva ganska mkt i skritt tills hon fixar skritt i rätt form med eftergift (och fortsätt pararellt med trav på långa tyglar)i skritten, och sedan försöka med bibehållen form att sätt ï gång henne i trav, se till bara att hon har möjlighet att sträcka sig framåt nedåt så att hon rundar ryggen och kan använda magmusklerna även i trav. Så kan man växla mellan trav och skritt.

Jag brukar låta min PÅlla trava med lång tyglar när vi värmer upp så att hon hittar balansen och blir lite mer avslappnad innnan jag börjar jobba henne mer med formen och då börjar jag alltid med skritt, när det fungerar går jag över till trven igen.

Min upplevelse är att det är lättare att få korrekt trav i slutet på ridpasset, men det kan ju variera från häst till häst förstås.

hejsan! jag har en häst som är nu 13 år köpte honom när han va 7 då han inte tog ett travsteg. nu några år senare börjar de äntligen släppa... ja jag vet tog en jäkla tid, men hade ja haft de kunskaper jag har nu, fast då så skulle han travat. jag gjorde såhär. nu när de e snö så e de både roligt o nyttigt att vara i djupsnö (el sommar snåriga stigar m.m) rid där och träna trav. men till det viktigaste som fick min häst att släppa fram traven var att jag lärde mig rida öppna och sluta det var tydligen viktigt för honom för att de skulle lossna. i dag travar han inte bra men travar gör han o vi jobbar på det för fullt. något som jag åxå fick lära mig var att vara tydlig. att när han gör rätt så ger jag eftergift och beröm, när han byter gångart så sätter jag mig ned o gör halt (ganska drastiskt utan att göra illa honom) sedan gör jag samma sak igen o byter han gångart så stannar jag o gör om hela allt.. det fick min häst att tänka "ahaaa de e det du vill" typ.. funkar jätte bra för mig., nu håller jagäven på att köra in honom för att han ska jobba med ryggen och förhoppningsvis trava med vagn. är nog lite jobbigt att grisepassa med vagn kan ja tro.
Lycka till :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka