Isländsk Fårhund

E

Emlan1

Hej,
Jag skulle vilja ha information om Isländsk Fårhund. Om det är någon som har erfarenhet av isländsk fårhund, har eller har haft eller bara har träffat en isländsk fårhund. Så vore jag jättetacksam om ni skulle vilja skriva lite om hur de är att ha. Hur de är i vardagen, och vad som är passande aktiviteter för en.

Tack! :laugh:

Sv: Isländsk Fårhund

Någon gång i mitt liv vill jag också ha en isländsk fårhund! :love:

Jag har träffat en handfull olika men har ingen större erfarenhet annars av rasen. Det verkar vara en robust, långlivad och trevlig liten hund. Några har varit lite skälliga men det verkar vara olika, min granne har en som går lös på gården och den brukar inte säga ett ljud. (det går en grusväg genom gården där jag brukar passera, både till fots, cykel, häst och bil) Där går hunden alltid lös, går aldrig förbi "sina gränser" kan komma fram och hälsa men är inte överdrivet intresserad av att ha kontakt med andra än gårdens folk. Denna hund verkar vara med det mesta familjen gör, joggingturer och hantering av djur o.s.v. :)

Långlivade verkar stämma tror jag. Har bara träffat en vad jag minns, men den damen var 18 år och hur pigg som helst!
Jag jobbade på ett äldreboende där en boendes dotter hade med sig hunden och jösses vilket charmtroll :love:
Väldigt pratglad fröken visserligen men jag tillhör ju dom som tycker det är charmigt :angel:

Kan ingenting om rasen men passade på att skriva det jag visste så jag lättare skulle hitta tillbaka sen :)

December-11023.jpg

Finaste vackraste mjukaste duktigaste Pretty-Pruds Landi, 10 år, mattes ögonsten. :love:

Islänningarna är spetsar, så de fäller och skäller. Skällande kan man påverka med fostran, fällandet får man stå ut med. Det är otroligt att en enda hund kan producera så mycket underull!

De är lättfostrade, men tröttnar fort när man tränar. Korta pass med mycket uppmuntran är vad som gäller. De har också bestämda ideer om hus saker och ting ska vara, och man får ta det med lämpor om man vill få sin vilja igenom. Islänningarna är lättstötta! ;)

De är underbara familjehundar, inte särskilt krävande så länge de får motion, hjärngympa och sällskap är de nöjda. De fungerar oftast bra med andra hundar, även om det finns hanhundsilska i rasen. Det har uppmärksammats, man tar hänsyn till det i aveln.

Pälsen är lättskött, man borstar igenom den då och då. Oftare när den fäller. Hur blöt och smutsig hunden än är när den kommer in trillar allt av när den torkar, och hunden är lika fin igen. (En torkplats i hallen samt en bra dammsugare rekommenderas).

Sen tycker jag det är roligt att ha en gammal kulturras:

Augusti06008.jpg

Livet blir inte alltid som man vill, så Landi blir både min första och sista islänning,:( Om inte om vore hade jag fortsatt, isländsk fårhund är min absoluta favoritras, och passar mig perfekt!:love:

Tack så jättemycket för informationen! :) Din hund är verkligen jättefin!!
Det verkar vara en väldigt trevlig ras och de är så fantastiskt vackra tycker jag! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 324
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 395
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka