Islänning med SADEL-LÄGE, vad gör man??

Q

qrumelur

Min nya pålle ser ut som ett halvblod i ryggen, markerad manke, bra sadelläge. Hon är jättefin! :d
Men vilken sadel ska man välja?!
De sadlar jag "känner igen" har legat på "Ordinära" islandshästar med så där klassist "rak" rygg (om ni förstår vad jag menar.)

Tips mottages tacksamt. :)

Sv: Islänning med SADEL-LÄGE, vad gör man??

Det här är det dyraste och sämsta sättet att köpa sadel på, ta istället hjälp av en med kunskapen och sadlar att prova ut en passande sadel på sin häst.

Säkert kan du få tips, men dessa mynnar sedan ut i en ren chansning om det passar eller ej.

Min ena har oxå sadelläge som en häst:) Han har en Hrimnir sadel,inte min drömsadel ,men den passade! Tips är ju bara ja,just tips...

Det här är det dyraste och sämsta sättet att köpa sadel på, ta istället hjälp av en med kunskapen och sadlar att prova ut en passande sadel på sin häst.

Säkert kan du få tips, men dessa mynnar sedan ut i en ren chansning om det passar eller ej.

ja, inte räknade jag då med att någon här skulle prova ut min sadel online riktigt. :p
Jag funderar mer på om någon har någon liknande häst, vilken sadel de använder. jag känner mig lite rudis.

Inte så kul heller att bo i storskogen bortom all sans och redighet och inte ha tillgång till sadelutprovare... :grin:

Nej det förstår jag, men det här med ryggar är minst sagt knepigt. 2 ryggar kan för ögat se likadana ut men när det sen kommer till skott så skiljer det sig enormt. Detta blev jag varse om när vi köpte en ny sadel sista gången. Nog sjutton såg hästen likadan ut i ryggen som sin mor, men inte när det kom till sadel.:crazy:

Jo, det är alldeles sant.
Jag har faktiskt tinat upp på det här med hästars unika ryggar. Jag var lite luttrad tidigare, jag har jobbat med hästar och många proffs kör samma sadel på alla hästar; de fina tävlings/avelshästarna, andras träningshästar, unghästar... det var som kutym.
Men man kan inte blunda för att sadeln inte passar. Jag vet inte varför sadeln jag provat nu inte passar, men passar gör den inte.

Nu har jag fått nys på jättefina bomfria sadlar. Satt hela kvällen igår och läste och hade kontakt med en återförsäljare. De kostar en slant men det känns som att det kan vara värt det.

"Bla-bla" ;)

K-L

Många bomlösa har inte plats för manke. Du ser det nästan på modellen på bild!

Antagligen behöver du en med ett litet järn i framvalvet som ger mankfrihet.

Eller en riser pad som lyfter upp och ger högre kanal fram.

Min "halvblodsrygg" kan ha de andras sadlar med en sådan pad under.

Många bomlösa har inte plats för manke. Du ser det nästan på modellen på bild!

Antagligen behöver du en med ett litet järn i framvalvet som ger mankfrihet.

Eller en riser pad som lyfter upp och ger högre kanal fram.

Min "halvblodsrygg" kan ha de andras sadlar med en sådan pad under.

Jo, det är jätteskillnad på olika bomlösa!! En del ser ju ut som om de inte är mer än en typ sån enkel barbacka-pad fast med "stöd" för ryttaren... :o

jag ska testa en barefoot london nu i alla fall.
Enligt försäljaren jag pratat med så kommer det att funka, även med manke. Ser så ut också tycker jag. Men jag får väl se när den kommer.

Trevligt problem att ha en häst med bra sadelläge... :) ... Jag skulle välja en av de klassiskt bra märkena som har dressyrsadlar. Stubben har en islandsvariant oxå.

Jag skulle välja en av de "vanliga" dressyrsadlarna som är av bra kvalitet för att de är lättare att sälja och behålla sitt värde bättre än de flesta islandshästsadlar.

Sen beror det på vilket prisläge du vill ha... vilket märke du vill välja.

Varför välja en bomlös när du har ett bra sadelläge ?

Trevligt problem att ha en häst med bra sadelläge... :)

Varför välja en bomlös när du har ett bra sadelläge ?

Jo, jag har funderat mycket (för att vara mig :o "När fantomen rör sig står blixten stilla" är (tyvärr!) mitt motto).

Men jag är orolig för dålig sadelpassning vartefter träningen fortskrider. Jag har ingen stor lust att köpa en sadel för säg 7-10 tusen som inte passar om ett år "ändå". Den bomlösa passar ju jämt. :idea: (OM den passar hästen från början vill säga!!)

jag får också intrycket att det är lättare att hitta en bomlös som passar bra än en bom-sadel. jag bor (som jag skrev ovan) långt borta från alla sans och redighet och har inte tillgång till sadelutprovare.
Igår diskuterade jag och partnern att åka iväg med pållen till sthlm och prova ut en sadel men... hur ser det ut om ett halvår? eller ett år? Eller efter somarbetet 2011? eller när hon har vinterjackan på? och sommarjackan?

så jag provar. jag har väldigt liten egen erfarenhet av bomlöst men det känns som att det kan vara idé.
Jag kan se om sadeln INTE passar, jag kan inte säga varför den inte passar men jag kan se när den inte passar (att den tryckt ojämnt + inte ligger still/legat still).
Så det är lite trial and error...

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag är ny här på buke och har köpt en islänning efter varit hästfri i många år. Jag ville passa på att dela med mig av sadel djungeln som jag varit i.
Min kille är mycket stor, 147 cm, rak i ryggen och "rund" över ryggen dvs ser inte tydligt ryggraden. Han är inte tjock eller särskilt bukig.

Stybben, Globus Click, Hrimnir och Huberus passar enligt mig bättre på hästar med tydligare rygg och svankigare. Kieffer passar bäst och där har jag provat Hamburg, Orpfee, och Mynchen.
Bates Innova och Jakson är rundare i formen.
Wintek verkar vara medium rundad om man jämn för Kieffer på raka sidan mot Stubben/Hubertus/Globus. Min häst verkade älska den men när jag kom hem såg jag att den inte satt stilla, verkade trycka 10 cm nedanför/bakåt manken.
Jag blev förtjust i en Henri de Rival sadel men när jag red i den med vit vojlock (man kan ju lägga ett lakarn istället) så syntes avtrycken tydligt! trycket var nästan enbart på höger sida- inte bra! Billig men det hjälper ju inte.
Bomlöst:
Jag provat Sensation G4 och Barefoot London och Star treek (kommer inte igåg vilken modell) och dom var sköna men glider väldigt trots gummipadd och tillhörande tryckavlastande vojlok så jag tror att man bör ha tydligare och spetsigare rygg eller en betydligt lungnare häst än min. Han kan liksom inte stå stilla eller gå rakt fram utan han går mest på tvären om ni förstår. Super pigg och stark.

Hoppas jag har tipsat åt rätt håll att börja på. Det absolut bästa man kan göra enligt mig är att lägga att lakarn under och rida hästen varm så får man facit. Förutsätter att det är rätt storlek på sadeln förstås och det är inte det lättaste heller.
Jag har haft bra hjälp av Buke forumet för att läsa andras åsikter och upplevelser.
Anna

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 888
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar