ISLANDSHINGST !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tess_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 195
T

Tess_

Är det nån som vet hur man kan söka om man vill betäcka med en liten islandshingst. Ofta står det ju inte höjd. Nån som vet ?
//Tess

Man kan ju alltid fråga om det är så att man är intresserad av en hingst. Men har ju rätt att fråga saker om det man vill veta inte uppges.

Vad menar du med liten? :banana:

I Hingststamboken för islandshingstar finns ju förutom hingstens mankhöjd även en Blup-index för mankhöjd, dvs (kort sagt) kan man anta att en hingst med högt index (ex 4.2) ger högre avkommer (än sig själv antar jag) än en med lågt index (ex - 0.5)

Det är fortfarande bara siffror.

Vår hingstunges lika gamla halvsyster är bra mycket större, men hans mamma är rätt liten (135), så vi får se var han landar. Pappan är 144 och har högt Blup-index för mankhöjd.

Finns det nåt liknande på internet som stamboken ?
Har tänkt mig under 135 cm. :confused:
//Tess

Liknande på nätet... Tror jag inte. Men Stamboken är super. (Tror den tyvärr är slutsåld, men det finns ju alltid hjälpsamma personer ex här ;) )

Varför är mankhöjden så viktig för dig?

Sen är det ju inte alltid en garanti att få ett liten avkomma av två små föräldrar.
Exempel: Mökkur (136 cm) och Njóla (max 130 cm) fick Njáll som är 147 cm.

/Malin

Har en kompis som har ett jättefint sto som jag vill ha en fölunge efter, men det föl hon fick iår var så stort så hon vill nog inte ta mer föl, men tänkte jag skulle försöka övertala med en liten hingst ;) (Årets föl är inte till salu)

//Tess

Kolla upp lite hingstar som du tycker verkar bra och ring eller mejla deras ägare sen o fråga om höjden. Lycka till :)

Är Haukur liten /ger små föl ?
Såg ingen höjd på hemsidan. Fin färg !
//Tess

Geisli fra Reykjavik ger ganska små avkommor och oftast med trevlig temperament och mycket bra lynne. Har själv ridit honom en hel del och det är en mycket trevlig hingst som nästan kan ridas av vem som helst. Han ger även mycket black färger om man gillar det.

Hej Tess!

Dugur fra Minni-Borg är liten hingst, tror han är 132 cm eller ngt sådant. Välstammad är han med pappan är nämligen avelslegenden Ofeigur fra Flugumyri!!
Hlekkur fra Hofi som jag får hit nästa år är 138 cm och har gett olika storlekar på avkommorna.
Någon garanti på litet föl får man nog aldrig.

Jenny

Ófeigur frá Flugumýri är inte alls pappa till Dugur!
Däremot är Kolgrímur frá Kjarnhóltum det, farfar är Hraunar frá Saudárkróki; Ófeigur kommer först i tredje led.

Ófeigursönerna i Sverige är Segull frá Skardi och Ari från Stor Öllstorp.

Ajdå jag som hade fått för mig att dugur var efter ofeigur, hm där finns iaf en musblack efter han i sverige men som sagt vet ej vad han heter, och kan därför ej säga om ngn av de 2 hingstarna är den jag menade..

Jenny

Det finns inte alls en musblack i Sverige efter Ófeigur 882 frá Flugumýri i Sverige, däremot finns det en norskfödd hingst efter en annan Ófeigur frá Flugumýri, som är son till Ófeigur 882. Han heter Tor frå Nerbåen, är ue. Feykir frá Hafstenisstödum och bedömd i gamla klass 2.

Jo det finns en hingst i Sverige som är musblack och är efter Ofeigur 882. Spuni frá Miðsitju. Kanonhingst med superlynne.

/Åsa

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 033
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka