Sv: Islänning med SADEL-LÄGE, vad gör man??
Hej!
Jag är ny här på buke och har köpt en islänning efter varit hästfri i många år. Jag ville passa på att dela med mig av sadel djungeln som jag varit i.
Min kille är mycket stor, 147 cm, rak i ryggen och "rund" över ryggen dvs ser inte tydligt ryggraden. Han är inte tjock eller särskilt bukig.
Stybben, Globus Click, Hrimnir och Huberus passar enligt mig bättre på hästar med tydligare rygg och svankigare. Kieffer passar bäst och där har jag provat Hamburg, Orpfee, och Mynchen.
Bates Innova och Jakson är rundare i formen.
Wintek verkar vara medium rundad om man jämn för Kieffer på raka sidan mot Stubben/Hubertus/Globus. Min häst verkade älska den men när jag kom hem såg jag att den inte satt stilla, verkade trycka 10 cm nedanför/bakåt manken.
Jag blev förtjust i en Henri de Rival sadel men när jag red i den med vit vojlock (man kan ju lägga ett lakarn istället) så syntes avtrycken tydligt! trycket var nästan enbart på höger sida- inte bra! Billig men det hjälper ju inte.
Bomlöst:
Jag provat Sensation G4 och Barefoot London och Star treek (kommer inte igåg vilken modell) och dom var sköna men glider väldigt trots gummipadd och tillhörande tryckavlastande vojlok så jag tror att man bör ha tydligare och spetsigare rygg eller en betydligt lungnare häst än min. Han kan liksom inte stå stilla eller gå rakt fram utan han går mest på tvären om ni förstår. Super pigg och stark.
Hoppas jag har tipsat åt rätt håll att börja på. Det absolut bästa man kan göra enligt mig är att lägga att lakarn under och rida hästen varm så får man facit. Förutsätter att det är rätt storlek på sadeln förstås och det är inte det lättaste heller.
Jag har haft bra hjälp av Buke forumet för att läsa andras åsikter och upplevelser.
Anna