"Islandsutrustning" på Gbg horse show?

Nea86

Trådstartare
Hej!
Ska ner till Gbg horse show på lördag och jag är i full färd med att leta häst just nu.
Nu undrar jag om några av er vet om det brukar finnas mkt islandshästrelaterade saker att köpa? Förstår ni vad jag menar, det låter lite luddigt kanske... :)

Måste inhandla lite till min kommade häst och tänkte att det kunde vara ett bra tillfälle.
Självklart har jag inte tänkt köpa sadel eller så som behöver passas ut och som ev skulle behöva bytas, men lite måste jag ju kunna köpa i förväg? :)
Det är ju kul att handla hästprylar!
Vad är tex den vanligaste storleken på grimmor osv till isisar?
Förstår att det säkert varierar men...
Jaja, lite undringar bara...

Sv: "Islandsutrustning" på Gbg horse show?

Har inte varit på HS på ett par år nu, men ska också in på lördag :D så vet inte riktigt hur det ligger till med utbudet, men på eurohorse's hemsida finns alla utställare listade :) (http://catalogue.swefair.se/index.asp?ProjectID=10047&Lang=SE)

Jag har cob på mina grimmor, de passar bäst men inte alltid bra. De är ofta antingen för stora runt mulen eller för små i ganaschen, bäst är de grimmor som man kan ändra storlek på runt mulen. Vet också att H**ks säljer grimmor som är anpassade efter islandsmått.

Roligt att handla hästprylar men inte så bra för ekonomin ;)

Du kommer kunna hitta det mesta en hästägare behöver på mässan :) Där finns allt o lite till. Brukar finnas ett par islandshäst-saker-försäljare så specifika saker som islandshäst-träns t.ex. blir säkert inga problem. Grimmor, täcken osv finns ju precis överallt därinne.

Eurohorse är en shopaholics heaven on earth... :angel:

Till islandshäst så kan grimmstorleken variera, jag har en som drar ponny på sommrarna men cob på vintern t.ex. Och min kusins häst måste ha full! Men tror de flesta passar in i Cob om inte du köper på dig en extremstor eller liten häst. Samma sak med täckesstorlek- allt från 115 till 135cm, kanske 125 är vanligast?

Ett tips, som kanske inte finns på mässan, det är att köpa de "cushion tape" grimmor som H**ks säljer, även lantmännen/granngården har dom- de är små i nosen! De passar jättebra till islandshäst just för att de inte är så hiskeligt stora om nosen- och det krävs inga klumpiga fula spännen om nosen heller.

Det borde finnas en del Islandshästrelaterade saker, saxat från SIFs hemsida:

EuroHorse 2010

SIF ska på ett framträdande sätt delta i Nordens största hästmässa (ca 75 000 besökare) den 25-28 februari 2010.
Vi är där både med egen stor monter och en paddock, där Johan Häggberg ansvarar för spännande och lärorika händelser varje dag.

Redan vid entrén kommer alla besökare att få träffa Raudhetta islandshästar, genom Margret o Lollo.

Vid SIF-montern bjuder vi bl a på äkta isländsk skönsång av högsta klass, under ledning av vår egen Eirikur Jonsson, Stall Lysegården. Kören framför isländska hästsånger och SM-filmen rullar i bakgrunden.

SIFs målsättning är att finnas med på Scandinavium.
Nu är vi på väg!

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Liknande trådar

Gnägg Tänktek kolla här om någon varit på Olympia horse show och vet lite om det. Hur långt innan brukar man behöva köpa biljetter? Såg att...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: nickan1
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Islandshäst Har ganska precis sålt min halvblods-hopphäst då vi inte passade så bra för varandra. Har alltid varit lite förälskad i islandshästen...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 825
Senast: CallMeAce
·
F
Hästmänniskan Vette tusan om jag har hamnat rätt men vi prövar! Har beslutsångest, tänkte man kanske kan få lite nyttiga tips här av hästmänniskor...
Svar
6
· Visningar
2 472
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka